Gå til innhold

Kan man lide av AS uten at noen andre merket det


Gjest spørsmål om AS

Anbefalte innlegg

Gjest spørsmål om AS

jeg leser om denne Oda-saken, hvor en person som de mener har Asperger syndrom , er tiltalt for å ha drept henne. Jeg stusser spesielt over uttalelsen fra de rettspsykiatriske oppnevnte.

"Tiltalte har en mild form for Aspergers syndrom, som ikke ville ha blitt konstantert uten at man konkret hadde søkt etter det. Vi har snudd steiner for å finne dette."

Jeg ville trodd at hvis en person hadde denne lidelsen så hadde foreldre og skole i hvertfall registrert at det var noe "rart" med vedkommende. Men ut i fra dette virker det som en slik diagnose kan komme som en overraskelse. Det får meg til å lure på hvor mange det er som har en AS-diagnose?. Hvis man undersøkte alle grundig for dette, hvor mange Aspergere ville man fått da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sinnsyk i gjerningsøyeblikket er kanskje oppbrukt. Det finnes tilregnelige ondskapsfulle mennersker i denne verden uten at man trenger å henge en diagnose på dem, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tiltalte har en mild form for Aspergers syndrom, som ikke ville ha blitt konstantert uten at man konkret hadde søkt etter det. Vi har snudd steiner for å finne dette."

Min umiddelbare tanke her er at man har hatt "lyst" til å finne "noe", altså å måtte snu steiner for å finne en slik diagnose virker rart for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsyk i gjerningsøyeblikket er kanskje oppbrukt. Det finnes tilregnelige ondskapsfulle mennersker i denne verden uten at man trenger å henge en diagnose på dem, mener jeg.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spørsmål om AS

Sinnsyk i gjerningsøyeblikket er kanskje oppbrukt. Det finnes tilregnelige ondskapsfulle mennersker i denne verden uten at man trenger å henge en diagnose på dem, mener jeg.

Jeg lurer på hva de rettsakskyndige ville satt som diagnose® på meg om jeg hadde begått et drap nå. Kanskje jeg også kunne fått Asperger syndrom pga mine særinteresser?

Jeg satt og lurte på: jeg fikk lyst til å teste de sakkyndige litt. La oss si at jeg latet som om jeg hadde begått et drap, og de skulle utrede meg. Alt var avtalt med alle andre på forhånd, de var de eneste som ikke visste om skuespillet. Hadde de forstått at dette bare var skuespill? Eller hadde jeg fått diverse diagnoser slengt etter meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte spesialister har tidligere uttalt at de antar at det er en stor underdiagnostisering av AS. Det er visstnok foreslått å teste alle barn innenfor et visst geografisk omfang for å se nærmere på hvilken omfang man da kommer frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sinnsyk i gjerningsøyeblikket er kanskje oppbrukt. Det finnes tilregnelige ondskapsfulle mennersker i denne verden uten at man trenger å henge en diagnose på dem, mener jeg.

''Sinnsyk i gjerningsøyeblikket er kanskje oppbrukt.''

Slik jeg har forstått denne saken, så er det overhodet ikke snakk om at diagnosen kommer til å frita gjerningsmannen for ansvar. Den er kun fremkommet gjennom en større rettspsykiatrisk undersøkelse av vedkommende, hvor den eneste psykiske lidelsen man fant visstnok var AS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva de rettsakskyndige ville satt som diagnose® på meg om jeg hadde begått et drap nå. Kanskje jeg også kunne fått Asperger syndrom pga mine særinteresser?

Jeg satt og lurte på: jeg fikk lyst til å teste de sakkyndige litt. La oss si at jeg latet som om jeg hadde begått et drap, og de skulle utrede meg. Alt var avtalt med alle andre på forhånd, de var de eneste som ikke visste om skuespillet. Hadde de forstått at dette bare var skuespill? Eller hadde jeg fått diverse diagnoser slengt etter meg?

Kan godt hende at du kvalifiserer for en AS diagnose, ikke vet jeg. Men i såfall ville du kvalifisert for diagnosen uavhengig om du dreper noen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spørsmål om AS

Kan godt hende at du kvalifiserer for en AS diagnose, ikke vet jeg. Men i såfall ville du kvalifisert for diagnosen uavhengig om du dreper noen eller ikke.

