Treningsgutt Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Hei! Jeg fikk foreskrevet cipramil for 5-6 år siden pga panikkangst. Etter 1-2 års tid sluttet jeg med pillene. Jeg tror jeg fungerte fint uten i ca 1 år før det smalt helt igjen. Jeg startet igjen og for 18 mnd siden sluttet jeg igjen etter en stor livsstilsendring. Jeg har blitt utrolig glad i å trene og trodde faktisk jeg var kvitt mine problemer. Jeg trener så og si hver dag - men jeg er veldig nøye på intensitet på treningen slik at jeg ikke skal bli overtrent. Mye av treningen foregår derfor i sone 1. Så smeller det igjen 13 desember. Smeller igjen 22 des. Nå i det siste er svingningene voldsomme. De er der daglige. Det som skjer er ikke helt likt hva som har skjedd før. Plutselig kan jeg emosjonellt dette vanvittig langt ned UTEN å vite hvorfor. Når jeg er der "nede" klarer jeg ikke å skjønne hvordan jeg skal klare å komme opp igjen. Heldigvis vedvarer ikke plagene så lenge (1 time?) før jeg er tilbake som ingenting skal ha skjedd. Jeg har scanna hue i HÅP om at det er noe feil med meg, svulst osv. Noe som kan forklare. Greit nok, livet mitt de siste årene både med og uten medisiner har vært vanvittig frykt styrt. Jeg tenker alltid på utveier, men jeg kan ha forskjellig ting jeg frykter. Eks. Jeg kan ha frykt for å kjøre bil en uke, helt fobi og motstand. Mens neste uke kan det være noe helt annet - som foreks å ta offentlig transport. Bare som et eksempel. Jeg aner heller ikke når jeg blir "sjuk" så jeg styrer jo som regel unna en del sosiale situasjoner. Jeg har fungert veldig bra i 2 år som sagt - derfor er det fryktelig frustrerende å få tilbakeslag når jeg ikke ANER hva som trigger det. Jeg prøver å finne ut hva jeg er redd for - hva jeg frykter - men jeg vet ikke. Jeg er nå 31 år og jeg er usikker om jeg klarer å håndtere dette igjen. Jeg har stor motstand av å starte på medisiner igjen da jeg tror dette kan gå utover treningen siden det er det største i livet mitt og eneste som gir meg livskvalitet. Hvordan er det å trene kondisjon på SSRI? Vil foreks hvilepulsen min øke? (den er 36 nå) Hvor lang tid tar det før SSRI virker igjen? Jeg har et par brett med cipramil her etter sist gang, men jeg har så lite lyst å starte igjen - og jeg er kanskje mest redd for at de ikke gir noe virkning. Jeg klarer ikke helt å huske hvor bra de virket sist. Jeg har ingen problemer med å snakke åpent med familie/venner om mine problemer, alt er bare så jævelig irrasjonelt og håpløst. Det er så rart at jeg kan være bra i 2 år også bare plutselig BOOM! Uten noe grunn.. Hyppigere og hyppigere... Problemet er at jeg er i full jobb. Og har bare lyst til å si opp. Men jeg trives på jobben igrunn. Og klarer ikke finne noe annet jeg HELLER vil jobbe med. Derfor er dette bare helt irrasjonelt. På jobb blir jeg oppfattet som sosial og utadvendt.. Akkurat nå føler jeg meg stresset og svimmel hele tiden. Jeg har litt lyst til å bli sjukmeldt (har aldri vært det før - legen vil ikke da hun mener det er dumt) eller bare stoppe å komme på jobb. Men det blir bare å flykte... Men det er så slitsomt å kjempe hele tiden mot dette - det er liksom en kamp som ikke går an å vinne? Hva ville du gjort? 0 Siter
Gjest Mien Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Hallo,hallo! Dette må jeg bare gi deg noe svar på. Jeg jobber på treningssenter som instruktør og veileder. Dett har vært jobben min siden jeg var 18. Nå er jeg 40 år. Da jeg var 31 ble jeg veldig syk og fikk diagnosen bipolar lidelse. Jeg har prøvd mange ganger å leve uten medisiner, men blir syk hver eneste gang. Etterhvert måtte jeg bare innse at jeg måtte til pers. Ikke bare det, jeg trengte endel medisiner også for å være så frisk at jeg kunne jobbe og ta meg av barn. Jeg trener MYE. Har en hvilepuls på 44 og er godt muskelsatt. I tillegg er jeg bevisst hva jeg putter i meg. Spiser mye grønt, frukt og kun rene kjøtt og fiskeprodukter. I tillegg bruker jeg Herbalife shakes og proteinpulver etter behov. Jeg har nylig tatt prøver av alt mulig tenkelig for å se om kroppen min bærer preg av alle medisinene. Men nei, ikke spor overhode! Men i tillegg til det var alle verdier, lever, blod osv mye høyere/bedre enn hva som var vanlig og best forventet. Legen var selv lettere overrasket over dette og jeg var mildt sagt sjeleglad. Jeg kjenner flere som trener på antidepp meds og allslags annet, og som proffesjonell vil jeg bare si: Kjør på 0 Siter
