Lillemus Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Hva i himmelens navn er galt med å si "Vinduet knuser"???? Hvis noen spiller fotball, og en ser ballen gå i vinduet, så kan en da rope "Vinduet knuser!!!!??? Og jeg trodde jeg skrev konservativt... "Vinduet knuses!" heter det. Om man sier "Vinduet knuser" så venter jeg på fortsettelsen - "vinduet knuser vasen når det blåser opp på grunn av vinden" f.eks. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 "Vinduet knuses!" heter det. Om man sier "Vinduet knuser" så venter jeg på fortsettelsen - "vinduet knuser vasen når det blåser opp på grunn av vinden" f.eks. Dette har gått meg hus forbi, og jeg trodde jeg hadde det meste av slik grammatikk i ryggmargen. Men jeg sluker det nå ikke rått - selv om dere sier det samme, både du, Atene og Morsan.... Vil nå helst få et fagidiotsvar....kanskje jeg skal spørre språkrådet, gjorde det i en diskusjon jeg hadde med ei en gang - og jeg tapte saken :-( 0 Siter
Gjest hypnotika Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 76, betyr det at jeg er gammel? :-) 0 Siter
Gjest hambro, 89 år Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 *s* Av de to alternativene "vinduet knuser" og "vinduet ble knust" ville jeg garantert velge det siste. :-) Det verste eksemplet der var vel det med han som hadde kjøpt Maja en bil.... *grøss* ''Det verste eksemplet der var vel det med han som hadde kjøpt Maja en bil.... *grøss*'' Er vel ikke noe i veien med dativ, vel - sikkert et uttrykk for lengt etter gammelnorsken ;-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 ''Det verste eksemplet der var vel det med han som hadde kjøpt Maja en bil.... *grøss*'' Er vel ikke noe i veien med dativ, vel - sikkert et uttrykk for lengt etter gammelnorsken ;-) Mange eldre personer på Voss har fremdeles dativbruk, og det er utrolig fascinerende å høre hvordan de bøyer ordene :-) Jeg har aldri lært tysk, så jeg kan ikke mye om dativ - men ett eksempel er: Eg sit i stova Eg går inn i stovini (tror det er det de sier) 0 Siter
Anonym 82 Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Som jeg trodde, jeg er gammel og konservativ;-) 57 fikk jeg, og er egentlig 27... 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 38 fikk jeg.. et godt stk unna min alder.. 0 Siter
Gjest lauring, 118 år Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 *s* Av de to alternativene "vinduet knuser" og "vinduet ble knust" ville jeg garantert velge det siste. :-) Det verste eksemplet der var vel det med han som hadde kjøpt Maja en bil.... *grøss* Stygg sak, det der. 0 Siter
Gjest hambro Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Mange eldre personer på Voss har fremdeles dativbruk, og det er utrolig fascinerende å høre hvordan de bøyer ordene :-) Jeg har aldri lært tysk, så jeg kan ikke mye om dativ - men ett eksempel er: Eg sit i stova Eg går inn i stovini (tror det er det de sier) Jeg har slektninger i Romsdal som skryter av at de har andre endinger på substantivene dersom de står i dativ. (Jeg kan forøvrig *skrive* tysk - men ikke snakke; det tar for lang tid å komme frem til riktig kasus ;-)) 0 Siter
morsan Skrevet 12. januar 2010 Skrevet 12. januar 2010 Mange eldre personer på Voss har fremdeles dativbruk, og det er utrolig fascinerende å høre hvordan de bøyer ordene :-) Jeg har aldri lært tysk, så jeg kan ikke mye om dativ - men ett eksempel er: Eg sit i stova Eg går inn i stovini (tror det er det de sier) I min "opprinnelige" dialekt brukes dativ. 0 Siter
Gjest elleville Skrevet 13. januar 2010 Skrevet 13. januar 2010 47 her og jeg fyller snart 46 0 Siter
Gjest Passer meg selv Skrevet 13. januar 2010 Skrevet 13. januar 2010 Jeg er 40 år og fikk 41 poeng/år Står i stil til meg selv med andre ord 0 Siter
Gjest Niccola Skrevet 13. januar 2010 Skrevet 13. januar 2010 55.. Nå skal det sies at jeg skriver mer "gammelmodig" enn jeg snakker ;-) Forøvrig synes jeg testen er ganske dårlig laget. Ukonsekvent i oppsettet, og alle svarene er slett ikke korrekte, slik det påstås i innledningen. Rettelse: Inkonsekvent ;o) 0 Siter
Gjest Niccola Skrevet 13. januar 2010 Skrevet 13. januar 2010 helt enig med deg! Var ikke helt enig med fasiten overalt. Jeg også skriver nok også mye mer gammeldags enn jeg snakker. Jeg vet jo at d'en er borte i stod, men klarer ikke skrive forsto eller sto uten den d'en. Og h'er som er blitt borte - som hveranda, veranda blir helt feil. Hehe, skriver du hveranda? Anet ikke at det noengang er blitt skrevet slik ;-) Noe annet jeg reagerte på med testen er når spørsmålet er formulert i en slik form: Er du A eller B eller vet du ikke? Og svaralternativene inneholder kun avkrysning for A og B, ikke for "vet ikke". :-P 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 13. januar 2010 Skrevet 13. januar 2010 44 - og det er en del høyere enn min egentlige alder 0 Siter
Gjest kinelle Skrevet 13. januar 2010 Skrevet 13. januar 2010 Hehe, skriver du hveranda? Anet ikke at det noengang er blitt skrevet slik ;-) Noe annet jeg reagerte på med testen er når spørsmålet er formulert i en slik form: Er du A eller B eller vet du ikke? Og svaralternativene inneholder kun avkrysning for A og B, ikke for "vet ikke". :-P Ja det var en artig test om språk som selv inneholdt diverse feil ;-) Mine besteforeldre skrev ihvertfall hveranda, vet ikke hva mamma skriver. Mulig jeg er så gammeldags der at vi "nålevende" ikke skal huske den skriveformen 0 Siter
Gjest på møre Skrevet 14. januar 2010 Skrevet 14. januar 2010 Jeg har slektninger i Romsdal som skryter av at de har andre endinger på substantivene dersom de står i dativ. (Jeg kan forøvrig *skrive* tysk - men ikke snakke; det tar for lang tid å komme frem til riktig kasus ;-)) Det finnes dativendinger på sunnmøre også. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.