Gjest ano-anonym Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 Det er store likeheter mellom k-ptsd og eupf. Mange med ptsd får eupf som tilleggsdiagnose. Og mange kjemper for å bli kvitt den. Eupf er for meg en stigmatiserende diagnose det er knyttet mange fordommer til. Man er konfliktskapende, manipulerende osv. Dette skal visstnok være en gammeldags tolkning, men jeg har erfart at den lever i beste velgående. Det viktigste er at man får behandling tilpasset det man har problemer med og at diagnosenn dermed ikke har all verdens å si. Men en diagnose setter likevel lett merkelapper. Kommer man til noen man ikke kjenner med eupf-diagnosen kan man lett bli møtt som en typisk borderliner (den "gamle" tenkemåten). Det sies så flott at man skal se pasienten og ikke bare diagnosen, men jeg har erfart det motsatte. Og sikkert mange med meg. K-ptsd og ptsd og eupf har veldig mange likhetstrekk og mange har ikke forståelsen for hvorfor det kjempes så hardt for å få k-ptsd inn i diagnosesystemet. For meg er dette viktig for k-ptsd er mye riktigere enn kun ptsd. Med eupf-diagnosen kan man bli møtt med så mange fordommer. Eupf går jo mye på å ikke tørre å slippe andre mennesker inn på seg, ikke stole på, problemer med nærhet osv. Og dette sammenfaller veldig med k-ptsd. Hadde det ikke vært en slik stigmatisering i forhold til eupf hadde jeg vært så opptatt av å få k-ptsd inn i diagnosesystemet. Nå får man ofte ptsd + eupf fordi k-ptsd ikke eksisterer i ICD-10. Møter man feil personer i hjelpeapparatet med eupf-diagnosen kan man få store problemer er min erfaring. J 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 "Eupf går jo mye på å ikke tørre å slippe andre mennesker inn på seg, ikke stole på, problemer med nærhet osv." Les kriteriene for eupf/borderline før du skriver mer om dette. Fakta er en god ting :-) 0 Siter
Gjest klør meg i hodet Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 "Eupf går jo mye på å ikke tørre å slippe andre mennesker inn på seg, ikke stole på, problemer med nærhet osv." Les kriteriene for eupf/borderline før du skriver mer om dette. Fakta er en god ting :-) Hvilken diagnose hører dette under? Og hva er egentlig forskjellen på eupf og borderline? 0 Siter
Gjest ano-anonym Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 "Eupf går jo mye på å ikke tørre å slippe andre mennesker inn på seg, ikke stole på, problemer med nærhet osv." Les kriteriene for eupf/borderline før du skriver mer om dette. Fakta er en god ting :-) Ja fakta er en bra ting. Dette er skrevet utifra hvordan psykolog og lege har forklart meg eupf og k-ptsd, har ikke hatt noen grunn til å tro at det ikke stemmer. Har også fått det forklart på samme måte av en som jobbet kunmed personlighetspsykiatri, en psykologspesialist med eupf som spesialitet. Eupf har de sagt ble satt fordi jeg hadde vanskelig for å stole på andre, brukte lang tid på å slippe folk inn på meg, vansker med nærhet, trekkker meg unna, dårlig selvfølese og selvbilde og tomhetsfølselse eller mangel på følelser. 0 Siter
Gjest klør meg i hodet Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 Ja fakta er en bra ting. Dette er skrevet utifra hvordan psykolog og lege har forklart meg eupf og k-ptsd, har ikke hatt noen grunn til å tro at det ikke stemmer. Har også fått det forklart på samme måte av en som jobbet kunmed personlighetspsykiatri, en psykologspesialist med eupf som spesialitet. Eupf har de sagt ble satt fordi jeg hadde vanskelig for å stole på andre, brukte lang tid på å slippe folk inn på meg, vansker med nærhet, trekkker meg unna, dårlig selvfølese og selvbilde og tomhetsfølselse eller mangel på følelser. Kan tomhetsfølelsen være en form for dissosiasjon? Det høres mer ut som unnvikende pf, hvis man skal plassere det under en diagnose, spør du meg...:-) 0 Siter
Glimtipper Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 Jeg er beskrevet som en som typisk ville fått en k-PTSD diagnose av mine (eks)behandlere. EUPF har aldri blitt vurdert. De symptomene jeg kjenner meg godt igjen i med tanke på k-PTSD er: Vansker med å regulere følelser, sinne rettet mot meg selv (som førte til selvskading), flashbacks og disassosiering, skam og følelse av hjelpesløshet, behov for isolasjon i perioder, følelse av håpløshet. Det eneste som sammenfaller direkte med EUPF, så vidt jeg kan se, er vanskene med å regulere følelser. 0 Siter
Gjest ano-anonym Skrevet 9. januar 2010 Skrevet 9. januar 2010 Ja fakta er en bra ting. Dette er skrevet utifra hvordan psykolog og lege har forklart meg eupf og k-ptsd, har ikke hatt noen grunn til å tro at det ikke stemmer. Har også fått det forklart på samme måte av en som jobbet kunmed personlighetspsykiatri, en psykologspesialist med eupf som spesialitet. Eupf har de sagt ble satt fordi jeg hadde vanskelig for å stole på andre, brukte lang tid på å slippe folk inn på meg, vansker med nærhet, trekkker meg unna, dårlig selvfølese og selvbilde og tomhetsfølselse eller mangel på følelser. Kopi av K-PTSD 06.01.2010 kl 17 30 ''Jeg fikk på en annen nettside vite at forskjellen på EUPF og K-PTSD er pasientens sykdomsinnsikt, prognose, og at en ved K-PTSD kan relatere til flere spesifikke hendelser enn ved EUPF. '' Nå vet jeg ikke hvilken nettside "orker ikke signere her" fant dette på, men det sammenfaller med informasjonen jeg har fått. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. januar 2010 Skrevet 10. januar 2010 Ja fakta er en bra ting. Dette er skrevet utifra hvordan psykolog og lege har forklart meg eupf og k-ptsd, har ikke hatt noen grunn til å tro at det ikke stemmer. Har også fått det forklart på samme måte av en som jobbet kunmed personlighetspsykiatri, en psykologspesialist med eupf som spesialitet. Eupf har de sagt ble satt fordi jeg hadde vanskelig for å stole på andre, brukte lang tid på å slippe folk inn på meg, vansker med nærhet, trekkker meg unna, dårlig selvfølese og selvbilde og tomhetsfølselse eller mangel på følelser. Her er definisjonen etter ICD-10: F60.3 Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse Personlighetsforstyrrelse kjennetegnet ved en klar tendens til å handle impulsivt, uten å tenke på konsekvensene. Stemningsleiet er uforutsigbart og svingende. Pasienten har en tendens til sterke følelsesutbrudd og manglende evne til å kontrollere eksplosiv atferd. Det foreligger også en tendens til kranglete oppførsel og konfliktsøkende atferd, særlig hvis impulsive handlinger blir hindret eller kritisert. To typer kan skilles ut: den impulsive typen, som hovedsakelig kjennetegnes ved manglende følelsesmessig stabilitet og impulskontroll, og den ustabile typen, som i tillegg kjennetegnes ved forstyrrelser i selvbilde, mål og indre verdier, kronisk tomhetsfølelse, intense og ustabile interpersonelle forhold, og ved en tendens til selvdestruktiv atferd, herunder selvmordshandlinger og -forsøk. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.