Gjest orker ikke jeg heller Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Regner med at K-PTSD betyr kompleks PTSD? Har kompleks PTSD kommet inn i ICD-10? Vet at det har vært snakk om det lenge. Mange får jo emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse diagnose ved siden av PTSD. For tegnene etter langvarig misbruk kan lett tolkes til en eupf-diagnose. Mange leger/psykologer jeg har snakket med har sagt at det jobbes hardt for at kompleks PTSD skal inn i ICD-10 slik at man ikke får eupf diagnosen fordi kompleks PTSD ikke finnes i ICD-10. Mange får symptomer som ligner eupf uten at det er en personlighetsforstyrrelse. Det er en normal reaksjon på unormale hendelser, og at det derfor blir feil å kalle det en personlighetsforstyrrelse. '' Mange får jo emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse diagnose ved siden av PTSD'' Det var en av diagnosene en psykiater ga meg før jeg kom til modum,eupf. 0 Siter
Gjest trist jente Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Hvis en oppfyller kriteriene for en diagnose, skal diagnosen settes - uansett om det er en naturlig reaksjon eller ikke. Hvis kriteriene ikke er oppfylt, skal diagnosen ikke settes. Når det likevel gjøres alt for ofte, vitner dette kun om dårlig faglighet, ledelse og rutiner. ''Hvis en oppfyller kriteriene for en diagnose, skal diagnosen settes - uansett om det er en naturlig reaksjon eller ikke.'' Det er jeg helt enig i. Men å sette en diagnose fordi man ikke har noe bedre blir helt feil for meg. På sykehuset har de satt eupf, mine eksterne behandlere er ikke enige, men likevel står den i papirene mine. Jeg oppfyller ikke nok kriterier til at diagnosen kan settes. ''Hvis kriteriene ikke er oppfylt, skal diagnosen ikke settes. Når det likevel gjøres alt for ofte, vitner dette kun om dårlig faglighet, ledelse og rutiner.'' Føler at sykehusene er veldig raske med å slenge på diagnoser. Jeg har ikke tatt noen tester eller svart på noen skjemaer overhodet på sykehuset. Da sykehuset satte eupfdiagnosen tok min behandler grundige tester, og var klar på at jeg ikke oppfylte kriteriene. Jeg har vært mye inn og ut av sykehus. Det er ikke noen vits i å jobbe for å få eupf fjernet for om/når blir jeg lagt inn igjen setter de den på nytt og så er tredmøllen i gang. Dette har jeg sammen med de eksterne behandlere blitt enig om. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.