Gjest http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6935156 Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 ? 0 Siter
xxløvetannxx Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Uten å sitte på noen form for dokumentasjon eller statistikk, har jeg et personlig inntrykk av at mange som sliter ikke ber om hjelp, men lar det gå så langt at de blir tvangsinnlagt med viten og vilje - fordi det er status å bli tatt med tvang, håndjern, kjørt med politibil, belteseng osv... Det er et så stort konkurransepreg innenfor "miljøer" med psykisk sykdom - type; jeg er er sykere enn deg, for jeg ble tvangsinnlagt. Det kan høres sært ut at det er sånn, men å slite psykisk har blitt så stort at jeg begynner å lure på hvor det skal ende.... 0 Siter
Gjest butia Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Uten å sitte på noen form for dokumentasjon eller statistikk, har jeg et personlig inntrykk av at mange som sliter ikke ber om hjelp, men lar det gå så langt at de blir tvangsinnlagt med viten og vilje - fordi det er status å bli tatt med tvang, håndjern, kjørt med politibil, belteseng osv... Det er et så stort konkurransepreg innenfor "miljøer" med psykisk sykdom - type; jeg er er sykere enn deg, for jeg ble tvangsinnlagt. Det kan høres sært ut at det er sånn, men å slite psykisk har blitt så stort at jeg begynner å lure på hvor det skal ende.... Da tror jeg du bør få flere friske venner, for der er det absolutt ikke status med sånt=) 0 Siter
Gjest balansekunstneren Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Uten å sitte på noen form for dokumentasjon eller statistikk, har jeg et personlig inntrykk av at mange som sliter ikke ber om hjelp, men lar det gå så langt at de blir tvangsinnlagt med viten og vilje - fordi det er status å bli tatt med tvang, håndjern, kjørt med politibil, belteseng osv... Det er et så stort konkurransepreg innenfor "miljøer" med psykisk sykdom - type; jeg er er sykere enn deg, for jeg ble tvangsinnlagt. Det kan høres sært ut at det er sånn, men å slite psykisk har blitt så stort at jeg begynner å lure på hvor det skal ende.... Jøss det var nytt for meg. Hvor har du hentet statistikken fra? 0 Siter
xxløvetannxx Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Jøss det var nytt for meg. Hvor har du hentet statistikken fra? Skrev jeg ikke i den første setningen min at jeg ikke har noen statistikk å vise til kanskje? Det er min generelle oppfatning. Men, men....det er kanskje slik at de som reagerer på denne måten gjerne tar seg mest nær av uttalelsen? 0 Siter
xxløvetannxx Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Da tror jeg du bør få flere friske venner, for der er det absolutt ikke status med sånt=) Da bør du kanskje være litt mindre naiv når du snakker med folk som sier de har det ille....... 0 Siter
Gjest balansekunstneren Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Skrev jeg ikke i den første setningen min at jeg ikke har noen statistikk å vise til kanskje? Det er min generelle oppfatning. Men, men....det er kanskje slik at de som reagerer på denne måten gjerne tar seg mest nær av uttalelsen? Ok, sorry da var det en setning jeg overså. kan ikke akkurat si at jeg føler meg truffet av det du skriver. Har selv aldri vært innlagt med tvang. Overrasket er kanskje det rette ordet. Jeg skulle tro at helsepersonell ville gjennomskue pasienter som lyver på seg psykdom. Tviler ikke på at det skjer fra tid til annen men har vanskelig for å se at det skulle være et hyppig fenomen. 0 Siter
xxløvetannxx Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Ok, sorry da var det en setning jeg overså. kan ikke akkurat si at jeg føler meg truffet av det du skriver. Har selv aldri vært innlagt med tvang. Overrasket er kanskje det rette ordet. Jeg skulle tro at helsepersonell ville gjennomskue pasienter som lyver på seg psykdom. Tviler ikke på at det skjer fra tid til annen men har vanskelig for å se at det skulle være et hyppig fenomen. Jeg sier ikke at psykdommen er påtatt, men at de har all mulighet i verden til å være åpne om det de sliter med og få den hjelpen de trenger før det går så langt, men velger det bevisst bort - for å bli tvangsinnlagt.... (Må også legge til at mange har sagt til meg at det er uaktuelt å legge seg inn frivillig, fordi man blir "mobbet" for det i ettertid...) 0 Siter