Men det er kanskje først når man dreper noen at slike diagnoser blir oppdaget?

spørsmålet er om det å være litt nerd i seg selv skal kvalifisere til en slik diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Sinnsyk i gjerningsøyeblikket er kanskje oppbrukt.''

Slik jeg har forstått denne saken, så er det overhodet ikke snakk om at diagnosen kommer til å frita gjerningsmannen for ansvar. Den er kun fremkommet gjennom en større rettspsykiatrisk undersøkelse av vedkommende, hvor den eneste psykiske lidelsen man fant visstnok var AS.

Mener jeg hørte at funn av en slik diagnose evt. kunne virke formildende på straffen. Kan være ekstra "interessant" å finne en diagnose også når de sliter sånn med å forstå motivet hans.

Jeg mener ikke noe stygt nå og jeg har ingen erfaring med denne diagnosen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spørsmål om AS

''Sinnsyk i gjerningsøyeblikket er kanskje oppbrukt.''

Slik jeg har forstått denne saken, så er det overhodet ikke snakk om at diagnosen kommer til å frita gjerningsmannen for ansvar. Den er kun fremkommet gjennom en større rettspsykiatrisk undersøkelse av vedkommende, hvor den eneste psykiske lidelsen man fant visstnok var AS.

Det virker i hvertfall på meg som om forsvaret er veldig opptatt av at diagnosen kan gi redusert straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker i hvertfall på meg som om forsvaret er veldig opptatt av at diagnosen kan gi redusert straff.

Ja, og særlig når de ikke forstår motivet hans kan en slik diagnose brukes til å "forklare" dette med og han kan få redusert straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg hørte at funn av en slik diagnose evt. kunne virke formildende på straffen. Kan være ekstra "interessant" å finne en diagnose også når de sliter sånn med å forstå motivet hans.

Jeg mener ikke noe stygt nå og jeg har ingen erfaring med denne diagnosen selv.

Ja, det er mulig at den psykiske lidelsen vil kunne virke noe formildende i straffeutmålingen, men han vil uansett bli dømt. Det vil normalt være en del faktorer som trekker i retning av strengere straff og noen faktorer som trekker i motsatt retning, og da vil vel det at han har AS være en faktor av den siste typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest spørsmål om AS

Enkelte spesialister har tidligere uttalt at de antar at det er en stor underdiagnostisering av AS. Det er visstnok foreslått å teste alle barn innenfor et visst geografisk omfang for å se nærmere på hvilken omfang man da kommer frem til.

Men må det ikke først bli et problem for et barn før en slik diagnose får noen betydning? Og kan de skille mellom de barna som rett og slett er litt nerdete og de som man tenker har en autismespekterforstyrrelse? Slik jeg har forstått det så stiller de heller ikke vanligvis diagnose før skolealder. Og kan de symptomene som er på Asperger også være noe som enkelte barn kan vokse i fra seg? Jeg tenker på barn som kanskje ikke har hatt så mye kontakt med jevnaldrende og har blitt litt veslevoksne.

veldig interesant dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er kanskje først når man dreper noen at slike diagnoser blir oppdaget?

spørsmålet er om det å være litt nerd i seg selv skal kvalifisere til en slik diagnose.

''Men det er kanskje først når man dreper noen at slike diagnoser blir oppdaget?''

Det tror jeg er uhyre sjelden at skjer.

''spørsmålet er om det å være litt nerd i seg selv skal kvalifisere til en slik diagnose'

Det skal vel litt mer til for å kvalifisere for AS-diagnose, men jeg er av dem som mener at man skal tenke seg om før man ber om utredning i forhold til svært moderate vansker som muligens kan kvalifisere for denne typen diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må det ikke først bli et problem for et barn før en slik diagnose får noen betydning? Og kan de skille mellom de barna som rett og slett er litt nerdete og de som man tenker har en autismespekterforstyrrelse? Slik jeg har forstått det så stiller de heller ikke vanligvis diagnose før skolealder. Og kan de symptomene som er på Asperger også være noe som enkelte barn kan vokse i fra seg? Jeg tenker på barn som kanskje ikke har hatt så mye kontakt med jevnaldrende og har blitt litt veslevoksne.

veldig interesant dette her.

