Gå til innhold

ferie, avklaringspenger og psyken

Anbefalte innlegg

Gjest nedfor nå
Skrevet

Jeg vil ikke lenger ha rett på ferie når jeg går over til avklaringspenger.

På meldekortet må jeg krysse av hvis jeg tar ferie, og får derfor trekk

i stønaden. Hvem har råd til det?

Med flere år på yrkesrettet attføring

var jeg på tiltak i 2 år uten rett på ferie. Ble totalt nedkjørt av det.

Med deltidsjobb er jeg pliktet til å ta

ferie, men nav mente at jeg ikke måtte det. Men har ikke vi psyke

også behov for ferie slik de friske har. Skal de kjøre oss enda mer ned.

Jeg er i nedoverbakke nå, og er redd dette kommer til å gå ut over

den jobben jeg har. Klarer jeg ikke den er det ingen som tjener på det.

Er frustrert nå, og måtte bare få det ned.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjør ikke jeg
Skrevet

Må du krysse av da..

Jeg har aldri krysset av på ferie når jeg f. eks er på attføring. Det har aldri vært aktuelt at de ringer meg for å gi meg jobb heller.

De vet jo ikke hvor jeg holder hus.

Gjest Rehabpenger
Skrevet

Reiser du bort på ferie, da? Hvis ikke, så trenger du ikke krysse av for ferie. Behandlingsfrie perioder har man, gjerne om sommeren, så dette er neppe noe stort problem.

Skjønt, jeg ble trukket for ferie i juli i år, jeg, selv om jeg ikke hadde ferie. Var bare hjemme, jobbet med mine skavanker daglig, men slik var det visst. Mulig det ikke er slik når vi går over på avklaringspenger.

Gjest nedfor nå
Skrevet

Må du krysse av da..

Jeg har aldri krysset av på ferie når jeg f. eks er på attføring. Det har aldri vært aktuelt at de ringer meg for å gi meg jobb heller.

De vet jo ikke hvor jeg holder hus.

Jeg snakket med de på nav. Det skal krysses av i det nye systemet

fikk jeg beskjed om, og da blir det trekk. Jeg var i tiltak i hele den

2 år perioden jeg var på yrkesrettet attføring, men jeg hadde heldigvis

en saksbehandler som forstod problemet og sørget for at det var 2

uker mellom 2 tiltak. Jeg har nå 50% uførestønad og hadde endelig fått

ro til å konsentrere meg om jobben.

Gjest nedfor nå
Skrevet

Reiser du bort på ferie, da? Hvis ikke, så trenger du ikke krysse av for ferie. Behandlingsfrie perioder har man, gjerne om sommeren, så dette er neppe noe stort problem.

Skjønt, jeg ble trukket for ferie i juli i år, jeg, selv om jeg ikke hadde ferie. Var bare hjemme, jobbet med mine skavanker daglig, men slik var det visst. Mulig det ikke er slik når vi går over på avklaringspenger.

Jeg reiser bort, og det betyr mye for meg psykisk å ha anledning til det.

Gjest Rehabpenger
Skrevet

Jeg reiser bort, og det betyr mye for meg psykisk å ha anledning til det.

Ja, men det kan du jo gjøre i en behandlingsfri periode, så behøver du ikke krysse av for ferie.

Gjest gjør jeg
Skrevet

Så lenge du oppfyller dine forpliktelser i forhold til jobb eller studier, krysser du av på en slik måte at du ikke blir trekt. Verre er det ikke.

Er du reelt arbeidssøkende, må du være parat til å avlyse "ferien" prompte.

Gjest honnicorn
Skrevet

Hvis du nå er under tidsbegrenset uføre, og har et vedtak på det, så har du dine "rettigheter" i en overgangsfase til vedtaket ditt går ut. Det gjelder slik at du fortsatt har lov å ta ferie, reise utenlands osv, uten at nav har noe med det. Men når vedtaket ditt er gått ut, og du eventuelt må over på avklaringspenger, da gjelder de reglene du snakker om.

Gjest enderutentenner
Skrevet

Hvis du nå er under tidsbegrenset uføre, og har et vedtak på det, så har du dine "rettigheter" i en overgangsfase til vedtaket ditt går ut. Det gjelder slik at du fortsatt har lov å ta ferie, reise utenlands osv, uten at nav har noe med det. Men når vedtaket ditt er gått ut, og du eventuelt må over på avklaringspenger, da gjelder de reglene du snakker om.

Hva mener du egentlig?

At vi på TU fortsatt vil få utbetaling som vanlig? eller må de sende meldekort likevel..?gjelder dette fram til vedtaket på TU går ut?

blir ikke klok på dette som du sikkert skjønner

hidi, the scorpion
Skrevet

Hva mener du egentlig?

At vi på TU fortsatt vil få utbetaling som vanlig? eller må de sende meldekort likevel..?gjelder dette fram til vedtaket på TU går ut?

blir ikke klok på dette som du sikkert skjønner

Alle må sende meldekort fra mars 2010, bortsett fra varige uføre, men har du et vedtak som gjelder lenger enn mars 2010, så vil du få samme utbetaling som nå, og de samme rettighetene til ditt nåværende vedtak opphører. Du kan være i utlandet, såfremt det ikke hindrer aktivitet.

Så honnicorn har rett. Og det er dette som kalles overgangsregler. Har du honnørkort, kan du bruke dette helt til ditt nåværende vedtak utløper;)

Gjest nedfor nå
Skrevet

Takk for linken. Jeg har lest det før, men har ikke klart å få dette med

meg. Jeg har egentlig ikke orket å lese så mye av det. Nav vet nok ikke alt ennå de heller, så det er ikke alltid vi får det

rette svaret derifra heller.

Gjelder TU

''Du kan oppholde deg i utlandet så lenge overgangsreglene gjelder. Forutsetningen er at dette ikke er til hinder for avtalt aktivitet.''

Gjest enderutentenner
Skrevet

Alle må sende meldekort fra mars 2010, bortsett fra varige uføre, men har du et vedtak som gjelder lenger enn mars 2010, så vil du få samme utbetaling som nå, og de samme rettighetene til ditt nåværende vedtak opphører. Du kan være i utlandet, såfremt det ikke hindrer aktivitet.

Så honnicorn har rett. Og det er dette som kalles overgangsregler. Har du honnørkort, kan du bruke dette helt til ditt nåværende vedtak utløper;)

Takk for svar!

Så da vil det si at vi får utbetaling hver 14.dag likevel - hadde håpet det ikke gjaldt enda, men.

Skrevet

Snakk med legen din. kanskje han kan banke vett i NAV på en eller annen måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...