Gjest hypnotika Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Jeg sier ikke at psykdommen er påtatt, men at de har all mulighet i verden til å være åpne om det de sliter med og få den hjelpen de trenger før det går så langt, men velger det bevisst bort - for å bli tvangsinnlagt.... (Må også legge til at mange har sagt til meg at det er uaktuelt å legge seg inn frivillig, fordi man blir "mobbet" for det i ettertid...) Hvem er det som mobber??? Jeg har lagt meg inn frivillig mange ganger og har enda tilgode å bli mobbet pga dette. Både venner og behandlere har oppført seg fint. Hvor har du dette fra? 0 Siter
Gjest balansekunstneren Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Jeg sier ikke at psykdommen er påtatt, men at de har all mulighet i verden til å være åpne om det de sliter med og få den hjelpen de trenger før det går så langt, men velger det bevisst bort - for å bli tvangsinnlagt.... (Må også legge til at mange har sagt til meg at det er uaktuelt å legge seg inn frivillig, fordi man blir "mobbet" for det i ettertid...) Hvem er det som mobber? Ble innlagt en gang frivillig, kan ikke si at jeg føler meg mobbet, men jeg har kanskje ikke visst om det? Og er det ikke mer spennende å være innlagt frivillig enn på tvang hvor du nesten ikke får lov til noe som helst? 0 Siter
xxløvetannxx Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Hvem er det som mobber??? Jeg har lagt meg inn frivillig mange ganger og har enda tilgode å bli mobbet pga dette. Både venner og behandlere har oppført seg fint. Hvor har du dette fra? Om du leser det jeg faktisk skriver så står det at ''Må også legge til at mange har sagt til meg [...]'' Altså, nå er det kanskje snakk om den litt yngre garde her... Mellom 18 og 25 vil jeg anta.... Selv har jeg aldri fortalt noen i min krets om hvorvidt jeg har vært innlagt slik eller sånn - og fungerer mer som "hobbypsykolog" for min omgangskrets, enn som syk...og det syns jeg er like greit når jeg ser hvordan de behandler hverandre..... 0 Siter
Gjest balansekunstneren Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Da bør du kanskje være litt mindre naiv når du snakker med folk som sier de har det ille....... Hvis de virkelig har det ille, hvorfor fremstille seg selv som dårligere enn mann er da? Skulle tro at status ikke spilte så stor rolle da. 0 Siter
xxløvetannxx Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Hvis de virkelig har det ille, hvorfor fremstille seg selv som dårligere enn mann er da? Skulle tro at status ikke spilte så stor rolle da. Hadde jeg hatt svaret, skulle jeg ha gitt det til deg.... Jeg har revet meg i håret mange ganger - men klarer ikke, med min beste godvilje, å forstå hvordan noen frivillig går inn for å tvangsinnlegges - for så å fortelle hvor traumatisk det var etterpå....som en skrytehistorie. Mulig jeg bare har møtt vannvittig sære mennesker, som har lidelser som ennå ikke har blitt oppdaget - eller så bør mange fler åpne øynene sine og se hva som foregår bak kulissene.... 0 Siter
Gjest balansekunstneren Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Hadde jeg hatt svaret, skulle jeg ha gitt det til deg.... Jeg har revet meg i håret mange ganger - men klarer ikke, med min beste godvilje, å forstå hvordan noen frivillig går inn for å tvangsinnlegges - for så å fortelle hvor traumatisk det var etterpå....som en skrytehistorie. Mulig jeg bare har møtt vannvittig sære mennesker, som har lidelser som ennå ikke har blitt oppdaget - eller så bør mange fler åpne øynene sine og se hva som foregår bak kulissene.... Men hvor møter du disse menneskene? Jeg trodde forøvrig at det å behandles med tvang var svært nedverdigende. Men det er tydeligvis ikke det da.... 0 Siter
Gjest butia Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Da bør du kanskje være litt mindre naiv når du snakker med folk som sier de har det ille....... Jeg er ikke naiv, men jeg omgås friske folk istedet for syke, og hos friske folk ser en at folk som er tvangsinnlagt eller innlagt (de ser ikke forskjell på dette en gang), blir sett på som psyko og sett ned på, og ikke sett opp til. Og det er så HERLIG, å faktisk omgås friske folk... Der alt ikke dreier seg om selvskading, og piller og spiseforstyrrelser og innleggelser og behandlere og konflikter blablabla... HERLIG 0 Siter
xxløvetannxx Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Men hvor møter du disse menneskene? Jeg trodde forøvrig at det å behandles med tvang var svært nedverdigende. Men det er tydeligvis ikke det da.... Hvor jeg møter dem er egnelig av svært liten betydning, men jeg skal ikke legge skul på at jeg i perioder sliter en del selv og har mine hjelpetiltak rundt meg. Jeg er ikke den eneste - og slik møter man (mer eller mindre) likesinnede. Jeg ser på tvangsbehandling som nødvendig i enkelte tilfeller, men jeg er på ingen måte den rette til å bedømme hvor det er riktig og ikke...det eneste jeg kan si er det jeg har inntrykk av, og mitt inntrykk er at det gir status. 0 Siter
