Gå til innhold

Tabletter uten delestrek

Anbefalte innlegg

Gjest kinelle
Skrevet

En farmasøyt på apoteket fortalte meg igår at tabletter uten delestrek skal man ikke dele. Dette fordi virkestoffet kan være ujevnt fordelt i tabletten. Noen som vet om dette stemmer?

Videoannonse
Annonse
candyqueen_83
Skrevet

Det stemmer. De kan også være uten delestrek fordi det er hinner utenpå tabletten for at tabletten skal tas opp i tarmen f.eks.

Gjest Niccola
Skrevet

Det er helt riktig. Det er for å beskytte innholdet. F.eks: enkelte tabletter er drasjert med en hinne som motstår magesyre, slik at de først virker i tarmen - dersom dette er meningen. Om du deler en slik tablett vil den ikke virke der den skal.

Gjest Linn forsvinn
Skrevet

Det er helt riktig. Det er for å beskytte innholdet. F.eks: enkelte tabletter er drasjert med en hinne som motstår magesyre, slik at de først virker i tarmen - dersom dette er meningen. Om du deler en slik tablett vil den ikke virke der den skal.

Betyr det at jeg heller ikke kan dele Vallergan i to? Jeg har alltid pleid å gjøre det og det har fungert fint. Får passe dose til å sove på uten hangover dagen derpå.

hidi, the scorpion
Skrevet

Betyr det at jeg heller ikke kan dele Vallergan i to? Jeg har alltid pleid å gjøre det og det har fungert fint. Får passe dose til å sove på uten hangover dagen derpå.

Betyr det at jeg heller ikke kan dele Vallergan i to?

En halv Vallergan? Jeg tok seks...;))) Og selv da måtte jeg bruke Tolvon i tillegg;) Så deilig å kunne bruke så lite medisin og faktisk få ønsket effekt!

Gjest Niccola
Skrevet

Har absolutt ingen anelse om Tolvon. Du vil muligens finne info om det i felleskatalogen.

Gjest majas mamma
Skrevet

Det er helt korrekt. Skal du derfor ha halv dose må du spørre legen om resept på tabletter med halv styrke.

Skrevet

Betyr det at jeg heller ikke kan dele Vallergan i to?

En halv Vallergan? Jeg tok seks...;))) Og selv da måtte jeg bruke Tolvon i tillegg;) Så deilig å kunne bruke så lite medisin og faktisk få ønsket effekt!

Har hørt at alkohol/rusmisbrukere + mennesker med sterke psykiske problemer ofte må ha mye sterkere doser med Vallergan enn folk flest;-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Har hørt at alkohol/rusmisbrukere + mennesker med sterke psykiske problemer ofte må ha mye sterkere doser med Vallergan enn folk flest;-)

''Har hørt at alkohol/rusmisbrukere + mennesker med sterke psykiske problemer ofte må ha mye sterkere doser med Vallergan enn folk flest;-)''

Har jeg aldri hørt, men så vet jeg jo ikke alt da...;)

Så da er jeg en alkohol/rusmisbruker med sterke psykiske problemer da, i dine øyne...;)

Skrevet

''Har hørt at alkohol/rusmisbrukere + mennesker med sterke psykiske problemer ofte må ha mye sterkere doser med Vallergan enn folk flest;-)''

Så da er jeg en alkohol/rusmisbruker med sterke psykiske problemer da, i dine øyne...;)

''Så da er jeg en alkohol/rusmisbruker med sterke psykiske problemer da, i dine øyne...;)''

Det er vel det samme som å si at hvis både England og Australia bruker samme språk - så tilhører de samme verdensdel?

Skrevet

Ja;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...