Gå til innhold

K-PTSD

Gjest orker ikke signere her

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk på en annen nettside vite at forskjellen på EUPF og K-PTSD er pasientens sykdomsinnsikt, prognose, og at en ved K-PTSD kan relatere til flere spesifikke hendelser enn ved EUPF.

Det står også at en har K-PTSD når en får diagnosen PTSD, men har opplevd traumatiske hendelser som skjedde i barndommen.

Symptomene på K-PTSD fant jeg oversiktlig og greit på MODUM BAD sine sider:

a) Vansker med å tolerere og regulere sterke følelser:

-mye erfaring med å bli overveldet

- lite på hjelp til å regulere dem

B) Forandring i bevisshet og oppmerksomhet

- problemer med oppmerksomhet, hukommelse og konsentrasjon

c) Forandring i selvopplevelse

- plaget med skyld, skam eller negative følelser overfor seg selv

d) Forandring i relasjon til andre

- problemer med tilknytning og avknytning til andre

- mistillit vs ønske om nærhet

e) Fysiske symptomer

- mage, underliv, hode

- mer sårbar ift fysisk sykdom

f) Holdningsendringer

- mister tiltro til at verden vil en godt og at det er håp for framtiden

...

Dette er en god beskrivelse av meg selv.

Kan en ha en slik diagnose selv om en kun sliter innad og ikke utad/er behersket?

Jeg må understreke at jeg ikke slipper noen så tett innpå meg. Har en slags sperre for det og har således ikke erfaring med det.

Jeg ble utredet for PTSD og scoret på det.

NHD luftet borderline, men avkreftet det. Hva med K-PTSD?

Har du positiv erfaring med Modum Bad og ville gått god for det?

Er det vanskelig å komme inn, og er det lang ventetid der?

Jeg vurderer å be om henvisning dit men vet ikke om jeg er "syk nok".

.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Forutsetning for diagnosen er vanligvis gjentatte overgrep i ung alder. Har du det?

Skrevet

Forutsetning for diagnosen er vanligvis gjentatte overgrep i ung alder. Har du det?

Ja.

Skrevet

Ja.

er det grunnlag for be om å få utredet dette videre, eller kan alle søkes dit..?

Skrevet

Takk for info om k-ptsd fra Modum Bad.

Jeg har vært inne på sidene deres men ikke klart å finne noe om det du lister opp. Det er mulig at jeg er elendig til å lete...men, men... :o)

Hadde det vært mulig for deg å legge ut linken på siden du fant alle opplysningene på.

Ha en fin kveld :o)

Gjest orker ikke jeg heller
Skrevet

er det grunnlag for be om å få utredet dette videre, eller kan alle søkes dit..?

Jeg fikk diagnosen PTSD på modum,før det hadde jeg andre diagnoser. De er flinke der men synes de overdriver en smule,gjorde meg mer traumatisrert enn jeg var og tolket meg feil.

Skrevet

Takk for info om k-ptsd fra Modum Bad.

Jeg har vært inne på sidene deres men ikke klart å finne noe om det du lister opp. Det er mulig at jeg er elendig til å lete...men, men... :o)

Hadde det vært mulig for deg å legge ut linken på siden du fant alle opplysningene på.

Ha en fin kveld :o)

Jeg kan ikke linke. Men google på

Microsoft Power Point - salvesen.ppt

Så skal det være det første resultatet du får.

Skrevet

Jeg fikk diagnosen PTSD på modum,før det hadde jeg andre diagnoser. De er flinke der men synes de overdriver en smule,gjorde meg mer traumatisrert enn jeg var og tolket meg feil.

Høres ikke bra ut at de overdrev og gjorde deg mer traumatisert, da..

Virket behandlingen?

Takk for svar ;)

Skrevet

Dette bør kunne utredes (og behandles) på de fleste poliklinikker /DPS.

Gjest vil være anonym nå
Skrevet

Regner med at K-PTSD betyr kompleks PTSD?

Har kompleks PTSD kommet inn i ICD-10? Vet at det har vært snakk om det lenge. Mange får jo emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse diagnose ved siden av PTSD. For tegnene etter langvarig misbruk kan lett tolkes til en eupf-diagnose.

Mange leger/psykologer jeg har snakket med har sagt at det jobbes hardt for at kompleks PTSD skal inn i ICD-10 slik at man ikke får eupf diagnosen fordi kompleks PTSD ikke finnes i ICD-10.

Mange får symptomer som ligner eupf uten at det er en personlighetsforstyrrelse. Det er en normal reaksjon på unormale hendelser, og at det derfor blir feil å kalle det en personlighetsforstyrrelse.

Skrevet

Jeg kan ikke linke. Men google på

Microsoft Power Point - salvesen.ppt

Så skal det være det første resultatet du får.

Tusen takk for svar :o)

Skrevet

Regner med at K-PTSD betyr kompleks PTSD?

Har kompleks PTSD kommet inn i ICD-10? Vet at det har vært snakk om det lenge. Mange får jo emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse diagnose ved siden av PTSD. For tegnene etter langvarig misbruk kan lett tolkes til en eupf-diagnose.

