Gjest tuttar Skrevet 3. januar 2010 Skrevet 3. januar 2010 Jeg er en gutt i midten av tyveårene som har slitt med sosial angst i minst 10 år, og har diagnose sosial angst. Noen ganger får jeg en plutselig, ganske så vond, stikkende smerte i brystregionen.. både venstre og høyre. Dette skjer nå kanskje hver 14 dag. Jeg har hatt det før også, men da mye skjeldnere. Hver 4. mnd kanskje. Disse smertende oppstår plutselig, og uten forvarsel.. varer i ca. 1-2 min. Må nesten holde pusten siden det gjør veldig vondt å puste. Jo dypere jeg puster, jo vondere. Dette skjer -ikke- i forbindelse med typiske situasjoner som gjør at angsten oppstår. Jeg kan sitte å se på tv, på dataen eller slappe av da de plutselig kommer. Samtidig er jeg mye varm, varmere en folk flest. Blir ofte klam i hender og på overkroppen. Jeg blir ofte utslitt/trøtt, etter jeg har anstrengt meg fysisk. Er ikke i jobb for tiden pga min diagnose. Men når jeg jobber så blir jeg så rart sliten, føler meg "giddaslaus" uten at jeg egt er det. Alt er et tiltak å gjøre. Jeg vil liksom, men blir psykisk og fysisk sliten etter kanskje bare en time i arbeid. Dette har jo kanskje noe å si i forbindelse med angsten, at jeg går å kjenner og tenker på alle mulige scenarioer som kan skje. Jeg kan ligge våken hele natten å tenke på dette med angsten, hva jeg skal si til venner og bekjente som spør hva jeg jobber med (som er det mest vanlige spm folk spør, desverre for oss som hater det spm. mer en alt). Jeg vil heller ikke lyge og finne på en annen diagnose å si. Men å fortelle alle at jeg har angst er ikke noe alternativ. Kan man få en annen diagnose istedenfor sosial angst av lege? Altså, såklart ikke falsk diagnose, men noe som har tilknytning til angsten. Det hadde vært en befrielse for meg og sikkert mange andre og kunne si hvorfor man ikke jobber for eksempel, uten å føle at man bare vil synke ned i et hull i jorden. Jeg tenkte da på for eksempel noe som allmennheten godkjenner som sykdom uten å bare himle med øya. Som desverre så mange gjør. For eksempel: Jeg har sosial angst, som nok er grunnen til at jeg er mye klam, smerter i bryst, blir fort utslitt og trøtt. Kan man da få en diagnose at jeg har en tretthetssykdom? eller at kroppen min ikke tåler mye påkjennelse for da blir jeg fysisk dårlig. Det er jo fakta, uansett om alt dette sannsynligvis kommer fra angsten. Jeg trur nemlig at angsten og depresjonen forsterker seg mye hos mange folk nettopp pga. samfunnet og hva det mener er riktig og ikke riktig. Det er ikke mange ved foreks. et middagsselskap som har mot til å si "Jeg har sosial angst, derfor jobber jeg ikke". Da begynner de å juge. Og bare det i seg selv, å begynne å juge til alle, er en påkjenning i seg selv. Så mitt spørsmål er da: Er det mulig å få en diagnose utenom sosial angst, men som er sann og har tilknytning til angsten? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.