Gå til innhold

NHD: Avhengig av Imovane - vil slutte

Anbefalte innlegg

Melba1365380968
Skrevet

Jeg har brukt 7.5 mg Imovane siden tidlig i 2007, først bare et par gang i uka, men i høst ble det nesten hver dag. Jeg har store problemer med å få sove pga alvorlig PTSD og dissosiering, men jeg liker ikke å være avhengig av Imovane.

I jula bestemte jeg meg for å ikke ta Imovane, og nå har det gått to uker siden sist. Jeg går på ren viljestyrke når kvelden kommer, for det er et helvete hver dag. Jeg blir veldig urolig, ligger og kaster meg rundt, roper i fortvilelse, men prøver å si til meg selv at jeg er trygg og at det ikke er så farlig om jeg ikke får sove.

Jeg har jobbet masse i terapi med PTSD-symptomene mine, og klarer å holde flashbacks etc tilbake på dagtid, men alt kommer tilbake når jeg skal slappe av for å sove. Dette gjør det jo veldig vanskelig å ikke ta Imovane. Legen og psykologen min mener det er helt greit at jeg tar Imovane, men jeg er ikke enig med de siden jeg helst vil være uavhengig...

Det er vanskelig å si om det er avhengigheten av Imovane og/eller PTSD-symptomene som lager helvetet for meg, men hvis jeg utelukker den ene faktoren må jo den andre tre klarere fram. Kanskje det kan hjelpe meg å vite bedre hva jeg må ta tak i i behandling framover?

Forøvrig er jeg i full jobb, og må stå opp i rett tid hver morgen enten jeg har sovet eller ikke.

Så spørsmålet mitt blir: hvor lenge kan jeg forvente å være psykisk og/eller fysisk avhengig av Imovane?

Videoannonse
Annonse
Gjest ett forslag
Skrevet

Kan du ikke be om litt vallergan eller tolvon som du kan bruke i en periode til du har fått imovanen ut av systemet?

Melba1365380968
Skrevet

Kan du ikke be om litt vallergan eller tolvon som du kan bruke i en periode til du har fått imovanen ut av systemet?

Jeg tenkte det bare ville bli å bytte ut en ting med en annen, uten å komme problemet til livs, men kanskje du har rett?

Jeg synes det er et problem at jeg har det så fælt om natta uten at jeg vet om det skyldes avhengighet av Imovane eller en haug med symptomer som ikke blir behandlet så lenge jeg sover dem bort med Imovane.

Skrevet

Jeg tenkte det bare ville bli å bytte ut en ting med en annen, uten å komme problemet til livs, men kanskje du har rett?

Jeg synes det er et problem at jeg har det så fælt om natta uten at jeg vet om det skyldes avhengighet av Imovane eller en haug med symptomer som ikke blir behandlet så lenge jeg sover dem bort med Imovane.

Jeg trappet ned på egenhånd,det gikk greit. Det tok ca to måneder.

hidi, the scorpion
Skrevet

Tolvon fungerte veldig bra for meg, men måtte ta de to-tre timer før leggetid. Og vær obs på økt appetitt;)

Beundrer deg som er i full jobb, når du har slike søvnproblemer! Sikkert derfor du har fått Imovane såpass lenge av legen også;)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Når du nå har gjort unna det verste, er jeg enig med deg at det ikke er så lurt å erstatte med en annen medisin.

Gjest Romanov
Skrevet

Hei.

Hvis det har gått 2 uker siden sist du tok Imovane, er Imovanen for lengst ute av systemet.

Men det tar litt tid før hjernen vender seg til å sove uten sovemedisin (snakker av erfaring her...)

Gi det et par uker til, så kanskje du ser at det blir bedre.

Og hvis det ikke skulle bli bedre, så var det en annen her på forumet som beskrev god effekt av Sarotex mot søvnløshet knyttet til PTSD.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...