Gjest Nerda Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Kjedelig har du har det sånn! Å si hva dette hvirkelig er overlater jeg til NHD, selv om jeg tenker på et par ting... Men essensen her er at du får hjelp - basert på riktig diagnose. Synes du skal snakke med fastlegen din om henvisning til en psykiater som kan utrede deg og gi deg adekvate medisiner. Hvis du begynner på Cipramil igjen, så tviler jeg meget sterkt på at du skal bekymre deg for hvilepulsen! Hvis den er helt nede i 35 - så er det lavt! Man tåler en god del mer :-). Trene mens man går på antidepressiva utgjør ikke noe problem. Treningen er bare til det gode for deg likevel. Jeg har selv trent mens jeg har brukt antidepressiva. Merket ikke at det påvirket kondisen eller utholdenheten; den ble bedre etter som jeg trente - akkurat slik det skal være. Kanskje en deltidssykemelding kunne være noe å høre med legen om? Hvis legen din ikke gidder å samarbeide med deg, bytt fastlege! 0 Siter
Treningsgutt Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Skrevet 12. januar 2010 Hallo,hallo! Dette må jeg bare gi deg noe svar på. Jeg jobber på treningssenter som instruktør og veileder. Dett har vært jobben min siden jeg var 18. Nå er jeg 40 år. Da jeg var 31 ble jeg veldig syk og fikk diagnosen bipolar lidelse. Jeg har prøvd mange ganger å leve uten medisiner, men blir syk hver eneste gang. Etterhvert måtte jeg bare innse at jeg måtte til pers. Ikke bare det, jeg trengte endel medisiner også for å være så frisk at jeg kunne jobbe og ta meg av barn. Jeg trener MYE. Har en hvilepuls på 44 og er godt muskelsatt. I tillegg er jeg bevisst hva jeg putter i meg. Spiser mye grønt, frukt og kun rene kjøtt og fiskeprodukter. I tillegg bruker jeg Herbalife shakes og proteinpulver etter behov. Jeg har nylig tatt prøver av alt mulig tenkelig for å se om kroppen min bærer preg av alle medisinene. Men nei, ikke spor overhode! Men i tillegg til det var alle verdier, lever, blod osv mye høyere/bedre enn hva som var vanlig og best forventet. Legen var selv lettere overrasket over dette og jeg var mildt sagt sjeleglad. Jeg kjenner flere som trener på antidepp meds og allslags annet, og som proffesjonell vil jeg bare si: Kjør på Hei! Takk for svar begge to! Jeg har tenkt mye på hva som skjer i det siste for å prøve å finne ut hva det er. I dag var det nok et panikkangst anfall jeg fikk. Dette fikk jeg da jeg kjørte bil Jeg stod i rushen og holdt på å parkere bilen og stikke av slik som han karen i fallingdown Allerede etter 1 time er jeg helt tilbake som ingenting har skjedd. Faktisk i veldig bra humør nå, tiltross for at det smalt istad. Målte blodsukkeret mitt også da jeg kom hjem (har lest at lavt blodsukker kan utløse panikkangst) og det var innenfor normalverdiene på 5 (har ikke diabetes) Det som bekymrer meg litt er at jeg ringte x'en for å høre hvordan jeg var på medikamentr, og hun sa at den gang sleit jeg med det samme som nå og da gikk jeg på medikamenter. Jeg er egntlig veldig flink til å tenke positivt men følelsene tar bare heeeelt over. Jeg vet jeg kan dempe ubehaget med alkohol (been there done that for 7-8 år siden) men siden trening er det viktigste så vil jeg ikke drikke.. Så det er uaktuelt. Jeg vet jo at det som skjer er bare tull, jeg vet jeg ikke er fysisk syk. Hvorfor er det så vanskelig å håndtere når jeg er midt oppi det? Jeg mener å huske at cipramilen dempet angsten min en god del, at jeg heller ble "kald" når jeg fikk anfall - noe som er helt greit - men jeg mener også at jeg fikk mer "fikse ideer" og tvangstanker og gruet meg for mere ting når jeg gikk på pillene. Jeg husker ikke. Har egentlig siden dette startet i 2001 hatt veldig dårlig hukommelse. Sikkert for at jeg er stressa. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.