Gå til innhold

Kan man lide av AS uten at noen andre merket det


Gjest spørsmål om AS

Anbefalte innlegg

''Sinnsyk i gjerningsøyeblikket er kanskje oppbrukt.''

Slik jeg har forstått denne saken, så er det overhodet ikke snakk om at diagnosen kommer til å frita gjerningsmannen for ansvar. Den er kun fremkommet gjennom en større rettspsykiatrisk undersøkelse av vedkommende, hvor den eneste psykiske lidelsen man fant visstnok var AS.

AS regnes meg bekjent som en utviklingsforstyrrelse og ikke som sådan som en psykisk lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, uten at en vet det selv også.Men i vår tid så blir nok det fleste barn fanget opp tidlig, men slik var det ikke før i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tiltalte har en mild form for Aspergers syndrom, som ikke ville ha blitt konstantert uten at man konkret hadde søkt etter det. Vi har snudd steiner for å finne dette."

Min umiddelbare tanke her er at man har hatt "lyst" til å finne "noe", altså å måtte snu steiner for å finne en slik diagnose virker rart for meg.

Dette virkel veldig rart på meg. Om det skulle bety noe i den sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spørsmål om AS

Jeg er enig med deg. Dersom man ikke har behov for eklstra støtte på skolen/sosialt, og heller ikkeplages av sine særheter, trenger man ikke noen diagnose.

Det er når særhetene blir til vansker, og man trenger en eller annen form for hjelp/støtte at man trenger diagnosen (fordi det er vanskelig å få f.eks støttelærer uten en diagnose).

Men om et barn rent diagnostisk oppfyller alle krav til en AS-diagnose, vil de fortsatt gjøre det fremover? Jeg tenker på barn som ikke har hatt så mye kontakt med jevnaldrende som de burde hatt og kanskje vært mer interessert i sine egne aktivitieter. Disse barna kan fort sees på som rigide og rare. Kan den atferden endre seg hvis barnet blir mer sosialt innvolvert?

Jeg har et tantebarn på ni år som er adoptert. Han er veldig veslevoksen og rigid på mange ting. Han blir nok sett på som en liten professor, og er veldig glad i å holde på med dataspill og matte. Han kommer fra et hjem hvor han ikke har fått være et lykkelig barn, men har fått alt for mye ansvar som han ikke skulle hatt. Det tar tid for han å føle trygghet ovenfor nye folk. For han kan det nok være trygt å forsvinne inn i sine egne aktiviteter fordi han har hatt lite sosial trening. Jeg lurer veldig på om han hadde fått en AS-diagnose om han hadde blitt testet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AS regnes meg bekjent som en utviklingsforstyrrelse og ikke som sådan som en psykisk lidelse.

Det har du sikkert rett i, men spiller det noen rolle i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest aspergermamma

Men om et barn rent diagnostisk oppfyller alle krav til en AS-diagnose, vil de fortsatt gjøre det fremover? Jeg tenker på barn som ikke har hatt så mye kontakt med jevnaldrende som de burde hatt og kanskje vært mer interessert i sine egne aktivitieter. Disse barna kan fort sees på som rigide og rare. Kan den atferden endre seg hvis barnet blir mer sosialt innvolvert?

Jeg har et tantebarn på ni år som er adoptert. Han er veldig veslevoksen og rigid på mange ting. Han blir nok sett på som en liten professor, og er veldig glad i å holde på med dataspill og matte. Han kommer fra et hjem hvor han ikke har fått være et lykkelig barn, men har fått alt for mye ansvar som han ikke skulle hatt. Det tar tid for han å føle trygghet ovenfor nye folk. For han kan det nok være trygt å forsvinne inn i sine egne aktiviteter fordi han har hatt lite sosial trening. Jeg lurer veldig på om han hadde fått en AS-diagnose om han hadde blitt testet nå.

Når man setter en AS diagnose, skal man ta hensyn til alle foktum. Det er ikke sikkert at dette barnet ville fått AS diagnose, selv om barnet eventuelt fyller mange av kriteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du sikkert rett i, men spiller det noen rolle i denne sammenhengen?

Det vet jeg ikke. Jeg synes likevel det er et poeng i å skille mellom psykiske lidelser og utviklingsforstyrrelser. Du trenger ikke å være enig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke. Jeg synes likevel det er et poeng i å skille mellom psykiske lidelser og utviklingsforstyrrelser. Du trenger ikke å være enig. :)

Jeg mente spørsmålet seriøst:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente spørsmålet seriøst:-)

Å ja! :) Juridisk er det vel bare interessant hvorvidt han var strafferettslig tilregnelig. Det er vel bare ikke "selvpåførte" psykoser som gir grunnlag for fritak fra straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spørsmål om AS

Når man setter en AS diagnose, skal man ta hensyn til alle foktum. Det er ikke sikkert at dette barnet ville fått AS diagnose, selv om barnet eventuelt fyller mange av kriteriene.

ja men på den andre siden kan det jo tenkes at han har AS også. tror du han ville fått problemer med å få fastsatt diagnosen pga bakgrunnen han har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...