xxløvetannxx Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Jeg er ikke naiv, men jeg omgås friske folk istedet for syke, og hos friske folk ser en at folk som er tvangsinnlagt eller innlagt (de ser ikke forskjell på dette en gang), blir sett på som psyko og sett ned på, og ikke sett opp til. Og det er så HERLIG, å faktisk omgås friske folk... Der alt ikke dreier seg om selvskading, og piller og spiseforstyrrelser og innleggelser og behandlere og konflikter blablabla... HERLIG Jeg er ikke naiv, men jeg omgås friske folk istedet for syke, og hos friske folk ser en at folk som er tvangsinnlagt eller innlagt (de ser ikke forskjell på dette en gang), blir sett på som psyko og sett ned på, og ikke sett opp til. Og det er så HERLIG, å faktisk omgås friske folk... Der alt ikke dreier seg om selvskading, og piller og spiseforstyrrelser og innleggelser og behandlere og konflikter blablabla... Ja, når man er blant "friske folk" (nå setter jeg det i hermetegn, fordi det for meg blir feil å sette folk i båser...men, men...) må man se til å være frisk og normal! Hvis ikke får man ikke være med å leke mer Poenget mitt, er vel at i miljøer der majoriteten er syke, er det et konkurransepreg som kan få hvem som helst til å sette maten i vrangstrupen om de gadd å se bak gardinene... 0 Siter
Gjest balansekunstneren Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Hvor jeg møter dem er egnelig av svært liten betydning, men jeg skal ikke legge skul på at jeg i perioder sliter en del selv og har mine hjelpetiltak rundt meg. Jeg er ikke den eneste - og slik møter man (mer eller mindre) likesinnede. Jeg ser på tvangsbehandling som nødvendig i enkelte tilfeller, men jeg er på ingen måte den rette til å bedømme hvor det er riktig og ikke...det eneste jeg kan si er det jeg har inntrykk av, og mitt inntrykk er at det gir status. Jeg husker den gangen jeg ble lagt inn på akuttpsykiatrisk, og en jente kom og presenterte seg. Hun var en medpasient og hade vært der i flere uker. Hun sa at hun hadde vært de første ukene på tvang. Når hun sa det så fikk jeg følelsen av at det lå en slags skjult stolthet der, som om hun følte at hun var viktigere enn meg siden hun hadde vært på tvang mens jeg "bare" var på frivillig. Jeg håper jeg aldri blir innlagt igjen. Og jeg håper for all del at jeg ikke blir lagt inn med tvang. Når jeg jobber i psykiatrien selv ser jeg det som litt upraktisk å fly inn og ut av psykiatriske institusjoner. 0 Siter
xxløvetannxx Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Jeg husker den gangen jeg ble lagt inn på akuttpsykiatrisk, og en jente kom og presenterte seg. Hun var en medpasient og hade vært der i flere uker. Hun sa at hun hadde vært de første ukene på tvang. Når hun sa det så fikk jeg følelsen av at det lå en slags skjult stolthet der, som om hun følte at hun var viktigere enn meg siden hun hadde vært på tvang mens jeg "bare" var på frivillig. Jeg håper jeg aldri blir innlagt igjen. Og jeg håper for all del at jeg ikke blir lagt inn med tvang. Når jeg jobber i psykiatrien selv ser jeg det som litt upraktisk å fly inn og ut av psykiatriske institusjoner. Se der, ja... Du skal over hodet ikke se bort fra at det var stolthet du hørte mellom linjene. Jeg håper selv også å holde meg langt unna psykehus for fremtiden. Har snart vært innleggelsesfri i to år - og slik har jeg tenkt å fortsette 0 Siter
Gjest butia Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 Jeg husker den gangen jeg ble lagt inn på akuttpsykiatrisk, og en jente kom og presenterte seg. Hun var en medpasient og hade vært der i flere uker. Hun sa at hun hadde vært de første ukene på tvang. Når hun sa det så fikk jeg følelsen av at det lå en slags skjult stolthet der, som om hun følte at hun var viktigere enn meg siden hun hadde vært på tvang mens jeg "bare" var på frivillig. Jeg håper jeg aldri blir innlagt igjen. Og jeg håper for all del at jeg ikke blir lagt inn med tvang. Når jeg jobber i psykiatrien selv ser jeg det som litt upraktisk å fly inn og ut av psykiatriske institusjoner. Jeg kjente en gang ei som ble så misunnelig på oppmerksomheten en annen innlagt pasient fikk da hun ble lagt "på skjerma", at hun sendte sms til alle vennene sine om at hun aktet ta overdose, og var på vei til apoteket for å kjøpe paracet (for hundrede gang), da apoteket ikke var åpent, sendte hun sms om at hun nå skulle dra til en viss selvmordsbro og hoppe. Les: stå ved brua og vente til politiet dukket opp. Da hun fant ut at siste buss var gått, gikk hun istedet tilbake til posten. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.