Gå til innhold

Schizofreni - tilfriskning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest at enkelte sykdommer brenner ut med årene (eksempelvis borderline, nå eupf). Hvordan er det med schizofreni? Hvor store er sjansene for at en blir frisk av den sykdommen? Jeg har lest om personer som har blitt bedre, sågar kvitt alle symptomer. Hva skal til? Kan man ved å leve et strukturert, rolig og harmonisk liv bli frisk?

Hvis spørsmålet oppfattes naivt så beklager jeg det. Jeg spør fordi det er løfterikt å tenke på at tilstander kan forandres og at fremtiden har noen godbiter å by på hva angår psykdom.

Det kjennes godt å tenke på at hvis en gjør sånn og slik så blir en bedre, i alle fall litt bedre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også hørt det samme, men da om bipolar.

Det var min psyk som gjennom årene hadde notert at de syke som tok ansvar for sin lidelse, viste modenhet og brukte ressurer på riktig måte.

Det kunne virke som om lidelsen avtok med årene.

De kognitive funksjonene var mye bedre og de tålte ytre belastninger i mye større grad, enn dem som stadig var av og på medisiner. Som levde livet sitt tøffere pga flere opp/nedturer.

Gjest xbellax
Skrevet

Det er vel alt annet enn naivt du spør om.

"Kan man ved å leve et strukturert, rolig og harmonisk liv bli frisk". Jeg tror enda det (desverre) avhenger veldig av hvem du spør og ikke minst deres bakgrunn, du vil ikke finne et fasit svar på dette enda, det er for tidlig. Der finnes mennesker, som du refererer til, som har blitt frisk av denne lidelsen, antallet som ikke blir det er fortsatt langt større, - kanskje fordi man alltid har antatt at det ikke gikk ann å bli bedre? Du nevner endel faktorer som helt klart er med på å fremme det sunne og friske i en person, jeg vil også legge til selvinnsikt, og et nettverk. Og tro, håp. Og deretter kanskje justere sitt syn på hva som er friskt og hva som er sykt; noen mennesker trenger medisiner for å fungere normalt.. akkurat slik bilen vår trenger olje trenger noen insulin, andre B12, og andre igjen antipsykotika.

Gjest friskefriske
Skrevet

ifølge boka i morgen var jeg alltid en løve av arnhild lauveng, blir 1/3 friske og behøver ikke medisin en gang.

om jeg husker tallet riktig, men var noe sånt

Gjest hypnotika
Skrevet

Det er vel alt annet enn naivt du spør om.

"Kan man ved å leve et strukturert, rolig og harmonisk liv bli frisk". Jeg tror enda det (desverre) avhenger veldig av hvem du spør og ikke minst deres bakgrunn, du vil ikke finne et fasit svar på dette enda, det er for tidlig. Der finnes mennesker, som du refererer til, som har blitt frisk av denne lidelsen, antallet som ikke blir det er fortsatt langt større, - kanskje fordi man alltid har antatt at det ikke gikk ann å bli bedre? Du nevner endel faktorer som helt klart er med på å fremme det sunne og friske i en person, jeg vil også legge til selvinnsikt, og et nettverk. Og tro, håp. Og deretter kanskje justere sitt syn på hva som er friskt og hva som er sykt; noen mennesker trenger medisiner for å fungere normalt.. akkurat slik bilen vår trenger olje trenger noen insulin, andre B12, og andre igjen antipsykotika.

"deretter kanskje justere sitt syn på hva som er friskt og hva som er sykt; noen mennesker trenger medisiner for å fungere normalt.. akkurat slik bilen vår trenger olje trenger noen insulin, andre B12, og andre igjen antipsykotika."

Dette du sier her er veldig viktig å huske på. Egentlig skulle det ikke være så vanskelig å godta at man trenger AP, men det er det i perioder. Insulin skjønner jo alle at vi må ha, men AP har liksom noe med sykdom i hjernen å gjøre. Derfor tror jeg det er vanskeligere å akseptere.

Gjest jo det er håp
Skrevet

Det var min psyk som gjennom årene hadde notert at de syke som tok ansvar for sin lidelse, viste modenhet og brukte ressurer på riktig måte.

De kognitive funksjonene var mye bedre og de tålte ytre belastninger i mye større grad, enn dem som stadig var av og på medisiner. Som levde livet sitt tøffere pga flere opp/nedturer.

