Gå til innhold

Cipralex vs effexor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har brukt Seroxat tidligere i ca. 7 år. Jeg brukte en tablett, og trappet ned over 1 år. Den siste tiden brukte jeg 1/4 tablett. Etter en stund fikk jeg tilbakefall og prøvde å starte igjen med 1/2 tablett. I løpet av 3 dager reagerte kroppen med å bli i helspenn. Jeg kuttet ut, men sov nesten ikke på 3 uker. Det er tydelig at jeg reagerte på en helt annen måte enn første gang, og legen min har foreslått cipralex eller effexor. Jeg er redd for å få samme reaksjon igjen, og kvir meg derfor for å bruke cipralex som ser ut til å samme virkestoffer. Effexor ser ut til å ha mange andre og for meg uønskede bivirkninger enn cipralex/ seroxat. Kan du si noe rundt dette og kan en løsning for meg være å begynne på en svært lav startdose i og med reaksjonen jeg fikk?

Gjest khaosan
Skrevet

Jeg har brukt begge og er desidert mest fornøyd med Efexor.

Det fine med efexor er at man kan bruke fra 37,5 til 375mg

Det er depot tabletter som sørger for at kroppen tar opp medisinen litt og litt om gangen, da får man en stabil medisinmengde. Tablettene finnes i 37,5 75 og 150 mg.

Det at det er flere bivirkninger på efexor kan skyldes at det i tillegg til serotonin virker det også på noradrenalin. Opp til 150 er det et ssri, men fra 150-225 virker det som en snri, da får man noradrenalinvirkningen også. Over 300 mg virker den også svakt på dopamin.

Den eneste bivirkningen jeg har hatt på 300 mg efexor er nedsatt libido. Men det fikk jeg også av Cipralex.

Gjest Sitronkaramell
Skrevet

Hei:) Jeg har som khaosan brukt begge to og jeg er også desidert mest fornøyd med efexor!:)

Det er den eneste AD som har virket både på min angst og depresjon.

Ja, jeg har bivikrninger i form av nedsatt libido og trøtthet, men disse var enda verre

på cipralex! Efexor virket også rimelig kjapt for min del!

Jeg har også i perioder sluttet med efexor uten å ha hatt fæle nedtrapingssymtomer.

Jeg bruker depot versjonen!:)

Under opptraping har jeg startet med 37,5 mg ved å tømme ut halvparten av "frøene" inni kapselene og deretter satt sammen kapselen igjen:)

Bare spør dersom du lurer på noe:)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kan bare svare ut fra undersøkelser på gruppenivå. Da kan jeg ikke anbefale den ene foran den andre. Du skriver heller ikke diagnose.

Det er svært mulig at du kan komme rundt problemene ved svært langsom opptrapping.

Skrevet

Jeg kan bare svare ut fra undersøkelser på gruppenivå. Da kan jeg ikke anbefale den ene foran den andre. Du skriver heller ikke diagnose.

Det er svært mulig at du kan komme rundt problemene ved svært langsom opptrapping.

Diagnose ved oppstarten på seroxat var panikkangst. Når jeg sluttet fikk jeg tilbake endel uro og nervøsitet. Etter at jeg prøvde å starte på igjen og ikke fikk sove, ble jeg liggende å tenke mye og det har oppstått bla. tvangstanker.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Diagnose ved oppstarten på seroxat var panikkangst. Når jeg sluttet fikk jeg tilbake endel uro og nervøsitet. Etter at jeg prøvde å starte på igjen og ikke fikk sove, ble jeg liggende å tenke mye og det har oppstått bla. tvangstanker.

Om en muligens kunne tenkt en anbefalingsovervekt til Efexor ved depresjon, er denne i hvert fall ikke til stede ved panikklidelse. Det må bli U.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...