Gå til innhold

Hvordan roe ned uten medisiner?

Anbefalte innlegg

Gjest den stundeløse
Skrevet

Jeg har et kjempeproblem, og det er at jeg får enorm apetitt av truxal, som jeg bruker til beroligende. Sliter med å sove om natta, og da bruker jeg ofte truxal ved siden av valergan, fordi valergan fungerer dårlig på meg, synes jeg. Nå har jeg bestemt meg for å prøve meg uten truxal, men det er ikke lett. Sov dårlig i natt og er skvetten/nervøs i formiddag. Tenkte meg på trening, men lurer på om dere har flere tips til hvordan roe ned uten medisin? Vil gjerne ha mange tips. Hva pleier dere å gjøre for å roe ned når dere er stresset/urolige?

Videoannonse
Annonse
Gjest trist jente
Skrevet

For meg er det ulike ting som hjelper. Noen ganger hjelper en ting som en annen gang bare gjør det verre.

Noen av mine strategier er

vaske leiligheten (få brukt energi og gjort noe nyttig),

løpetur,

gå fort tur,

se på tv,

lese,

høre på musikk,

lydbok,

bake,

håndarbeid,

gjøre noe praktisk.

Dette er det jeg kommer på i farten.

Gjest hypnotika
Skrevet

Forsøk å være tilstede her og nå, uten å tenke på fortid eller framtid. Dette er for de fleste av oss en utfordring.

Jeg har funnet ut at den beste måten for meg er å tenke på pusten. Telle til 3 på utpust og til 3 på innpust. Øker dette etterhvert opptil 7.

Jeg lar tanker passere uten å bry meg om dem. Det er jo bare tanker og de er ikke farlige. Legger merke til lyder som er her og nå. Prøver å gjøre dette når jeg blir urolig. Det hjelper faktisk litt. Du kan aldri gjøre noe med fortiden eller framtiden, men nuet kan du gjøre mye med.

Føler du deg truet kan du tenke: Er jeg trygg her jeg er nå? Er stua mi trygg osv? Dette kan roe deg ned. Som oftest er det jo fortiden og minner fra den som gjør oss utrygge?

Vet ikke om dette kan hjelpe deg, men jeg har erfart at tankene jeg har kan medføre et hav av vonde følelser om jeg tenker feil.

Gjest den stundeløse
Skrevet

Forsøk å være tilstede her og nå, uten å tenke på fortid eller framtid. Dette er for de fleste av oss en utfordring.

Jeg har funnet ut at den beste måten for meg er å tenke på pusten. Telle til 3 på utpust og til 3 på innpust. Øker dette etterhvert opptil 7.

Jeg lar tanker passere uten å bry meg om dem. Det er jo bare tanker og de er ikke farlige. Legger merke til lyder som er her og nå. Prøver å gjøre dette når jeg blir urolig. Det hjelper faktisk litt. Du kan aldri gjøre noe med fortiden eller framtiden, men nuet kan du gjøre mye med.

Føler du deg truet kan du tenke: Er jeg trygg her jeg er nå? Er stua mi trygg osv? Dette kan roe deg ned. Som oftest er det jo fortiden og minner fra den som gjør oss utrygge?

Vet ikke om dette kan hjelpe deg, men jeg har erfart at tankene jeg har kan medføre et hav av vonde følelser om jeg tenker feil.

Det er sant, tankene kan få frem et hav av vonde følelser, så det er viktig å fokusere på tankene. Jeg vet jeg tenker feil og må jobbe hardt med det. Jeg tenker mye på fortid og fremtid og føler meg egentlig ikke helt trygg. Men det er bra du minnet meg på pust, for jeg har en tendens til å glemme å puste når jeg blir engstelig. Vil så gjerne lære noen teknikker så jeg slipper å legge på meg av medisiner igjen. Synes tipsene dine var bra, og skal legge meg ned på sofaen nå og prøve å puste ordentlig. Har også funnet meg en tv-serie, slik at jeg får fokusert på noe annet.

Gjest den stundeløse
Skrevet

For meg er det ulike ting som hjelper. Noen ganger hjelper en ting som en annen gang bare gjør det verre.

Noen av mine strategier er

vaske leiligheten (få brukt energi og gjort noe nyttig),

løpetur,

gå fort tur,

se på tv,

lese,

høre på musikk,

lydbok,

bake,

håndarbeid,

gjøre noe praktisk.

Dette er det jeg kommer på i farten.

Synes å lese er bra, for da MÅ man liksom konsentrere seg om det som står i boka..så det hjelper noe av og til. Har for øvrig vært på trening i dag, men er fremdeles engstelig og prøver å fokkusere på noe annet ved å se på tv. Men er stygt redd for at jeg går på en smell om jeg skal kutte ut truxal helt.. Det er håpløst at alle sånne piller i større eller mindre grad kan føre til vektøkning :(

Gjest rosarød
Skrevet

Trening, gåturer hvor jeg fokuserer på alt utenfor meg selv, egenpleie, meditasjon, rolig/behagelig musikk, jeg synger, tar meg en varm dusj, bruker ulike pusteteknikker, tar en telefon til noen jeg vet gjør meg godt å snakke med, tenner stearinlys, koker meg en kopp varm te, finner hyggelige ting å gjøre på PC'en, lar tankene være tanker og uro være uro.

Uro er ubehagelig, men ufarlig. Noen ganger nytter det ikke med avledning, da står jeg bare i det.

Skrevet

Trening, gåturer hvor jeg fokuserer på alt utenfor meg selv, egenpleie, meditasjon, rolig/behagelig musikk, jeg synger, tar meg en varm dusj, bruker ulike pusteteknikker, tar en telefon til noen jeg vet gjør meg godt å snakke med, tenner stearinlys, koker meg en kopp varm te, finner hyggelige ting å gjøre på PC'en, lar tankene være tanker og uro være uro.