Jeg har en schizofrenidiagnose og er blitt mye bedre. Men lever et helt A4 liv. Jobber ikke men står opp tidlig hver morgen og går lange turer. Legger meg til faste tider. Unngår alt av stress. Konsentrasjonen har blitt mye bedre og jeg fungerer godt sosialt i passe doser.

Det mest utslagsgivende for meg var å kutte helt ut jobb, da begynte bedringsprossessen. Men det har gått og går veldig sakte fremover. Ikke noe over natta bedring. Stress uansett hva det er er drepende for meg så det må unngås så sant det er mulig.

Gjest jo det er håp
Skrevet

Sorry postet svaret mitt til deg i stedet for Bibben. Håper hun ser det.

Skrevet

Jeg har en schizofrenidiagnose og er blitt mye bedre. Men lever et helt A4 liv. Jobber ikke men står opp tidlig hver morgen og går lange turer. Legger meg til faste tider. Unngår alt av stress. Konsentrasjonen har blitt mye bedre og jeg fungerer godt sosialt i passe doser.

Det mest utslagsgivende for meg var å kutte helt ut jobb, da begynte bedringsprossessen. Men det har gått og går veldig sakte fremover. Ikke noe over natta bedring. Stress uansett hva det er er drepende for meg så det må unngås så sant det er mulig.

Tusen takk for svaret ditt:o) Det var virkelig løfterik lesning!

Ja, jeg forsøker nå også å leve så regelmessig som mulig; stå opp til faste tider, komme meg litt ut og gå turer (har ikke vært så flink til dette) og som du understreker: unngå stress! Jeg forsøker alltid å få nok søvn og hvile hodet før jeg skal være sosial...ja etterpå også for den del. Akkurat nå er jeg utenfor arbeidslivet, men tror en slags jobbtilknytning er viktig for meg for å være tilfrets med tilværelsen.

Har du kunnet legge medisinene på hyllen? Eller går du på en vedlikeholdsdose?

Ønsker deg en riktig god lørdagskveld!

Gjest jo det er håp
Skrevet

Tusen takk for svaret ditt:o) Det var virkelig løfterik lesning!

Ja, jeg forsøker nå også å leve så regelmessig som mulig; stå opp til faste tider, komme meg litt ut og gå turer (har ikke vært så flink til dette) og som du understreker: unngå stress! Jeg forsøker alltid å få nok søvn og hvile hodet før jeg skal være sosial...ja etterpå også for den del. Akkurat nå er jeg utenfor arbeidslivet, men tror en slags jobbtilknytning er viktig for meg for å være tilfrets med tilværelsen.

Har du kunnet legge medisinene på hyllen? Eller går du på en vedlikeholdsdose?

Ønsker deg en riktig god lørdagskveld!

Så ikke svaret ditt før nå. Har stått på full dose AP og AD til nå men skal begynne nedtrapping av Zeldox til uka. Er spent på hvordan det går.

Håper du også snart blir bedre, men som du selv påpeker er stress det værste. Og det kan jo være så mangt.

Gjest mitt råd
Skrevet

Så ikke svaret ditt før nå. Har stått på full dose AP og AD til nå men skal begynne nedtrapping av Zeldox til uka. Er spent på hvordan det går.

Håper du også snart blir bedre, men som du selv påpeker er stress det værste. Og det kan jo være så mangt.

''Har stått på full dose AP og AD til nå men skal begynne nedtrapping av Zeldox til uka. Er spent på hvordan det går.

''

Hei!

Jeg forstår det slik at du har gått på medisiner, sluttet jobb, lever et godt og regelmessig liv og har fått balanse på ting.

Så skriver du at du skal trappe ned på zeldox. Jeg håper det er i samråd med lege du gjør dette. Jeg synes ikke det høres ut som en god ide med din diagnose som du nå har fått stabilisert. Svært mange gjør akkurat dette, kutter ned på de medisinene som holder dem stabile, og på lang sikt er dette ikke bra for prognosene til lidelsen.

Jeg håper som sagt det er en kompetent lege som har gitt deg klarsignal til å trappe ned. Ellers vil jeg fraråde deg å gjøre det på det sterkeste. Du er jo et voksent, selvstendig menneske som kan ta dine egne valg, men vær forsiktig.

Skrevet

Nok en gang takk for svaret ditt.

Hva er full dose AP? Er litt usikker på det. Jeg håper du vil svare på dette også :o)

Ha en fin kveld i kulda...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...