Gå til innhold

Jeg kan ikke få barn... har jeg da ikke lov å...


Humatus

Anbefalte innlegg

uttale meg?

Jeg har ikke egne barn, jeg kan ikke få dette.

Jeg har "hans" barn og jeg elsker dem som mine egne, men jeg kan ikke få egne barn.

Dette er såklart veldig sårt for meg.

Havner stadig i "diskusjoner" med "venninner" der jeg ikke har lov til å uttale meg fordi jeg ikke har egne barn. Jeg har ikke født dem, så jeg har ikke noe rett til å uttale meg.

har jeg virkelig ikke lov til å uttale meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mrs. Wallace

Det finnes alltid folk som vil argumentere på den måten. Jeg har en bekjent med rimelig (kremt) originalt syn på oppdragelse, som altid bruker det argumentet i samtaler om barn. Barnløse venninner har ingenting de skulle ha sagt. Og da hun hadde to barn, mens jeg "bare" hadde ett, fikk jeg beskjed om at jeg ikke ante hva jeg snakket om, for jeg hadde ikke to barn. Nå har vi like mange, så nå må hun vel snart få flere, sånn at hun kan beholde argumentasjonen sin. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes alltid folk som vil argumentere på den måten. Jeg har en bekjent med rimelig (kremt) originalt syn på oppdragelse, som altid bruker det argumentet i samtaler om barn. Barnløse venninner har ingenting de skulle ha sagt. Og da hun hadde to barn, mens jeg "bare" hadde ett, fikk jeg beskjed om at jeg ikke ante hva jeg snakket om, for jeg hadde ikke to barn. Nå har vi like mange, så nå må hun vel snart få flere, sånn at hun kan beholde argumentasjonen sin. ;)

hi hi ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt skal du kunne uttale deg...

Når det er sagt, har jeg - etter å ha fått egne barn - endret en hel del på oppfatninger som har med barn og oppdragelse å gjøre. Og dette tror jeg de fleste erfarer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme selv tidligere, og jeg syns det riktige er å heve seg over det. Klart mange kan mye om barn selv om man ikke har født barn! Og de du diskuterer med bør kanskje ta inn over seg at det også for dem er forskjell på teori og praksis, at det ikke gjør noen til ekspert på barn bare fordi man har født dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan :)

men du må kanskje være forsiktig å være veldig påståelig om ting du ikke er sikker på :)

''men du må kanskje være forsiktig å være veldig påståelig om ting du ikke er sikker på ''

Gjelder ikke dette i like stor grad for alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Har opplevd det samme selv tidligere, og jeg syns det riktige er å heve seg over det. Klart mange kan mye om barn selv om man ikke har født barn! Og de du diskuterer med bør kanskje ta inn over seg at det også for dem er forskjell på teori og praksis, at det ikke gjør noen til ekspert på barn bare fordi man har født dem selv.

''Og de du diskuterer med bør kanskje ta inn over seg at det også for dem er forskjell på teori og praksis, at det ikke gjør noen til ekspert på barn bare fordi man har født dem selv.

''

Ja, noe av det verste er slike som mener de besitter fasit om barn generelt på bakgrunn av egne erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall uhyre tåpelig og usaklig å trekke inn biologien. En som har adoptivbarn, fosterbarn eller samværsbarn (såpass mye at man får se litt av oppdragelsen, ikke bare en "festdag" iblant), har selvfølgelig erfaringer på linje med en som har egenfødte barn.

Dessuten kan de som f.eks. er engasjert i arbeid med barn (betalt eller frivillig), har mye kontakt med barn i familien eller på andre måter, ha mye fornuftig å komme med.

Det er _ingen_ som ikke har "lov" til å uttale seg, uansett. Men alle har vel opplevd hyperteoretikere som ikke har peiling - noen ganger fordi de nettopp er bare teoretikere. Det kan også gjelde folk som er i kontakt med barn en gang iblant og har veldig bastante meninger om hvordan barn bør oppføre seg. Sånne blir man ganske lei av.

Likedan blir man lei av folk som tror at alle barn er som deres egne barn, og at deres egne erfaringer er overførbare til alle andre. Så enkel er faktisk ikke verden.

Jeg synes egentlig det kommer mye an på _måten_ man kommer med råd eller meninger på. Er den veldig påståelig og bedrevitersk, kan det være irriterende uansett hvor erfaren "avsenderen" er. Men det er klart at det hjelper ikke noe særlig om vedkommende er uerfaren. Jeg påstår på ingen måte at noe av dette gjelder akkurat deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall uhyre tåpelig og usaklig å trekke inn biologien. En som har adoptivbarn, fosterbarn eller samværsbarn (såpass mye at man får se litt av oppdragelsen, ikke bare en "festdag" iblant), har selvfølgelig erfaringer på linje med en som har egenfødte barn.

