Gå til innhold

hva har man krav på på DPS

Anbefalte innlegg

Gjest jeg lurer på dette
Skrevet

Dersom man går til samtaleterapi hos en som ikke er lege eller psykiater på DPS og går på medisiner. Har man da krav på at en lege/psykiater på DPS følger opp medisineringen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har krav på det, vet jeg ikke. Jeg kan bare snakke for min egen del hvor overlegen var min behandler sist gang, og han sa at han kom til å følge opp medisineringen når jeg skulle starte i gruppeterapi.

Men om du trenger "avansert" medisinering, så er det kanskje ikke så uvanlig at en psykiater følger opp medisiner?

Ikke noe sikkert svar dette-bare noen tanker :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg mener det er et selvsagt krav at lege på DPS følger opp medisineringen som gjelder psyken.

Jeg vet at dette ikke er praksis alle steder. Det forandrer ikke min oppfatning.

Gjest jeg lurer på dette
Skrevet

Jeg mener det er et selvsagt krav at lege på DPS følger opp medisineringen som gjelder psyken.

Jeg vet at dette ikke er praksis alle steder. Det forandrer ikke min oppfatning.

Det mener jeg også. Men det er ikke tilfelle her dessverre.

Gjest jeg lurer på dette
Skrevet

Ettersom du bruker ord som mener og oppfatning tolker jeg det dithen at man ikke har krav på det?

Gjelder en som får elendig medisinsk oppfølging og jeg skulle gjerne levert DPS en lovhjemmel som viste at h#n har krav på oppfølging fra lege/psykiater.

Samtaleterapi er bra det, men når man går på medisiner i tillegg må dette også følges opp. Noe som ikke skjer i dette tilfellet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ettersom du bruker ord som mener og oppfatning tolker jeg det dithen at man ikke har krav på det?

Gjelder en som får elendig medisinsk oppfølging og jeg skulle gjerne levert DPS en lovhjemmel som viste at h#n har krav på oppfølging fra lege/psykiater.

Samtaleterapi er bra det, men når man går på medisiner i tillegg må dette også følges opp. Noe som ikke skjer i dette tilfellet.

For å gjøre det klart: DPS er definert som spesialisthelsetjeneste. Dersom det er snakk om vurdering, oppstart, tilpassing av dose, utprøving av annen medisin osv som er å betrakte som en spesialisthelsetjenesteoppgave, mener jeg at det helt klart skal gjøres av lege på DPS og ikke av fastlegen.

Dersom det er snakk om fornyelse av resept av tilpasset dose etc, er dette noe som kan overlates til fastlegen.

Jeg kan ikke vise til lovverk for å underbygge min påstand. Jeg antar at lovgiver oppfattet dette så selvsagt for hele spesialisthelsetjenesten at dette ikke et tatt inn. En har regelrett ikke kunnet forestille seg psykiatriens kreavtivitet hva gjelder å unndra seg opplagte oppgaver.

Det er mitt håp at en pasient før eller siden (helst før) prøver lovligheten av denne praksis ved å klage til Helsetilsynet v/Fylkeslegen. Om du eller en annen bruker ønsker å være den som får prøvd lovligheten av dette, kan jeg love min bistand i den grad jeg har noe å bidra med.

Lykke til :-)

Gjest jeg lurer på dette
Skrevet

For å gjøre det klart: DPS er definert som spesialisthelsetjeneste. Dersom det er snakk om vurdering, oppstart, tilpassing av dose, utprøving av annen medisin osv som er å betrakte som en spesialisthelsetjenesteoppgave, mener jeg at det helt klart skal gjøres av lege på DPS og ikke av fastlegen.

Dersom det er snakk om fornyelse av resept av tilpasset dose etc, er dette noe som kan overlates til fastlegen.

Jeg kan ikke vise til lovverk for å underbygge min påstand. Jeg antar at lovgiver oppfattet dette så selvsagt for hele spesialisthelsetjenesten at dette ikke et tatt inn. En har regelrett ikke kunnet forestille seg psykiatriens kreavtivitet hva gjelder å unndra seg opplagte oppgaver.

Det er mitt håp at en pasient før eller siden (helst før) prøver lovligheten av denne praksis ved å klage til Helsetilsynet v/Fylkeslegen. Om du eller en annen bruker ønsker å være den som får prøvd lovligheten av dette, kan jeg love min bistand i den grad jeg har noe å bidra med.

Lykke til :-)

Tusen takk for svar.

Du har nok rett i at grunnen til at det ikke finnes en lovhjemmel som omhandler dette er at det er så åpenbart at det er DPS sitt ansvar. Man har ikke tenkt at det har vært nødvendig med en slik presisiering.

Det burde absolutt prøves ut gjennom en klage til Helsetilsynet, slik at man kan få klare retningslinjer. Kan ikke forstå at DPS kan frasi seg et slik ansvar.

Dette gjelder ikke meg, men jeg skal bringe videre at du gjerne stiller opp med det du kan dersom h#n ønsker å gå videre med det. Tusen takk for tilbudet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...