Uro er ubehagelig, men ufarlig. Noen ganger nytter det ikke med avledning, da står jeg bare i det.

Gåturer blir til at jeg fokuserer for mye på meg selv. Da kommer tankene for fullt.

Gjest hypnotika
Skrevet

Gåturer blir til at jeg fokuserer for mye på meg selv. Da kommer tankene for fullt.

Da burde du se på skogen, lytte, trene opp oppmerksomheten din her og nå :-)

Skrevet

Da burde du se på skogen, lytte, trene opp oppmerksomheten din her og nå :-)

Det som skjer med meg når jeg går tur er at jeg synes det er ubehagelig at biler kjører forbi, at jeg er synlig for andre, å møte hunder som angriper meg fordi jeg er redd dem. De er heldigvis i bånd så eieren har kontroll, men alle er ikke det, men det har gått bra, men jeg synes det er pinlig at det blir så mye stryr når jeg møter noen hunder.

Gjest hypnotika
Skrevet

Det som skjer med meg når jeg går tur er at jeg synes det er ubehagelig at biler kjører forbi, at jeg er synlig for andre, å møte hunder som angriper meg fordi jeg er redd dem. De er heldigvis i bånd så eieren har kontroll, men alle er ikke det, men det har gått bra, men jeg synes det er pinlig at det blir så mye stryr når jeg møter noen hunder.

Treffer du alltid hunder når du er ute på tur? :-). Jeg gjør så og si aldri det. Ellers betviler jeg på at to sånne hundemøter er helt likedan? Hvilken påvirkning har du på det som evt kommer til å skje? Kanskje bekymrer du deg og tenker masse unødvendige tanker omkring dette?

Hva med å SE på andre ting rundt deg når du går tur som: DEN fine naturen, vakre, snille mennesker (vel,vel, jeg sliter voldsomt selv med denne :), gode lukter. Ikke tenke så mye på hva som KAN skje, dette har du likevel ingen kontroll over. Vær tilstede her og nå og slutte å prøve å kontrollere ting? Du greier helt sikkert aldri å kontrollere det som kan skje, dette er en del av livet. Det kan faktisk være farlig og leve, men i 99% av tilfellene grubler vi og bekymrer oss helt unødvendig.

Tenk på all den energien du bruker på dette. Hva med å bruke den på å se omkring deg og å starte og leve istedet? :-). Sliter voldsomt med slike ting selv jeg, men jeg prøver å endre tankene mine litt for tiden..mulig det virker som noe tull for andre da men. :-)

Skrevet

Gjett om jeg forstår deg!

Skrevet

Treffer du alltid hunder når du er ute på tur? :-). Jeg gjør så og si aldri det. Ellers betviler jeg på at to sånne hundemøter er helt likedan? Hvilken påvirkning har du på det som evt kommer til å skje? Kanskje bekymrer du deg og tenker masse unødvendige tanker omkring dette?

Hva med å SE på andre ting rundt deg når du går tur som: DEN fine naturen, vakre, snille mennesker (vel,vel, jeg sliter voldsomt selv med denne :), gode lukter. Ikke tenke så mye på hva som KAN skje, dette har du likevel ingen kontroll over. Vær tilstede her og nå og slutte å prøve å kontrollere ting? Du greier helt sikkert aldri å kontrollere det som kan skje, dette er en del av livet. Det kan faktisk være farlig og leve, men i 99% av tilfellene grubler vi og bekymrer oss helt unødvendig.

Tenk på all den energien du bruker på dette. Hva med å bruke den på å se omkring deg og å starte og leve istedet? :-). Sliter voldsomt med slike ting selv jeg, men jeg prøver å endre tankene mine litt for tiden..mulig det virker som noe tull for andre da men. :-)

Jeg tenker i utgangspunktet at i dag er det en fin dag. I dag vil jeg gå tur. Også møter jeg alltid noen hunder på veien, nesten alltid. De fleste går i bånd, men ikke alle. Da tenker jeg nesten alltid at jeg håper det ikke skal bli noe trøbbel som det pleier. Men det virker som om av vi blir redde for hverandre. Jeg har hørt råd om at jeg ikke skal se på hundene, skal prøve det.

Skrevet

Jeg tenker i utgangspunktet at i dag er det en fin dag. I dag vil jeg gå tur. Også møter jeg alltid noen hunder på veien, nesten alltid. De fleste går i bånd, men ikke alle. Da tenker jeg nesten alltid at jeg håper det ikke skal bli noe trøbbel som det pleier. Men det virker som om av vi blir redde for hverandre. Jeg har hørt råd om at jeg ikke skal se på hundene, skal prøve det.

''Jeg har hørt råd om at jeg ikke skal se på hundene, skal prøve det.''

Hvis du pleier å strire på hunder du møter er det ikke rart de kan virke agressive, du inviterer til kamp om hvem som er sterkest når du gjør det. Bare se bort og lat som du ikke ser hunden i det hele tatt.

Gjest hypnotika
Skrevet

Ikke se en hund i øynene. Er du redd små hunder også? Jeg har også opplevd at det man er redd og tenker mye på ofte dukker opp. Aner ikke hvorfor.

Skrevet

Ikke se en hund i øynene. Er du redd små hunder også? Jeg har også opplevd at det man er redd og tenker mye på ofte dukker opp. Aner ikke hvorfor.

Jeg blir redd for at det skal bli bråk når jeg møter en hund derfor blir det en slags forventning, men jeg prøver ikke å være redd før det blir bråk, men noen ganger er jeg det også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...