Gå til innhold

Selvmordsrisiko ved eupf

Anbefalte innlegg

Gjest feilvurderinger
Skrevet

Gjelder det kun personlighetsforstyrrelse eller gjelder det annen type selvmord også?

S: Den skjønte jeg ikke

Vi, som står på sidelinja, opplever endel selvmord, økningen er uhyggelig...

S: Det er ingen økning. Det er stabile tall etter en betydelig nedgang på 90-tallet da SSRI kom på markedet-

Skjønner at dere ikke kan nå alle, men noe er galt et sted, når de som trenger det mest ikke får hjelp!

: Hvor har du det fra?

Mine spørsmål er:

Hva kjennetegner en _typisk_ selvmorder, som faktisk gjennomfører sin egen død.

S: 70-80% skyldes affektive lidelser (bipolar lidelse og depresjoner)

Kan man gjennomskue en faktisk selvmordskanditat fra en falsk en?

S: Oftest - om en er god.

Hva sier man til en som vil ta livet av seg? De står på broen e.l?

S: Man gir dem et alternativ. " Du kan prate med meg i kveld. Om det hjelper er det fint at du ikke tok livet ditt nå. Om det ikke hjelper, har du fortsatt muligheten til å ta livet ditt i morgen"

''Kan man gjennomskue en faktisk selvmordskanditat fra en falsk en?

S: Oftest - om en er god.

''

Har dessverre vært vitne til flere feilvurderinger med fatal utgang. Disse vurderingen har ikke vært gjort av samme lege. Men samtlige vurderinger, utenom en, har vært foretatt av den på sykehuset med etterutdanning og ekstra kompetanse ifht suicidvurderinger. De har vært flinke psykologer/psykiatere og hjulpet meg og andre mye, men likevel gjort flere feilvurderinger med tanke på suicid.

"Man kan ikke redde alle" er en frase jeg har hørt som opprører meg. Nei, man kan ikke det. Men man skal forsøke å redde alle! Ingen skal bli gitt opp av helsevesenet. Og selv om man har mislykkede forsøk bak seg betyr ikke det at man ikke mener det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...