Dessuten kan de som f.eks. er engasjert i arbeid med barn (betalt eller frivillig), har mye kontakt med barn i familien eller på andre måter, ha mye fornuftig å komme med.

Det er _ingen_ som ikke har "lov" til å uttale seg, uansett. Men alle har vel opplevd hyperteoretikere som ikke har peiling - noen ganger fordi de nettopp er bare teoretikere. Det kan også gjelde folk som er i kontakt med barn en gang iblant og har veldig bastante meninger om hvordan barn bør oppføre seg. Sånne blir man ganske lei av.

Likedan blir man lei av folk som tror at alle barn er som deres egne barn, og at deres egne erfaringer er overførbare til alle andre. Så enkel er faktisk ikke verden.

Jeg synes egentlig det kommer mye an på _måten_ man kommer med råd eller meninger på. Er den veldig påståelig og bedrevitersk, kan det være irriterende uansett hvor erfaren "avsenderen" er. Men det er klart at det hjelper ikke noe særlig om vedkommende er uerfaren. Jeg påstår på ingen måte at noe av dette gjelder akkurat deg.

Bra innlegg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall uhyre tåpelig og usaklig å trekke inn biologien. En som har adoptivbarn, fosterbarn eller samværsbarn (såpass mye at man får se litt av oppdragelsen, ikke bare en "festdag" iblant), har selvfølgelig erfaringer på linje med en som har egenfødte barn.

Dessuten kan de som f.eks. er engasjert i arbeid med barn (betalt eller frivillig), har mye kontakt med barn i familien eller på andre måter, ha mye fornuftig å komme med.

Det er _ingen_ som ikke har "lov" til å uttale seg, uansett. Men alle har vel opplevd hyperteoretikere som ikke har peiling - noen ganger fordi de nettopp er bare teoretikere. Det kan også gjelde folk som er i kontakt med barn en gang iblant og har veldig bastante meninger om hvordan barn bør oppføre seg. Sånne blir man ganske lei av.

Likedan blir man lei av folk som tror at alle barn er som deres egne barn, og at deres egne erfaringer er overførbare til alle andre. Så enkel er faktisk ikke verden.

Jeg synes egentlig det kommer mye an på _måten_ man kommer med råd eller meninger på. Er den veldig påståelig og bedrevitersk, kan det være irriterende uansett hvor erfaren "avsenderen" er. Men det er klart at det hjelper ikke noe særlig om vedkommende er uerfaren. Jeg påstår på ingen måte at noe av dette gjelder akkurat deg.

Jeg opptrer ikke som en bedreviter. liker ikke bedrevitere selv.

men når folk som har født egne barn, mener at jeg ikke kan uttale meg fordi jeg ikke har født egne barn, selv om jeg har jobbet mye med barn, har en mann med 3 barn som er hos oss 100% av og til hos mor når hun er frisk nok til dette.

Jeg har vært med på å oppdra barna, min mann ser på meg som en likverdig forelder da jeg faktisk har vært i ungene sitt liv nesten hele livet deres. ( moren er syk av MS og bor på hjem fordi hun ikke klarer gjøre noe selv, men blir tatt med på alle avgjørelser ) så det eneste som er forskjellen er at jeg ikke har født dem utav min egen kropp.

Men jeg har ikke rett til å uttale meg, i fra alt fra fotball trening og tøyvask til alvorligere problemer som merkelig adferd hos ungdommer/barn, til sykdomsforeløp... fordi jeg ikke har født dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opptrer ikke som en bedreviter. liker ikke bedrevitere selv.

men når folk som har født egne barn, mener at jeg ikke kan uttale meg fordi jeg ikke har født egne barn, selv om jeg har jobbet mye med barn, har en mann med 3 barn som er hos oss 100% av og til hos mor når hun er frisk nok til dette.

Jeg har vært med på å oppdra barna, min mann ser på meg som en likverdig forelder da jeg faktisk har vært i ungene sitt liv nesten hele livet deres. ( moren er syk av MS og bor på hjem fordi hun ikke klarer gjøre noe selv, men blir tatt med på alle avgjørelser ) så det eneste som er forskjellen er at jeg ikke har født dem utav min egen kropp.

Men jeg har ikke rett til å uttale meg, i fra alt fra fotball trening og tøyvask til alvorligere problemer som merkelig adferd hos ungdommer/barn, til sykdomsforeløp... fordi jeg ikke har født dem selv.

Da har du - dessverre - veldig spesielle venninner. Det er de som er sære, ikke du

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opptrer ikke som en bedreviter. liker ikke bedrevitere selv.

men når folk som har født egne barn, mener at jeg ikke kan uttale meg fordi jeg ikke har født egne barn, selv om jeg har jobbet mye med barn, har en mann med 3 barn som er hos oss 100% av og til hos mor når hun er frisk nok til dette.

