Gjest pedagogikkstudent Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Har du behandlet noen mødre for denne tilstanden noen gang? Har du møtt på dette fenomenet gjennom din karriere som lege? Kan det kureres? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Nei, jeg har ikke behandlet dette. Derimot har jeg behandlet pasient med Munchausen syndrom (ikke by proxy). Personlighetsmessig ser jeg det vanskelig å få til noe. Derimot greide vi via konkrete tiltak å endre adferden. 0 Siter
Gjest pedagogikkstudent Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Nei, jeg har ikke behandlet dette. Derimot har jeg behandlet pasient med Munchausen syndrom (ikke by proxy). Personlighetsmessig ser jeg det vanskelig å få til noe. Derimot greide vi via konkrete tiltak å endre adferden. ''Personlighetsmessig ser jeg det vanskelig å få til noe. Derimot greide vi via konkrete tiltak å endre adferden'' Betyr det med andre ord at de samme følelsene var der, men personen gjorde ikke følelsene om til handling? Er det målet? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 ''Personlighetsmessig ser jeg det vanskelig å få til noe. Derimot greide vi via konkrete tiltak å endre adferden'' Betyr det med andre ord at de samme følelsene var der, men personen gjorde ikke følelsene om til handling? Er det målet? Når en ikke kan oppnå det beste, må en velge det nest beste eller det tredje beste. Selv om vedkommende sannsynligvis ikke er særlig endret inne i hodet sitt, har hun sluttet med den adferden som førte til utallige legekontakter og sykehusinnleggelser. 0 Siter
Gjest Pedagogikkstudenten Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 Når en ikke kan oppnå det beste, må en velge det nest beste eller det tredje beste. Selv om vedkommende sannsynligvis ikke er særlig endret inne i hodet sitt, har hun sluttet med den adferden som førte til utallige legekontakter og sykehusinnleggelser. ja " din tanke er fri" sies det. Det trenger vel ikke å være et problem å drømme om oppmerksomhet ved å være syk så lenge man ikke gjør noe for å fremkalle det i praksis? Så lenge man forstår at dette må bare være i tankeverdenen. Mennesker har jo de underligste tanker og fantasier, noe ville de nok aldri fortalt andre, selv ikke en psykiater Men først hvis en tanke om å slå eller drepe noen ble omgjort til praksis har man brutt en grense. Hvis jeg fortalte deg i terapi at jeg fantaserte om å drepe en person, men dette bare var fantasier. Hadde du syntes det var urovekkende? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. januar 2010 Skrevet 6. januar 2010 ja " din tanke er fri" sies det. Det trenger vel ikke å være et problem å drømme om oppmerksomhet ved å være syk så lenge man ikke gjør noe for å fremkalle det i praksis? Så lenge man forstår at dette må bare være i tankeverdenen. Mennesker har jo de underligste tanker og fantasier, noe ville de nok aldri fortalt andre, selv ikke en psykiater Men først hvis en tanke om å slå eller drepe noen ble omgjort til praksis har man brutt en grense. Hvis jeg fortalte deg i terapi at jeg fantaserte om å drepe en person, men dette bare var fantasier. Hadde du syntes det var urovekkende? Nei, ikke urovekkende. Kun tegn på ærlighet - ikke minst mot deg selv. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.