Gå til innhold

Hvor gammel snakker du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva i himmelens navn er galt med å si "Vinduet knuser"????

Hvis noen spiller fotball, og en ser ballen gå i vinduet, så kan en da rope "Vinduet knuser!!!!???

Og jeg trodde jeg skrev konservativt...

"Vinduet knuses!" heter det. Om man sier "Vinduet knuser" så venter jeg på fortsettelsen - "vinduet knuser vasen når det blåser opp på grunn av vinden" f.eks.

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

5

• tusseline

2

• fresja

1

• meg__123!

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Vinduet knuses!" heter det. Om man sier "Vinduet knuser" så venter jeg på fortsettelsen - "vinduet knuser vasen når det blåser opp på grunn av vinden" f.eks.

Dette har gått meg hus forbi, og jeg trodde jeg hadde det meste av slik grammatikk i ryggmargen.

Men jeg sluker det nå ikke rått - selv om dere sier det samme, både du, Atene og Morsan.... Vil nå helst få et fagidiotsvar....kanskje jeg skal spørre språkrådet, gjorde det i en diskusjon jeg hadde med ei en gang - og jeg tapte saken :-(

Gjest hambro, 89 år
Skrevet

*s* Av de to alternativene "vinduet knuser" og "vinduet ble knust" ville jeg garantert velge det siste. :-)

Det verste eksemplet der var vel det med han som hadde kjøpt Maja en bil.... *grøss*

''Det verste eksemplet der var vel det med han som hadde kjøpt Maja en bil.... *grøss*''

Er vel ikke noe i veien med dativ, vel - sikkert et uttrykk for lengt etter gammelnorsken ;-)

Skrevet

''Det verste eksemplet der var vel det med han som hadde kjøpt Maja en bil.... *grøss*''

Er vel ikke noe i veien med dativ, vel - sikkert et uttrykk for lengt etter gammelnorsken ;-)

Mange eldre personer på Voss har fremdeles dativbruk, og det er utrolig fascinerende å høre hvordan de bøyer ordene :-) Jeg har aldri lært tysk, så jeg kan ikke mye om dativ - men ett eksempel er:

Eg sit i stova

Eg går inn i stovini (tror det er det de sier)

Skrevet

Som jeg trodde, jeg er gammel og konservativ;-) 57 fikk jeg, og er egentlig 27...

Skrevet

38 fikk jeg.. et godt stk unna min alder..

Gjest lauring, 118 år
Skrevet

*s* Av de to alternativene "vinduet knuser" og "vinduet ble knust" ville jeg garantert velge det siste. :-)

Det verste eksemplet der var vel det med han som hadde kjøpt Maja en bil.... *grøss*

Stygg sak, det der.

Skrevet

Mange eldre personer på Voss har fremdeles dativbruk, og det er utrolig fascinerende å høre hvordan de bøyer ordene :-) Jeg har aldri lært tysk, så jeg kan ikke mye om dativ - men ett eksempel er:

Eg sit i stova

Jeg har slektninger i Romsdal som skryter av at de har andre endinger på substantivene dersom de står i dativ. (Jeg kan forøvrig *skrive* tysk - men ikke snakke; det tar for lang tid å komme frem til riktig kasus ;-))

Skrevet

Eg sit i stova

I min "opprinnelige" dialekt brukes dativ.

Gjest Passer meg selv
Skrevet

Jeg er 40 år og fikk 41 poeng/år

Står i stil til meg selv med andre ord :D

Gjest Niccola
Skrevet

55.. Nå skal det sies at jeg skriver mer "gammelmodig" enn jeg snakker ;-)

Forøvrig synes jeg testen er ganske dårlig laget. Ukonsekvent i oppsettet, og alle svarene er slett ikke korrekte, slik det påstås i innledningen.

Rettelse: Inkonsekvent ;o)

Gjest Niccola
Skrevet

helt enig med deg! Var ikke helt enig med fasiten overalt.

Jeg også skriver nok også mye mer gammeldags enn jeg snakker. Jeg vet jo at d'en er borte i stod, men klarer ikke skrive forsto eller sto uten den d'en. Og h'er som er blitt borte - som hveranda, veranda blir helt feil.

Hehe, skriver du hveranda? Anet ikke at det noengang er blitt skrevet slik ;-)

Noe annet jeg reagerte på med testen er når spørsmålet er formulert i en slik form: Er du A eller B eller vet du ikke? Og svaralternativene inneholder kun avkrysning for A og B, ikke for "vet ikke".

:-P

Skrevet

44 - og det er en del høyere enn min egentlige alder :)

Gjest kinelle
Skrevet

Hehe, skriver du hveranda? Anet ikke at det noengang er blitt skrevet slik ;-)

Noe annet jeg reagerte på med testen er når spørsmålet er formulert i en slik form: Er du A eller B eller vet du ikke? Og svaralternativene inneholder kun avkrysning for A og B, ikke for "vet ikke".

:-P

Ja det var en artig test om språk som selv inneholdt diverse feil

;-)

Mine besteforeldre skrev ihvertfall hveranda, vet ikke hva mamma skriver. Mulig jeg er så gammeldags der at vi "nålevende" ikke skal huske den skriveformen ;)

Gjest på møre
Skrevet

Jeg har slektninger i Romsdal som skryter av at de har andre endinger på substantivene dersom de står i dativ. (Jeg kan forøvrig *skrive* tysk - men ikke snakke; det tar for lang tid å komme frem til riktig kasus ;-))

Det finnes dativendinger på sunnmøre også. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...