Forskerne jeg refererte til, så ut til å tenke at det var ubetinget positivt å få stilt diagnoser i de aktuelle tilfellene. De mente også at kun en liten prosent av det reelle antallet ble diagnostisert i dag.

Jeg er skeptisk til denne tenkningen, og er enig i at den reiser en haug med interessante spørsmål.

Hvis jeg hadde et barn med uhyre små vansker som muligens ville kunne kvalifisere til AS-diagnose, så ville jeg tenkt meg nøye om før jeg fikk barnet utredet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spørsmål om AS

Forskerne jeg refererte til, så ut til å tenke at det var ubetinget positivt å få stilt diagnoser i de aktuelle tilfellene. De mente også at kun en liten prosent av det reelle antallet ble diagnostisert i dag.

Jeg er skeptisk til denne tenkningen, og er enig i at den reiser en haug med interessante spørsmål.

Hvis jeg hadde et barn med uhyre små vansker som muligens ville kunne kvalifisere til AS-diagnose, så ville jeg tenkt meg nøye om før jeg fikk barnet utredet.

Spørsmålet er jo som du sier hva en får ut av en diagnose. Det er ikke noe poeng å ha en diagnose bare for å ha den. Samtidig ser jeg jo at det kan være greit å vite hvilke området barnet strever med så kan man være ekstra oppmerksom på det. Det kan være flere årsaker til at et barn strever med feks samspill i barnehagen. Når man vet at det er et problem kan man sette inn noen tiltak og jobbe mer med det sosiale.

Så er det jo også sånn at alle mennesker har ting som de strever med (velger jeg å tro). Vi kan ikke alle settes i en diagnosebås men vi kan være klar over det vi strever med og fokusere på det vi tross alt får til. Det å kartlegge barnas sterke sider synes jeg er vel så viktig som å kartlegge problemområdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aspergere vet forskjell på rett og galt

Men det er kanskje først når man dreper noen at slike diagnoser blir oppdaget?

spørsmålet er om det å være litt nerd i seg selv skal kvalifisere til en slik diagnose.

Aspergere er like forskjellige som alle andre, og det er IKKE en diagnose som knyttes til drapstilbøyeligheter generelt. Aspergere vet utmerket godt forskjellen på rett og galt. At en person med asperger begår et drap, er vel omtrent like sannsynlig som at en uten asperger begår et drap.

Vanligvis vil asperger bli oppdager i løpet av skoletiden, i form av sosial klossethet, rigiditet etc.

Når denne gutten/mannen har fått diagnosen, og psykiaterne i tillegg sier at det er en mild form for AS, som de har måttet lete etter med lys og lykte, da kan jeg ikke forstå hvorfor de trekker diagnosen fram slik de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspergere er like forskjellige som alle andre, og det er IKKE en diagnose som knyttes til drapstilbøyeligheter generelt. Aspergere vet utmerket godt forskjellen på rett og galt. At en person med asperger begår et drap, er vel omtrent like sannsynlig som at en uten asperger begår et drap.

Vanligvis vil asperger bli oppdager i løpet av skoletiden, i form av sosial klossethet, rigiditet etc.

Når denne gutten/mannen har fått diagnosen, og psykiaterne i tillegg sier at det er en mild form for AS, som de har måttet lete etter med lys og lykte, da kan jeg ikke forstå hvorfor de trekker diagnosen fram slik de gjør.

Akkurat dette jeg stusser på også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det er kanskje først når man dreper noen at slike diagnoser blir oppdaget?''

Det tror jeg er uhyre sjelden at skjer.

''spørsmålet er om det å være litt nerd i seg selv skal kvalifisere til en slik diagnose'

Det skal vel litt mer til for å kvalifisere for AS-diagnose, men jeg er av dem som mener at man skal tenke seg om før man ber om utredning i forhold til svært moderate vansker som muligens kan kvalifisere for denne typen diagnose.

Jeg er enig med deg. Dersom man ikke har behov for eklstra støtte på skolen/sosialt, og heller ikkeplages av sine særheter, trenger man ikke noen diagnose.

Det er når særhetene blir til vansker, og man trenger en eller annen form for hjelp/støtte at man trenger diagnosen (fordi det er vanskelig å få f.eks støttelærer uten en diagnose).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...