Jeg har vært med på å oppdra barna, min mann ser på meg som en likverdig forelder da jeg faktisk har vært i ungene sitt liv nesten hele livet deres. ( moren er syk av MS og bor på hjem fordi hun ikke klarer gjøre noe selv, men blir tatt med på alle avgjørelser ) så det eneste som er forskjellen er at jeg ikke har født dem utav min egen kropp.

Men jeg har ikke rett til å uttale meg, i fra alt fra fotball trening og tøyvask til alvorligere problemer som merkelig adferd hos ungdommer/barn, til sykdomsforeløp... fordi jeg ikke har født dem selv.

Det er venninnene dine det er noe galt med, ikke deg! Sånn som de høres ut så er det egentlig dem som ikke burde fått uttale seg, så innsnevret høres de ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tidligere litchi

Jeg har 2 barn, et adoptert og et egenfødt. Men jeg uttaler meg naturligvis bare om det ene barnet, siden jeg ikke har født det andre.... NOT! :)

Venninnene dine er helt på jordet. Folk som ikke har nært forhold til barn kan noenganger bli litt vel teoretiske når man diskuterer barneoppdragelse, men forskjellen går mellom kontakt med barn og ikke - ikke mellom å ha født og ikke.

En førskolelærer uten barn, men som har jobbet i barnehage i mange år, kan naturligvis uttale seg om barn.

Det samme kan du, som har jobbet med barn og som forholder deg mye til din kjærestes barn.

At noen i det hele tatt sier "dette kan du ikke uttale deg om", er dessuten, allerede i utgangspunktet, ganske utrolig. Det er da ytringsfrihet her i landet, helt uavhengig av personlig erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du - dessverre - veldig spesielle venninner. Det er de som er sære, ikke du

synes

Kan hende jeg har sære venninner, men det jeg tror er jo at jeg treffer en nerve når jeg uttaler meg;)

Ikke er jeg teoretisk når jeg uttaler meg heller, det går heller på litt sundt bondevett;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg har sære venninner, men det jeg tror er jo at jeg treffer en nerve når jeg uttaler meg;)

Ikke er jeg teoretisk når jeg uttaler meg heller, det går heller på litt sundt bondevett;)

Sunt bondevett går dårlig sammen med f.eks. tenåringer og behandling av disse ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

For noen utrolig tåpelige "venninner". Høres ikke ut som det. iallefall. Hvorvidt man kan uttale seg om barn går jo på erfaring ved å omgås barn, og det gjør du jo. Og selv om man ikke har egenfødte barn, eller omgås barn må man jo kunne diskutere på et teoretisk grunnlag.

Derimot er det fryktelig irriterende å høre folk som overhodet ikke har erfaring med barn sitte å uttale seg om min barneoppdragelse og hvilke feil jeg gjør/har gjort. Tenker her på min egen søster. Hun hadde full oversikt hva hun skulle gjøre/ikke gjøre når hun fikk barn, og nå ser jeg med hennes to at hun gjør stikk imot sien egne tidligere bastante meninger. Og jeg smiler litt småslemt og sier: Hva var det jeg sa? Men den vil hun ikke være med på, he, he.

Bare fortsett å uttale deg du, og gi blaffen i alle som mener du ikke har talerett fordi du ikke har biologiske barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har du lov til å uttale deg!

Ofte hører man sagt at det er typisk at de største "ekspertene" på barneoppdragelse er dem som ikke har barn selv, og noen ganger er det jo slik at man ikke helt forstår hva det innebærer før man har daglig erfaring med barn selv.

Men vel så ofte er det jo slik at _teorien_ som den barnløse har tenkt ut er gyldig, selv om den med barn ikke klarer å etterleve den (fullt ut) f eks fordi man er sliten eller at man er "for blaut" overfor sitt eget avkom.

Jeg husker en venninne fortalte en historie om da hun som 19-åring var au pair og hadde sagt nei da ungen i huset ville ha "sukkerbombe-frokostblanding". Så kommer faren inn og ungen setter i gang og mase på faren også, han sier nei flere ganger for så å gi seg...;-) Klassisk eksempel på at det var den barnløse som gjorde det riktige, og slik kan det finnes mange og mindre åpenbare eksempler på.

Men - alt det mellom første avsnitt og denne setningen er noe jeg bare nevner her fordi temaet opptar meg - du _har_ jo daglig erfaring med barn. Man trenger ikke dele DNA med barna for att det skal "tells".

Om det er til noen trøst, er det ikke alltid at ettbarnsforeldre har talerett heller...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...