Gjest kinelle Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 En farmasøyt på apoteket fortalte meg igår at tabletter uten delestrek skal man ikke dele. Dette fordi virkestoffet kan være ujevnt fordelt i tabletten. Noen som vet om dette stemmer? 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Det stemmer. De kan også være uten delestrek fordi det er hinner utenpå tabletten for at tabletten skal tas opp i tarmen f.eks. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Tabletter uten delestrek, skal ikke deles, nei. 0 Siter
Gjest Niccola Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Det er helt riktig. Det er for å beskytte innholdet. F.eks: enkelte tabletter er drasjert med en hinne som motstår magesyre, slik at de først virker i tarmen - dersom dette er meningen. Om du deler en slik tablett vil den ikke virke der den skal. 0 Siter
Gjest Linn forsvinn Skrevet 13. januar 2010 Skrevet 13. januar 2010 Det er helt riktig. Det er for å beskytte innholdet. F.eks: enkelte tabletter er drasjert med en hinne som motstår magesyre, slik at de først virker i tarmen - dersom dette er meningen. Om du deler en slik tablett vil den ikke virke der den skal. Betyr det at jeg heller ikke kan dele Vallergan i to? Jeg har alltid pleid å gjøre det og det har fungert fint. Får passe dose til å sove på uten hangover dagen derpå. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 13. januar 2010 Skrevet 13. januar 2010 Betyr det at jeg heller ikke kan dele Vallergan i to? Jeg har alltid pleid å gjøre det og det har fungert fint. Får passe dose til å sove på uten hangover dagen derpå. Betyr det at jeg heller ikke kan dele Vallergan i to? En halv Vallergan? Jeg tok seks...)) Og selv da måtte jeg bruke Tolvon i tillegg;) Så deilig å kunne bruke så lite medisin og faktisk få ønsket effekt! 0 Siter
Gjest Niccola Skrevet 13. januar 2010 Skrevet 13. januar 2010 Betyr det at jeg heller ikke kan dele Vallergan i to? Jeg har alltid pleid å gjøre det og det har fungert fint. Får passe dose til å sove på uten hangover dagen derpå. Har absolutt ingen anelse om Tolvon. Du vil muligens finne info om det i felleskatalogen. 0 Siter
Gjest majas mamma Skrevet 13. januar 2010 Skrevet 13. januar 2010 Det er helt korrekt. Skal du derfor ha halv dose må du spørre legen om resept på tabletter med halv styrke. 0 Siter
Gjest Jojoa Skrevet 13. januar 2010 Skrevet 13. januar 2010 Betyr det at jeg heller ikke kan dele Vallergan i to? En halv Vallergan? Jeg tok seks...)) Og selv da måtte jeg bruke Tolvon i tillegg;) Så deilig å kunne bruke så lite medisin og faktisk få ønsket effekt! Har hørt at alkohol/rusmisbrukere + mennesker med sterke psykiske problemer ofte må ha mye sterkere doser med Vallergan enn folk flest;-) 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 13. januar 2010 Skrevet 13. januar 2010 Har hørt at alkohol/rusmisbrukere + mennesker med sterke psykiske problemer ofte må ha mye sterkere doser med Vallergan enn folk flest;-) ''Har hørt at alkohol/rusmisbrukere + mennesker med sterke psykiske problemer ofte må ha mye sterkere doser med Vallergan enn folk flest;-)'' Har jeg aldri hørt, men så vet jeg jo ikke alt da... Så da er jeg en alkohol/rusmisbruker med sterke psykiske problemer da, i dine øyne... 0 Siter
Katt-ja Skrevet 14. januar 2010 Skrevet 14. januar 2010 ''Har hørt at alkohol/rusmisbrukere + mennesker med sterke psykiske problemer ofte må ha mye sterkere doser med Vallergan enn folk flest;-)'' Har jeg aldri hørt, men så vet jeg jo ikke alt da... Så da er jeg en alkohol/rusmisbruker med sterke psykiske problemer da, i dine øyne... ''Så da er jeg en alkohol/rusmisbruker med sterke psykiske problemer da, i dine øyne...;)'' Det er vel det samme som å si at hvis både England og Australia bruker samme språk - så tilhører de samme verdensdel? 0 Siter
Gjest Jojoa Skrevet 14. januar 2010 Skrevet 14. januar 2010 ''Har hørt at alkohol/rusmisbrukere + mennesker med sterke psykiske problemer ofte må ha mye sterkere doser med Vallergan enn folk flest;-)'' Har jeg aldri hørt, men så vet jeg jo ikke alt da... Så da er jeg en alkohol/rusmisbruker med sterke psykiske problemer da, i dine øyne... Ja;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.