Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 Det kan jeg selvsagt finne ut av. Vi sender denne statistikken hvert år. Hva vil du bruke det til? 0 Siter
Gjest butia Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 Jeg er ikke naiv, men jeg omgås friske folk istedet for syke, og hos friske folk ser en at folk som er tvangsinnlagt eller innlagt (de ser ikke forskjell på dette en gang), blir sett på som psyko og sett ned på, og ikke sett opp til. Og det er så HERLIG, å faktisk omgås friske folk... Der alt ikke dreier seg om selvskading, og piller og spiseforstyrrelser og innleggelser og behandlere og konflikter blablabla... Ja, når man er blant "friske folk" (nå setter jeg det i hermetegn, fordi det for meg blir feil å sette folk i båser...men, men...) må man se til å være frisk og normal! Hvis ikke får man ikke være med å leke mer Poenget mitt, er vel at i miljøer der majoriteten er syke, er det et konkurransepreg som kan få hvem som helst til å sette maten i vrangstrupen om de gadd å se bak gardinene... Ja, du har et poeng i det du sier. Derfor er jeg glad jeg ikke er i et slikt miljø. 0 Siter
Gjest balansekunstneren Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 Se der, ja... Du skal over hodet ikke se bort fra at det var stolthet du hørte mellom linjene. Jeg håper selv også å holde meg langt unna psykehus for fremtiden. Har snart vært innleggelsesfri i to år - og slik har jeg tenkt å fortsette Men jeg aner ikke om vedkommende hadde som mål å komme inn på skjerma avdeling i utgangspunktet, eller om hun bare syntes det var litt stas å snakke om det når hun først kom dit. 0 Siter
xxløvetannxx Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 Men jeg aner ikke om vedkommende hadde som mål å komme inn på skjerma avdeling i utgangspunktet, eller om hun bare syntes det var litt stas å snakke om det når hun først kom dit. Uansett, så er det et eller annet som skurrer - når man oppnår status på den måten. Om det var planen i utgangspunktet eller ei... 0 Siter
Gjest belteseng Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 Har lest en del nedover i tråden, men må innrømme at jeg ikke har lest alt. NHD jobber på en akuttavdeling, og slik jeg tolker spørsmålet til trådstarter er hvor ofte de bruker beltelegging der. Om man setter seg til motverge for en innleggelse er det ikke snakk om belteseng men heller politi og håndjern. Om man er utagerende, enten man er på frivlilig eller tvang, kan man bli lagt i belter. Om en person utagerer har man ikke en lang holdesituasjon før man legger personen i belter. Roer ikke pasienten seg relativt raskt er det belter. For mange er det tryggere å bli holdt mekanisk enn av andre mennesker, andre har det motsatt. Det er 16 årsgrense for beltelegging, så med yngre har man fysiske holdesituasjoner til pasienten roer seg. Dette kan ta timer. Om man blir tvangsinnlagt og setter seg til motstand må politiet bistå ambulanse (evt. andre). Dette er ikke reimer. De bruker da ofte håndjern, jeg synes det høres veldig brutalt ut, men man har ikke så mye valg dersom personen er utagerende og truende. Politiet bør få mer kunnskap om psykiatri synes jeg, etter å ha hørt personer fortelle etter å ha blitt hentet av politiet. 0 Siter
Gjest belteseng Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 Uten å sitte på noen form for dokumentasjon eller statistikk, har jeg et personlig inntrykk av at mange som sliter ikke ber om hjelp, men lar det gå så langt at de blir tvangsinnlagt med viten og vilje - fordi det er status å bli tatt med tvang, håndjern, kjørt med politibil, belteseng osv... Det er et så stort konkurransepreg innenfor "miljøer" med psykisk sykdom - type; jeg er er sykere enn deg, for jeg ble tvangsinnlagt. Det kan høres sært ut at det er sånn, men å slite psykisk har blitt så stort at jeg begynner å lure på hvor det skal ende.... ''Re: NHD: Hvor ofte bruker dere reimer? Uten å sitte på noen form for dokumentasjon eller statistikk, har jeg et personlig inntrykk av at mange som sliter ikke ber om hjelp, men lar det gå så langt at de blir tvangsinnlagt med viten og vilje - fordi det er status å bli tatt med tvang, håndjern, kjørt med politibil, belteseng osv... Det er et så stort konkurransepreg innenfor "miljøer" med psykisk sykdom - type; jeg er er sykere enn deg, for jeg ble tvangsinnlagt. Det kan høres sært ut at det er sånn, men å slite psykisk har blitt så stort at jeg begynner å lure på hvor det skal ende.... – xxløvetannxx'' Jeg har også vært en del innlagt og truffet ulike mennesker. Har ikke det samme inntrykket som deg når det gjelder status og tvangsinnleggelse. Eller at det gir status å ha blitt hentet av politete, eller blitt lagt i belter. Jeg har truffet på noen av den typen, hvor det også er konkurranse om å være sykest - men de er i mindretall hos meg (dette er personer jeg har vært innlagt sammen med og ikke har kontakt med "ute", så hvordan de er der vet jeg ikke). Mitt inntrykk når jeg har vært innlagt er at man ikke forteller det om man er på tvang. Det er skambelagt, og de som er det unngår temaet. Jeg har vært både på frivillig og tvang - ikke utbasunert verken det ene eller andre. Sagt minst mulig om meg selv. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.