Gjest gitt opp å prøve! Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Hei Jeg har et forferdelig flaut problem som ødelegger selvtilliten min fælt så mye sosialt, men det er så flaut at jeg ikke klarer å si det til noen! Det handler om å bite negler.... Ikke bare litt.... Men hendene er så stygge av det at jeg gjemmer dem, og det er en gammel uvane! Jeg har prøvd å slutte mange ganger for jeg vet at det ødelegger for meg i jobb og alt! Jeg skjemmes forferdelig over hendene mine! Men jeg klarer det ikke! Det er en tvang i det og avhengiget. Jeg må ha hjelp til det, men det er for vanskelig å snakke om det og vise det til noen, og jeg blir kvalm av å skrive det inn her også, og hvordan kan noen hjelpe til med et sånt fysisk problem?? Men jeg vet at jeg får et bedre liv hvis jeg slutter med det, så hjelp, hva er det å gjøre, det er ikke bare å bestemme seg for å slutte med det for det har jeg gitt opp! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Jeg vet hvordan du har det, for jeg bet negler i 35 år før jeg greide å slutte.... Det var helt klin umulig for meg å slutte med neglebitinga, og jeg føler jeg har prøvd alt! Jula for et år siden fikk jeg neglerotbetennelse for første gang. Dette var ganske så smertefult og jeg måtte til legen for å snitte opp fingeren... Sist sommer fikk jeg på nytt neglerotbetennelse - da i en annen finger. Denne gangen greide ikke legen å få ut betennelsen, så jeg måtte på pencillinkur. Hadde kjempevondt i fingeren i flere dager. Der og da bestemte jeg meg for at nok var nok! - og jeg greide faktisk å slutte å bite :-))) Jeg anbefaler deg aller først å kjøpe Eight hour creme fra Estee Lauder. Smør denne langs negleroten og over neglene så ofte du kan. Da holder neglebåndet seg mykt og du slipper å fristes av flisete neglebånd. Hold ut uten å bite i et par-tre dager (ta gjerne på tynne hansker om nødvendig (her gjelder det å sette alle kluter til! ;-)). Få time hos en som kan ta neglemanikyr på deg. Hun vil file neglene og gjøre dem så fine som mulig (husk- hun har sett slike negler før!) Når neglene ikke fliser seg så blir du ikke så frista til å bite heller... Ha alltid med deg ei neglefil! Hvis en negl knekker, fliser seg etc,. så filer du istedetfor å bite! Smør neglene, fil dem, lakk dem med klar lakk f.eks. For noen hjelper det å strikke foran TV'n..det er som regel da man vil bite mest.. Lykke til!!! Og fortell hvordan det går 0 Siter
Gjest jdsigjios Skrevet 7. januar 2010 Skrevet 7. januar 2010 Gode praktiske råd fra togli. I tillegg kan det hende at dette må angripes litt psykologisk også. Tenker det er viktig å være obs på i hvilke situasjoner du biter negler, hva dette gjør for deg og hva som er konsekvensene på godt og vondt. Bitingen kan fylle mange behov, tidsfordriv, reduserer engstelse, selvplaging for å få tankene bort på noe annet..? Bare du vet hva som gjør at du biter. Du kan ta kontroll over disse situasjonene hvor du pleier å bite ved at du stopper opp før du biter. Du har et valg!, ting skjer bare ikke automatisk. Gjør noe annet i stedet som tilfredstiller. Strikking, knepp deg selv med en strikk, løp en runde, puss tenner? Registrer for deg selv at du klarte å la være! Gjerne skriv det opp. Skriv gjerne opp den gode følelsen over at du greide det også. Anbefaler denne boka om du tror at det du sliter med er mye psykisk betinget. http://www.gyldendal.no/new/default.asp?ID_Publisher=2&ID_Category=2A52FCBA0F9E947AC1256C4C005E7438&ID_Product=9788205371217 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 Er du jente/dame? I såfall er den eneste måten jeg klarer å ikke bite negler på å være veldig nøye med å file neglene, og å ha på neglelakk. 0 Siter
