Gjest litt lei meg Skrevet 5. januar 2010 Skrevet 5. januar 2010 Er ei kvinne på 35+ som overspiser, for 3 mnd siden var jeg normalvektig, nå veier jeg 13 kg mer :-( Hva kan jeg gjøre? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. januar 2010 Skrevet 5. januar 2010 Vi søkte fo rikke lenge siden i litteraturen. Vi greide ikke å finne noen dukumentasjon for at psykologiske intervensjoner kan redusere overspising/overvekt (snakker da ikke om spiseforstyrrelser). Det eneste som nytter, som med meget annet, er å bestemme seg. Det er dog enklere å gjøre noe annet lystbetont enn å stå i timevis foran kjøleskapet uten å åpne det. 0 Siter
Gjest gjør noe annet Skrevet 5. januar 2010 Skrevet 5. januar 2010 Begynne å trene? Ikke for å slanke av deg kiloene igjen altså, men fodi når du er på trening har du ikke mulighet til å gå og spise samtidig. Dn enst måten jeg klarer å la vær å gå og spise hele kvelden på er å gjøre noe helt annet, langt unna mat, i steden Det fungerer som bare rakkern, og så kan du jo spise med god samvittighet når du kommer hjem 0 Siter
Gjest Nerda Skrevet 5. januar 2010 Skrevet 5. januar 2010 Hvorfor overspiser du? Er du stressa, depreimert, full av tankekjør, sliten el.l? Føler det er trøst i maten? Selv om du ikke nødvendigvis har en psykiatrisk grunn til overspising, så kan det være lurt å snakke med fastlegen om det. Kanskje du kan få hjelp med en kostplan der, og tilbud om samtaler/oppfølging. Jeg vet at Allen Carr skrev en bok som heter Endelig Slank eller noe sånn. Jeg kjenner ikke innholdet i denne, men jeg kjenner innholdet i Endelig Ikkerøyker. Jeg slutta å røyke etter å ha lest den i april i fjor. Er forstsatt røykfri og har ikke sprukket. Mye av tankegangen er rett og slett at det ikke er noen fordeler med å røyke, og at man faktisk bare vinner masse på å slutte. Livet blir ikke kjedelig og uutholdelig uten sigaretten. Jeg vil tro ganske sikkert at man kan overføre denne tankegangen til mat. Hva er fordelene med å overspise? Hva taper du på å slutte med det/finne på noe annet? Trening regulerer apetitten, slik at man mister lysten på de usunne tingene - min erfaring i alle fall. Og trening behøver ikke være mer slit enn en 30-45 min spasertur en gang om dagen. Se om du evt kan finne sunne alternativer når du må ha noe å knaske på. Stangseleri, gulrøtter, kålrabi, frukt, bær. Ellers er det jo anbefalt å spise regelmessig med flere små måltider enn få og store... Det var i alle fall de generelle rådene. 0 Siter
Gjest huuuylllll Skrevet 5. januar 2010 Skrevet 5. januar 2010 Du må gjøre det motsatte. Spise mindre, akkurat som jeg må spise mer. 0 Siter
Gjest Ellipse Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Har du prøvd å skrive ned alt du spiser? Det hjelper meg til å få litt bedre kontroll når jeg er "ute og kjøre". 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.