Gå til innhold

NHD-overspising

Anbefalte innlegg

Gjest litt lei meg
Skrevet

Er ei kvinne på 35+ som overspiser, for 3 mnd siden var jeg normalvektig, nå veier jeg 13 kg mer :-( Hva kan jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vi søkte fo rikke lenge siden i litteraturen. Vi greide ikke å finne noen dukumentasjon for at psykologiske intervensjoner kan redusere overspising/overvekt (snakker da ikke om spiseforstyrrelser).

Det eneste som nytter, som med meget annet, er å bestemme seg. Det er dog enklere å gjøre noe annet lystbetont enn å stå i timevis foran kjøleskapet uten å åpne det.

Gjest gjør noe annet
Skrevet

Begynne å trene?

Ikke for å slanke av deg kiloene igjen altså, men fodi når du er på trening har du ikke mulighet til å gå og spise samtidig. Dn enst måten jeg klarer å la vær å gå og spise hele kvelden på er å gjøre noe helt annet, langt unna mat, i steden :) Det fungerer som bare rakkern, og så kan du jo spise med god samvittighet når du kommer hjem :)

Skrevet

Hvorfor overspiser du? Er du stressa, depreimert, full av tankekjør, sliten el.l? Føler det er trøst i maten? Selv om du ikke nødvendigvis har en psykiatrisk grunn til overspising, så kan det være lurt å snakke med fastlegen om det. Kanskje du kan få hjelp med en kostplan der, og tilbud om samtaler/oppfølging. Jeg vet at Allen Carr skrev en bok som heter Endelig Slank eller noe sånn. Jeg kjenner ikke innholdet i denne, men jeg kjenner innholdet i Endelig Ikkerøyker. Jeg slutta å røyke etter å ha lest den i april i fjor. Er forstsatt røykfri og har ikke sprukket.

Mye av tankegangen er rett og slett at det ikke er noen fordeler med å røyke, og at man faktisk bare vinner masse på å slutte. Livet blir ikke kjedelig og uutholdelig uten sigaretten.

Jeg vil tro ganske sikkert at man kan overføre denne tankegangen til mat. Hva er fordelene med å overspise? Hva taper du på å slutte med det/finne på noe annet?

Trening regulerer apetitten, slik at man mister lysten på de usunne tingene - min erfaring i alle fall. Og trening behøver ikke være mer slit enn en 30-45 min spasertur en gang om dagen. Se om du evt kan finne sunne alternativer når du må ha noe å knaske på. Stangseleri, gulrøtter, kålrabi, frukt, bær. Ellers er det jo anbefalt å spise regelmessig med flere små måltider enn få og store... Det var i alle fall de generelle rådene.

Gjest huuuylllll
Skrevet

Du må gjøre det motsatte. Spise mindre, akkurat som jeg må spise mer.

Gjest Ellipse
Skrevet

Har du prøvd å skrive ned alt du spiser? Det hjelper meg til å få litt bedre kontroll når jeg er "ute og kjøre".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...