Gjest Viktig, viktig :))) Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 Jeg vet hvordan du har det, for jeg bet negler i 35 år før jeg greide å slutte.... Det var helt klin umulig for meg å slutte med neglebitinga, og jeg føler jeg har prøvd alt! Jula for et år siden fikk jeg neglerotbetennelse for første gang. Dette var ganske så smertefult og jeg måtte til legen for å snitte opp fingeren... Sist sommer fikk jeg på nytt neglerotbetennelse - da i en annen finger. Denne gangen greide ikke legen å få ut betennelsen, så jeg måtte på pencillinkur. Hadde kjempevondt i fingeren i flere dager. Der og da bestemte jeg meg for at nok var nok! - og jeg greide faktisk å slutte å bite :-))) Jeg anbefaler deg aller først å kjøpe Eight hour creme fra Estee Lauder. Smør denne langs negleroten og over neglene så ofte du kan. Da holder neglebåndet seg mykt og du slipper å fristes av flisete neglebånd. Hold ut uten å bite i et par-tre dager (ta gjerne på tynne hansker om nødvendig (her gjelder det å sette alle kluter til! ;-)). Få time hos en som kan ta neglemanikyr på deg. Hun vil file neglene og gjøre dem så fine som mulig (husk- hun har sett slike negler før!) Når neglene ikke fliser seg så blir du ikke så frista til å bite heller... Ha alltid med deg ei neglefil! Hvis en negl knekker, fliser seg etc,. så filer du istedetfor å bite! Smør neglene, fil dem, lakk dem med klar lakk f.eks. For noen hjelper det å strikke foran TV'n..det er som regel da man vil bite mest.. Lykke til!!! Og fortell hvordan det går Eigth Hour Cream er ikke fra Estée Lauder , men fra Elisabeth Arden. Verdens beste krem, forresten. Til absolutt ALT!! 0 Siter
Lillemus Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 Har du prøvd go'negl? Noen har stor suksess med å bruke litt penger på falske negler (altså hos en som kan det, ikke disse du limer på selv!), da har de brukt så mye penger på det og det har blitt så fint at de klarer å la være å bite. Ellers er det da ikke flaut å bite negler?! 0 Siter
Gjest Neglegnager Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 Jeg er "periodebiter", og som deg synes jeg det er en kjip uvane... Ikke akkurat flaut, da, men det er jo ikke pent, og dessuten kan det bli svært smertefullt. Mitt beste råd er å spare 1 og 1 finger. Ikke begynn med alle, men start med å spare 1. Fil og stell alle fingrene, men la deg gnage på de andre. Når denne fingeren har blitt pen, tar du neste finger. Som Togli sier, ha alltid med deg neglefil. det er smart å file "gnageneglene" også, slik at du ikke har noe å gnage på. Da blir du sittende med fingrene i munnen, riktignok, men siden det ikke er på langt nær så gøy vil du nok slutte med det av deg selv. Lykke til! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 [quote name=Viktig, viktig ))' timestamp='1262922958' post='4282515] Eigth Hour Cream er ikke fra Estée Lauder , men fra Elisabeth Arden. Verdens beste krem, forresten. Til absolutt ALT!! Sorry! Elisabeth Arden skulle det selvsagt være Jeg er også avhengig av den kremen. Funker til det meste 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 Prøv å sveis på negler. Da får du ikke bitt på deine egne negler. Og de uekte er ikke så gode å bite på. :0) 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 Jeg bet negler til jeg ble voksen, så jeg vet hvor avhengighetsskapende det er:( Måtte bare bestemme meg for å slutte, og da det ble hvitt på neglene var jeg så stolt at jeg orket ikke å bite i dem igjen;) Synes mora2 sitt forslag er veldig bra, hadde slikt på min tid...) Synes heller ikke du skal skamme deg, men vær stolt som innrømmer at du trenger hjelp:) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 Prøv å sveis på negler. Da får du ikke bitt på deine egne negler. Og de uekte er ikke så gode å bite på. :0) Problemet med påsveisa negler er at de ekte neglene blir så utrolig skjøre og tynne under - og det fører lett til mer biting når de falske neglene forsvinner... 