Gå til innhold

Jeg kan ikke få barn... har jeg da ikke lov å...


Humatus

Anbefalte innlegg

Det er i hvert fall uhyre tåpelig og usaklig å trekke inn biologien. En som har adoptivbarn, fosterbarn eller samværsbarn (såpass mye at man får se litt av oppdragelsen, ikke bare en "festdag" iblant), har selvfølgelig erfaringer på linje med en som har egenfødte barn.

Dessuten kan de som f.eks. er engasjert i arbeid med barn (betalt eller frivillig), har mye kontakt med barn i familien eller på andre måter, ha mye fornuftig å komme med.

Det er _ingen_ som ikke har "lov" til å uttale seg, uansett. Men alle har vel opplevd hyperteoretikere som ikke har peiling - noen ganger fordi de nettopp er bare teoretikere. Det kan også gjelde folk som er i kontakt med barn en gang iblant og har veldig bastante meninger om hvordan barn bør oppføre seg. Sånne blir man ganske lei av.

Likedan blir man lei av folk som tror at alle barn er som deres egne barn, og at deres egne erfaringer er overførbare til alle andre. Så enkel er faktisk ikke verden.

Jeg synes egentlig det kommer mye an på _måten_ man kommer med råd eller meninger på. Er den veldig påståelig og bedrevitersk, kan det være irriterende uansett hvor erfaren "avsenderen" er. Men det er klart at det hjelper ikke noe særlig om vedkommende er uerfaren. Jeg påstår på ingen måte at noe av dette gjelder akkurat deg.

Bra innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''men du må kanskje være forsiktig å være veldig påståelig om ting du ikke er sikker på ''

Gjelder ikke dette i like stor grad for alle?

Tenkte det samme selv:-) Og på alle områder:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes alltid folk som vil argumentere på den måten. Jeg har en bekjent med rimelig (kremt) originalt syn på oppdragelse, som altid bruker det argumentet i samtaler om barn. Barnløse venninner har ingenting de skulle ha sagt. Og da hun hadde to barn, mens jeg "bare" hadde ett, fikk jeg beskjed om at jeg ikke ante hva jeg snakket om, for jeg hadde ikke to barn. Nå har vi like mange, så nå må hun vel snart få flere, sånn at hun kan beholde argumentasjonen sin. ;)

He he... slike folk vil aldri forbedre seg, tror jeg. Uansett vil de finne en grunn for hvorfor mange ikke har rett til å si noe...

Hun har sikkert vært akkurat like dan om andre temaer enn barneoppdragelse før hun fikk disse barna....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

He he... slike folk vil aldri forbedre seg, tror jeg. Uansett vil de finne en grunn for hvorfor mange ikke har rett til å si noe...

Hun har sikkert vært akkurat like dan om andre temaer enn barneoppdragelse før hun fikk disse barna....

Åja, gjett om hun har andre spennende temaer og argumenter, også. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...