Gjest Bekymret_NoName Skrevet 11. januar 2010 Skrevet 11. januar 2010 Hei! Jeg er et spørsmål angående muligheten for innleggelse/behandling av mennesker som er på besøk/ferie i Norge fra utlandet. (EU) En bekjent av meg får en venn på besøk som jeg frykter er svært ustabil for tiden, og han har en tidligere historie med mye selvskading, selvmordsforsøk og lignende. Han er også svært manipulerende og bruker tilstanden sin til å få oppmerksomhet og sympati fra andre i stor grad. Så spørsmålet er vel om han kan få legebehandling her i norge om situasjonen skulle bli akutt, f.eks. ved trusler om selvmord, eller ved selvskading? Må eventuell behandling være frivillig? Min bekjente har tidligere uttrykt ønske om å ringe politi/ambulanse når det har stått på som verst, er dette et alternativ selv om personen ikke er norsk statsborger? Han må jo ha mulighet for å skaffe vennen sin hjelp. Evt. bare for å bli holdt i arresten til ting har roet seg ned. (Der kan man jo vanskelig skade seg) Han er svært manipulerende og har ved flere anledninger snakket seg ut fra sykehus rett etter selvmordsforsøk. Vil evt. ambulansepersonell tro på min venn og undersøke saken iallefall? Håper du ikke synes spørsmålet er for dumt, all informasjon hjelper på. 0 Siter
Gjest mimmaaa Skrevet 11. januar 2010 Skrevet 11. januar 2010 Hvorfor i all verden skal han ta imot besøk fra en som ikke kan oppføre seg? Alle har forøvrig rett til øyeblikkelig hjelp 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. januar 2010 Skrevet 11. januar 2010 Her bør en sette alt inn på å stoppe besøket. Personer med slike problemer bør holde seg hjemme. Besøk fører til betydelige ulemper båd efor de selv og de som får besøk. Ø.hj. tiltak vil en selvsagt få. Behandling er det ikke. 0 Siter
Gjest Nei-nei-nei Skrevet 11. januar 2010 Skrevet 11. januar 2010 Hvorfor i all verden skal han ta imot besøk fra en som ikke kan oppføre seg? Alle har forøvrig rett til øyeblikkelig hjelp "oppføre seg"? Det er det psykisk syke personer vil høre aller minst. Det handler ikke om å kunne oppføre seg, men at en person er psykisk syk! Stor forskjell her! Psykisk syke er ikke sånn fordi de vil være syke! 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. januar 2010 Skrevet 11. januar 2010 "oppføre seg"? Det er det psykisk syke personer vil høre aller minst. Det handler ikke om å kunne oppføre seg, men at en person er psykisk syk! Stor forskjell her! Psykisk syke er ikke sånn fordi de vil være syke! En trenger ikke tolke alt i verste mening. "Oppføre seg" kan også tolkes som "....har en slik adferd". 0 Siter
Gjest mimmaaa Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 En trenger ikke tolke alt i verste mening. "Oppføre seg" kan også tolkes som "....har en slik adferd". Takk, det var det jeg mente... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.