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 Problemet med påsveisa negler er at de ekte neglene blir så utrolig skjøre og tynne under - og det fører lett til mer biting når de falske neglene forsvinner... Det visste jeg ikke, har aldri "kjøpt" negler...Blir de slik etter noen uker? For om trådstarter klarer å ligge unna neglene i en periode, så er mye vunnet;) 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 Problemet med påsveisa negler er at de ekte neglene blir så utrolig skjøre og tynne under - og det fører lett til mer biting når de falske neglene forsvinner... Syns du det? Jeg har motsatt erfaring. Mine negler under ble så fine at. Men man må jo huske å smøre med neglekrem. Og for all del ikke rive av løsneglene selv. .. Men negler som du limer på selv, er sikkert ikke bra så som å få det utført hos hudpleien. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 Syns du det? Jeg har motsatt erfaring. Mine negler under ble så fine at. Men man må jo huske å smøre med neglekrem. Og for all del ikke rive av løsneglene selv. .. Men negler som du limer på selv, er sikkert ikke bra så som å få det utført hos hudpleien. ''Men negler som du limer på selv, er sikkert ikke bra så som å få det utført hos hudpleien.'' Det prøvde jeg en gang til fest! Du verden, da jeg skulle stumpe sigaretten i et askebeger la tre negler seg flate bakover;)))) Følte meg litt dum da, ja, men vi fikk en god latter... 0 Siter
Gjest togli Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 Det visste jeg ikke, har aldri "kjøpt" negler...Blir de slik etter noen uker? For om trådstarter klarer å ligge unna neglene i en periode, så er mye vunnet;) Det er noen år siden jeg støpte negler, så det er mulig det finnes noe som er bedre nå? Iallefall fikk jeg sterke og flotte negler (de støpte) og jeg hadde ikke behov for å bite i det hele tatt Etterhvert vokser jo neglene og de støpte kommer lengre og lengre opp (man filer de ned jevnlig). Tilslutt er det bare en bit igjen av de støpte neglene og de ekte ser fine ut - men er så tynne og sprø at det skal noe til å unngå at de fliser seg/brekker - og da er man like langt.... Man kan selvsagt fylle på de støpte neglene jevnlig, men det var ikke aktuelt for meg. Utrolig pent med støpte negler så lenge de varer 0 Siter
Gjest togli Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 Syns du det? Jeg har motsatt erfaring. Mine negler under ble så fine at. Men man må jo huske å smøre med neglekrem. Og for all del ikke rive av løsneglene selv. .. Men negler som du limer på selv, er sikkert ikke bra så som å få det utført hos hudpleien. Men ble ikke neglene dine under veldig tynne? Mine ble pene, men knakk som bare det (kanskje fordi de var ekstra skjøre pga all neglebitinga før?) 0 Siter
Gjest been there done that Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 Et tips er å smøre neglene med tran hver kveld med en q-tips. Mulig at annen olje også kan funke. Men tran funker som bare det. Neglene vokser mye raskere slik at du blir motivert til å spare de, og de blir sterke også. Og tro det eller ei - det lukter ikke heller. 0 Siter
Gjest been there done that Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 Men ble ikke neglene dine under veldig tynne? Mine ble pene, men knakk som bare det (kanskje fordi de var ekstra skjøre pga all neglebitinga før?) Det er også advart mot falske negler, grunnet allergi tror jeg det var. 0 Siter
Janna Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 Prøv å sveis på negler. Da får du ikke bitt på deine egne negler. Og de uekte er ikke så gode å bite på. :0) Det fungerer godt på meg:-) Har akrylnegler utenpå mine egne. Er så fine atte. Og ikke biter jeg dem heller. Sår rundt neglebåndet er jeg ikke plaget med lenger. Men det koster litt og man må ha tid til å sitte hos en negldesigner 2 t hver 3-4 uke.. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 8. januar 2010 Skrevet 8. januar 2010 ''Men negler som du limer på selv, er sikkert ikke bra så som å få det utført hos hudpleien.'' Det prøvde jeg en gang til fest! Du verden, da jeg skulle stumpe sigaretten i et askebeger la tre negler seg flate bakover;)))) Følte meg litt dum da, ja, men vi fikk en god latter... Hahaha! Jeg har også hatt på løsnegler på fest. Ikke lange tiden før det magler et par! Hihi! ;p 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.