Gå til innhold

NHD - Interaksjoner med Sobril

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker Lamictal, Zyprexa og tidvis Rivotril og Paralgin Forte. I dag fikk jeg av en ny (ass.) lege på DPSn skrevet ut Sobril som alternativ til Rivotrilen p.g.a halveringstiden.

Jeg tok en liten sjekk på interaksjoner.no sånn "just in case" og fikk opp følgende resultat:

''Z9OP Opioids - Z9BD Benzodiazepines

økt sedasjon/CNS-depresjon''

Hva betyr dette? Betyr det at Sobril i kombinasjon med det jeg ellers tar kan gi depresjon.

Håper ikke spørsmålet er altfor dumt eller at jeg har oversett noe.

Godt nyttår forresten...

Videoannonse
Annonse
Gjest trist jente
Skrevet

CNS depresjon varierende grad av trøtthet .

Sedasjon betyr ,avslappende, beroligende og søvndyssende.

Jeg er ikke NHD men tolker svaret dithen at den beroligende/søvndyssende effekten av benzodiazepinene forsterkes. At du dermed kanskje kan bli trettere enn vanlig, og muligens mer sløv.

Skrevet

CNS står for Central Nervous System - sentralnervesystemet på norsk. Depresjon betyr å nedtyrkkelse/nedtrykthet. Dermed er ikke depresjon noe som henspeilser på den psykiske tilstanden depresjon. Det som står der betyr rett og slett at sentralnervesystemet nedtrykkes. Med andre ord kan man bli trøtt (det er det som vil skje med deg ved å ta vanlige doser samtidig). I alvorlig grad vil "cns-depresjon" inkludere tap av bevissthet, nedsatt hjertefrekvens/åndedrett. I verste fall stans. MEN: Når jeg nå nevner ytterpunktet - så er det noe som kommer av for mye av begge deler. Dette er svært usannsynlig i ditt tilfelle.

Ta det med ro. Både Rivotril og Sobril er ganske harmløse. I det hele tatt er benzodiazepiner ikke spesielt giftige stoffer. Det mest skumle med de medisinene er vel egentlig faren for avhengighet. Men så lenge man bruker disse medisinene med fornuft og KUN når man virkelig trenger de er ikke faren for det så veldig stor.

Med tanke på Paralgin Forte, så tror jeg det er ganske så trygt å bruke et benzo sammen med, men man må holde seg til foreskrevne doser. Hør evt. med legen neste gang du er der. Jeg tror imidlertid du kan ta det med ro :-)

Skrevet

CNS står for Central Nervous System - sentralnervesystemet på norsk. Depresjon betyr å nedtyrkkelse/nedtrykthet. Dermed er ikke depresjon noe som henspeilser på den psykiske tilstanden depresjon. Det som står der betyr rett og slett at sentralnervesystemet nedtrykkes. Med andre ord kan man bli trøtt (det er det som vil skje med deg ved å ta vanlige doser samtidig). I alvorlig grad vil "cns-depresjon" inkludere tap av bevissthet, nedsatt hjertefrekvens/åndedrett. I verste fall stans. MEN: Når jeg nå nevner ytterpunktet - så er det noe som kommer av for mye av begge deler. Dette er svært usannsynlig i ditt tilfelle.

Ta det med ro. Både Rivotril og Sobril er ganske harmløse. I det hele tatt er benzodiazepiner ikke spesielt giftige stoffer. Det mest skumle med de medisinene er vel egentlig faren for avhengighet. Men så lenge man bruker disse medisinene med fornuft og KUN når man virkelig trenger de er ikke faren for det så veldig stor.

Med tanke på Paralgin Forte, så tror jeg det er ganske så trygt å bruke et benzo sammen med, men man må holde seg til foreskrevne doser. Hør evt. med legen neste gang du er der. Jeg tror imidlertid du kan ta det med ro :-)

Hei Nerda!

Tusen takk for fyldig og tydelig svar fra deg! Det satt jeg veldig pris på :o)

Jeg ble beroliget av det du skrev, og skjønner at det ikke er farlig å kombinere medikamentene så lenge jeg bruker det i anbefalte doser. Har dog litt problemer med PF som jeg nok bør redusere bruken av.

Beklager sen takk fra meg. Det skyldes rett og slett at jeg ikke har vært inne på "svar til meg" på en stund.

Jeg ønsker deg en riktig god kveld :o)

Skrevet

CNS depresjon varierende grad av trøtthet .

Sedasjon betyr ,avslappende, beroligende og søvndyssende.

Jeg er ikke NHD men tolker svaret dithen at den beroligende/søvndyssende effekten av benzodiazepinene forsterkes. At du dermed kanskje kan bli trettere enn vanlig, og muligens mer sløv.

Takk trist jente for svaret ditt til meg. Jeg misforsto ordet depresjon i denne sammenhengen :o)

Av og til kan jeg bli litt usikker på om legene sjekker interaksjonene på medisinene de skriver ut. Jeg er redd for at de glemmer hva pasienten går på av gamle medisiner når de foreskriver nye. Jeg har ved et par anledninger opplevd dette. Derfor synes jeg det er nyttig selv å sjekke på interaksjoner.no.

Gjest PF- bruk
Skrevet

Hei Nerda!

Tusen takk for fyldig og tydelig svar fra deg! Det satt jeg veldig pris på :o)

Jeg ble beroliget av det du skrev, og skjønner at det ikke er farlig å kombinere medikamentene så lenge jeg bruker det i anbefalte doser. Har dog litt problemer med PF som jeg nok bør redusere bruken av.

Beklager sen takk fra meg. Det skyldes rett og slett at jeg ikke har vært inne på "svar til meg" på en stund.

''Har dog litt problemer med PF som jeg nok bør redusere bruken av.

''

Jeg bruke også litt pf. Men hva regner du som mye når deg gjelder denne medisinen, om jeg kan spørre?

Skrevet

''Har dog litt problemer med PF som jeg nok bør redusere bruken av.

''

Jeg bruke også litt pf. Men hva regner du som mye når deg gjelder denne medisinen, om jeg kan spørre?

Det går litt opp og ned, men i perioder har jeg brukt det hver dag :o(

Jeg har imidlertid redusert bruken en hel del i løpet av den siste tiden...men jeg må vel innrømme at jeg har et slags problem i forhold til dette. Jeg feil-bruker det. Jeg bruker det mot det som på et nivå er en slags hodepine som ofte utløses av en underliggende psykisk smerte. Synd, men sant...

Gjest trist jente
Skrevet

Takk trist jente for svaret ditt til meg. Jeg misforsto ordet depresjon i denne sammenhengen :o)

Av og til kan jeg bli litt usikker på om legene sjekker interaksjonene på medisinene de skriver ut. Jeg er redd for at de glemmer hva pasienten går på av gamle medisiner når de foreskriver nye. Jeg har ved et par anledninger opplevd dette. Derfor synes jeg det er nyttig selv å sjekke på interaksjoner.no.

Bare hyggelig. Selv om det ble kort og lite utfyllende. Hadde litt dårlig tid. Men vet med meg selv at dersom jeg er usikker på noe ifht medisiner jeg går på så trenger jeg ofte svar fort. Jeg valgte derfor å svare kort og konkret, i stedet for å vente med å svare.

Så at Nerda skrev mer utdypende om min kortversjon, så da fikk du informasjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...