Gå til innhold

Tvangsbeandling av barn hos tannlege


jolo

Anbefalte innlegg

Jeg er bestefar til et barn (2.5 år) som har fått konstatert hull i en melketann. Undersøkelsen gikk bra men tannlegen har bedt om at mor og far tar fri for å holde barnet sammen med tannlegeassistenten under plumbering. Finnes det ikke annet alternativ? Jeg synes det ligger an til å skape en livslang tannlegeskrekk, noe som moren dessverre også lider av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest høstløv

Jeg trodde ikke at tannlegene plomberte melketenner mere, med boring og hele pakka, tanna faller jo ut etterhvert likevel.

Jeg har inntrykk av at moderne tannleger bare tetter igjen hullet og lar det være slik.

Ikke la gammeldagse tannleger herje slikt med et så lite barn. Gå hellere til en moderne privat tannlege, enn å bruke en slik offentlig ansatt skoletannlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Dette var rart, man pleier å tilby et beroligende middel til barn, f.eks Dormicum. Jeg mener bestemt å huske at dette kan blandes i saft og drikkes.

Kanskje fastlegen deres kan hjelpe, eller at dere kontakter tannlegeforeningen for sikker informasjon.

Det er helt uhørt at et lite barn kun (?) skal holdes fast under tannlegebehandling, redsel forverrer smerte og gjør hele oppøevelsen mye verre. Dette ville jeg aldri gått med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Jeg trodde ikke at tannlegene plomberte melketenner mere, med boring og hele pakka, tanna faller jo ut etterhvert likevel.

Jeg har inntrykk av at moderne tannleger bare tetter igjen hullet og lar det være slik.

Ikke la gammeldagse tannleger herje slikt med et så lite barn. Gå hellere til en moderne privat tannlege, enn å bruke en slik offentlig ansatt skoletannlege.

Man behandler melketenner fordi de skal sitte lenge i hos en på 2,5 år, og hull kan gi både smerter og skade tanna som kommer bak. Hull kan også gi infeksjoner i kroppen ellers pga inngangsport for bakterier.

I noen tilfeller kan det sikkert være best å trekke hele tanna, men dette kan gå utover bittfunksjon, estetikk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig nødvendig å plombere en melketann som skal ut om noen år allikevel? Er ikke trekking et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig nødvendig å plombere en melketann som skal ut om noen år allikevel? Er ikke trekking et alternativ?

Det tar jo tid før alle melketennene faller ut. Gutten min er snart 11 men har bare mistet 8 tenner + at han har trukket en jeksel pga stort hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...