Gå til innhold

Politieksorte for akutt psykisk syke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der stinker - siden pasienter kanskje ikke får adekvat behandling til adekvat tid med de ikonsekvenser det måtte medføre. I tillegg må det jo være forferdelig nedverdigende for pasienten. Politiet er ikke rette instans for pass av psykisk syke mennesker. De som kjører ambulanse av en hver art burde selv ha god nok skolering i psykiatri! Og de fleste pasientene er neppe spesielt utagerende, og de opplever det fælt å bli behandlet som en kriminell. Hvorfor kan de ikke heller få litt mer psykiatrisk kompetanse inn i ambulansetjenesten??? Politiet kan ikke gjøre så mye mer enn å holde igjen de som utagerer allikevel. Ambulansetjenesten burde være i stand til å takle utagering enten det kommer fra somatiske, psykiatriske eller sammensatte pasienter. Det er da ingen ukjent sak at også de som er somatisk akutt syke kan være aggressive, eller kjempe mot allskens slanger og masker?

Jeg kan bare se for meg en gruppe pasienter som nok trenger politi, men da snakker jeg om sikkerhetsfanger - de som blir regnet som farlige og bor på sikringsavdelinger.

Gjest trist jente
Skrevet

Mange pasienter som tvangsinnlegges kan være svært utagerende og truende, og mange er psykotiske. Det blir for mye for en vanlig ambulanse, men er helt enig i at politet blir helt feil.

I Bergen har de en psykiatrisk sykebil:

''- Å bruke politiet til å hente en syk og kaotisk pasient er ingen god løsning. Psykiatrisk sykebil er en mykere måte å gjøre det på.

Torbjørn Hiis Bergh, som er overlege på Legevakten, sier det samme:

- En psykisk syk person er ikke en politisak. Psykiatrisk sykebil gjør transporten på en ikkestigmatiserende måte.

''

Artikkelen er lang så jeg legger ut linken å så kan de som er interessert klikke på den:

http://www.bladet.psykiskhelse.no/index.asp?id=28394

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tror AMK i Tromsø at psykisk syke mennesker er kriminelle?

Er det vanlig oppfatning mon tro?

S: Nei, det er det ingen som tror. Kriminelle er jo lovbrytere. Men ganske mange som legges inn akutt i psykiatrien kan være alt fra voldelige til sterkt urolige.

Terskelen for hvasom setter sikkerheten i fare er svært lav i et lite ambulansefly. En drosje eller en ambulanse kan i verste fall kjøre ut til siden og stoppe om en ikke takler pasienten. Den muligheten har ikke et fly. Jeg har forståelse for at en setter sikkerheten i høysetet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...