Mange leger/psykologer jeg har snakket med har sagt at det jobbes hardt for at kompleks PTSD skal inn i ICD-10 slik at man ikke får eupf diagnosen fordi kompleks PTSD ikke finnes i ICD-10.

Mange får symptomer som ligner eupf uten at det er en personlighetsforstyrrelse. Det er en normal reaksjon på unormale hendelser, og at det derfor blir feil å kalle det en personlighetsforstyrrelse.

K-PTSD kommer aldri inn i ICD-10. Om den kommer inn som en egen diagnose, blir det i ICD-11.

Gjest vil være anonym nå
Skrevet

K-PTSD kommer aldri inn i ICD-10. Om den kommer inn som en egen diagnose, blir det i ICD-11.

Men hva tenker du om at så mange "feilaktig" får en personlighetsforstyrrelsesdiagnose når det, etter min mening, er en normal reaksjon på en unormal hendelse. Dette påvirker selvfølgelig personligheten og hvordan man forholder seg til andre mennesker, men er det riktig å si at det er en personlighetsforstyrrelse?

Min psykolog har sagt at jeg ikke oppfyller kriteriene for eupf, men i mangel av noe bedre har et sykehus satt eupf i tillegg til PTSD.

Jeg oppfyller en del av kriteriene for eupf, men mener det er en naturlig reaksjon som ikke burde diagnostiseres. Det har å gjøre med å slippe andre mennesker inn på seg, stole på andre, mellommenneskelige realsjoner, behov for fourtsigbarhet fordi det totalt har manglet i barndommen. Det eneste forutsigbare var overgrepene.

xxløvetannxx
Skrevet

Den skal etter alt jeg har hørt fra mine behandlere komme i ICD-11 neste år.

Da blir min PTSD skrevet om til denne.

Det var aldri tvil om det var PTSD eller EUPF da jeg ble utredet...

Skrevet

Men hva tenker du om at så mange "feilaktig" får en personlighetsforstyrrelsesdiagnose når det, etter min mening, er en normal reaksjon på en unormal hendelse. Dette påvirker selvfølgelig personligheten og hvordan man forholder seg til andre mennesker, men er det riktig å si at det er en personlighetsforstyrrelse?

Min psykolog har sagt at jeg ikke oppfyller kriteriene for eupf, men i mangel av noe bedre har et sykehus satt eupf i tillegg til PTSD.

Jeg oppfyller en del av kriteriene for eupf, men mener det er en naturlig reaksjon som ikke burde diagnostiseres. Det har å gjøre med å slippe andre mennesker inn på seg, stole på andre, mellommenneskelige realsjoner, behov for fourtsigbarhet fordi det totalt har manglet i barndommen. Det eneste forutsigbare var overgrepene.

Hvis en oppfyller kriteriene for en diagnose, skal diagnosen settes - uansett om det er en naturlig reaksjon eller ikke.

Hvis kriteriene ikke er oppfylt, skal diagnosen ikke settes. Når det likevel gjøres alt for ofte, vitner dette kun om dårlig faglighet, ledelse og rutiner.

Skrevet

Dette bør kunne utredes (og behandles) på de fleste poliklinikker /DPS.

Takk for svar ;)

Skrevet

Tusen takk for svar :o)

Bare hyggelig ;)

Gjest det også
Skrevet

Man kan jo også si at det er en normal nok reaksjon på uheldige ting som skjer i barndommen å utvikle en forstyrret personlighet på et eller annet plan.

Gjest stigmaetigjen
Skrevet

Symptomene virker jo nesten identiske. Er grunn til at den EUPF diagnosen plager deg så veldig at det kan være stigmatiserende å ha den?. Da er det isåfall stigmaet som er problemet.Ikke at diagnosen er noe verre eller bedre enn k-pstd

Gjentatte traumer som fører til eupf diagnose eller kompleks post traumatisk stress syndrom , hva er forskjellen i grunn?.

Forøvrig har svært mange med eupf opplevd traumer i barndom. ¨

Synes det er lettere komisk at du vil bli kvitt eupf diagnosen når jeg leser at symptomene på kompleks PSTD ligner enormt på EUPF.

Dessuten er mennesker uhorvelig kompliserte slik at det å putte mennesker i diagnose bokser ikke er så lett som NHD og psykiatrien vil ha det til. Dessverre så er hjelpesystemet lagt opp slik og pasientene må tilpasse seg det.

Jeg får uansett hjelp til å jobbe med symptomene mine og ser og at behandlingen er jo ofte den samme uavhengig av diagnose.

Gjest orker ikke jeg heller
Skrevet

Høres ikke bra ut at de overdrev og gjorde deg mer traumatisert, da..

Virket behandlingen?

Takk for svar ;)

Jeg ble litt bedre av å være der,det endte med tårer når jeg måtte dra,det var så trygt og godt og det fantes hjelp tilgjengelig. Men man må jo reise en gang,det er der utfordringen ligger..i hverdagen. Men man får verktøy, som kan gi en bedre forutsetninger for å klare seg. De var også flinke å legge til rette forholdene,slik at man skulle få hjelp og oppfølging når man ble utskrevet. Men det hjelper lite når plassen man bor på ikke har det tilbudet man trenger. All mulig lykke til til deg :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...