Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg?

Gjest engstelig for første møte med DPS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal snart ha mitt første møte med en psykolog på DPS og kjenner jeg begynner å engste meg allerede. Kan noen fortelle meg litt om hva som vil skje, har hørt noe om tester, hvordan foregår det? Hvordan opplevde dere det første møte med psykriatrien? Trenger detaljert informasjon om hva som vil skje med meg der. For jeg har en tendens til å "se ting" for meg i et veldig negativt lys og jeg er redd for at jeg bare gjør det vanskeligere for meg selv og at jeg kan komme til å avbestille timen, noe jeg vet at jeg ikke burde... Har prøvd å fortelle fastlegen min om hva jeg tenker, men føler han ikke forstår min engstelse og det eneste han sa var at jeg måtte møte til timen min der.... =/ Håper noen har mulighet til å fortelle meg litt om hva jeg kan forvente meg, det vil hjelpe meg mye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har forståelse for at du ønsker info om hva som venter deg, da jeg har vært i dine sko. Men det gikk helt fint, og det ble mindre og mindre "skummelt" for hver gang. :-)

Din behandler vil snakke med deg, gå gjennom henvisningen legen har sendt han med deg, spørre deg hva du sliter med, ta tester ut fra div skjemaer ved å muntlig spørre og du svare, og noen ganger ved skriftlige skjemaer der du krysser av og dere evaluerer.

Dere vil snakke om hva som vil skje fremover, du får råd, han vil få deg til å tenke/undre, og du vil kansje få noen ting du skal øve på til neste gang.

Har ikke tid til å skrive mer før senere i kveld :-)

Skrevet

Gruet meg jeg også, men det er jo helt normalt å grue seg litt for det som er ukjent.

For min del gikk dette ut på i fortelle min behandler om det jeg ble henvist for. Så gikk det slag i slag. Testene kom ikke før litt ut i kontakten, og er i hvert fall ikke noe å kvie seg på.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan forvente å møte en hyggelig og empatisk person som har avsatt tid kun i den hensikt å bli bedre kjent med deg og få innsikt i hva det er som gjør at du søker hjelp.

Skrevet

Jeg sa jeg skulle skrive mer til deg (senere)i kveld, men du har fått to andre gode svar her, og jeg har i grunn ikke så mye mer å tilføye.

Men et tips du kan ta med deg om du vil, er å notere ned stikkord for hva du ønsker å ta opp og det du sliter med. Prioriter det viktigste først.

Om du er engstelig for at du ikke vet hva du skal si, skal du vite at det ikke er noe problem - for psykologen vet nok hvordan han skal møte deg, det er en del av jobben hans:-)

Jeg ønsker deg masse lykke til og håper du har nytte av noe av det vi har skrevet - men spør gjerne om du lurer på noe mer :-)

Gjest Brøddama
Skrevet

Du kan forvente å møte en hyggelig og empatisk person som har avsatt tid kun i den hensikt å bli bedre kjent med deg og få innsikt i hva det er som gjør at du søker hjelp.

Det er også min erfaring. Hyggelige mennesker der.

Skrevet

Jeg har forståelse for at du ønsker info om hva som venter deg, da jeg har vært i dine sko. Men det gikk helt fint, og det ble mindre og mindre "skummelt" for hver gang. :-)

Din behandler vil snakke med deg, gå gjennom henvisningen legen har sendt han med deg, spørre deg hva du sliter med, ta tester ut fra div skjemaer ved å muntlig spørre og du svare, og noen ganger ved skriftlige skjemaer der du krysser av og dere evaluerer.

Dere vil snakke om hva som vil skje fremover, du får råd, han vil få deg til å tenke/undre, og du vil kansje få noen ting du skal øve på til neste gang.

Har ikke tid til å skrive mer før senere i kveld :-)

Tusen takk for alle svarene, kjenner at angsten min er blitt litt mindre nå. Vil nok klare å ta mot til meg og møte til timen jeg har fått. Men jeg vet ikke hva legen har skrivd i henvisningen sin, bør jeg vite det?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tusen takk for alle svarene, kjenner at angsten min er blitt litt mindre nå. Vil nok klare å ta mot til meg og møte til timen jeg har fått. Men jeg vet ikke hva legen har skrivd i henvisningen sin, bør jeg vite det?

Legen har sikkert skrevet et sammendrag av det du har fortalt om :-)

Skrevet

Legen har sikkert skrevet et sammendrag av det du har fortalt om :-)

Regnet med det, men så har det seg slik at han også har pratet med den personen som fikk meg til å søke hjelp og jeg vet ikke hva slags inntrykk han har fått om meg fra denne personen. Har lurt på om jeg skal spørre, men har ikke gjort det enda. Tror ikke jeg helt takler å vite hva folk rundt meg syns om meg og hvordan de oppfatter meg som person, føler meg ganske mislykket og nedfor.

Gjest det går nok bra
Skrevet

Regnet med det, men så har det seg slik at han også har pratet med den personen som fikk meg til å søke hjelp og jeg vet ikke hva slags inntrykk han har fått om meg fra denne personen. Har lurt på om jeg skal spørre, men har ikke gjort det enda. Tror ikke jeg helt takler å vite hva folk rundt meg syns om meg og hvordan de oppfatter meg som person, føler meg ganske mislykket og nedfor.

Kanskje du kan slappe litt mer av hvis du ikke fokuserer så mye på hva de tenker om deg, eller muligens tenker. Dette handler jo om at du skal få hjelp av dem. Og hva de tenker om deg spille ikke så stor rolle egentlig, så lenge de er flinke i jobben sin. Det er det siste der som er det avgjørende når du kommer i kontakt med dem. Jeg vet at det ikke er lett å tenke slik når en er opptatt av hva andre tenker om en, men om du prøver å snu litt på det får du det nok bedre med deg selv.

Skrevet

Jeg forstår at du er bekymret. Men legen din er en profesjonell person som ikke dømmer deg for den du er. Det er det siste du bør bekymre deg for. Han er der for å hjelpe deg.

Jeg er også sikker på at du blir tatt varmt i mot og vil møtes med respekt også på dps. Dette er jobben deres, og de er vant til det.

Se på henvisningen som et slags hjelpemiddel for deg og den som skal hjelpe deg til å komme i gang med en samtale du gruer deg for. Så vil resten komme av seg selv. Du kommer lengst med å være åpen om dine vansker. Og tro meg, jeg har vært der :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...