Gå til innhold

nhd: Tackykardi

Anbefalte innlegg

Gjest khaosan
Skrevet

Har hvilepuls stadig over 100 slag i minuttet. Nå er feks hvilepulsen min 138. Har vært til kardiolog og har gjennomsnittlig 150-160/90-100.

Har også tremor og migrene og har i denne sammenheng brukt betablokker som forebyggende. Bruker ikke Inderal eller Selo-zok nå da den virket dårlig mot blodtrykket. Pulsen var jo veldig lav på betablokkerne.

Hvorfor har jeg fått så høy puls?

Medisiner: Efexor, Lamictal, Sarotex.

Ikke overvektig og røyker ikke.

Er i midten av tyveårene så blodtrykket er høyt hvis man tar alder i betraktning. Hadde høyt blodtrykk før jeg begynte på efexor. Kan lamictal eller sarotex gi høyt blodtrykk og rask puls?

Er det alvorlig med høy puls? Måler pulsen hjemme, har to blodtrykkapparater og begge viser det samme.

Videoannonse
Annonse
Gjest groggas
Skrevet

Jeg antar du er sjekket for høyt stoffskifte. Jeg synes det er helt merkelig at ikke en lege tar tak i dette,

Skrevet

Heisann!

Du er ikke den eneste i tjueåra med høyt bt. Hos meg ligger det i familien. Jeg har også vært veldig plaget med migrene. Mot dette fikk jeg Atacand, som er en nyere type blodtrykksmedisin. Hadde da ok trykk, men begynte så på Efexor - noe som sendte bt til himmels (rundt 160/110. Dette likte jeg jo ikke, så man skrudde opp dosen med Atacand til det doble, dvs 32mg som er maxdose. Slutta med Efexor pga andre bivirkninger, begynte på litium (men det er en annen historie). Likevel er det som om Efexoren satte spor... Jeg tar fortsatt 32mg Atacand i en alder av 28 år. Det er en familiedisposisjon, for jeg er ikke overvektig å snakke om. Prøver å gå turer... Men jeg driver ikke og teller puls til stadighet. Synes bare det forvirrer, og man blir lett stressa. Du har nok ikke så høy puls når du ikke tenker på hvor høy den er og du virkelig slapper godt av foran TV eller slikt. Skulle man hatt et reelt inntrykk måtte man jo tatt døgnregistrering både på EKG og på BT. Har forresten også et blodtrykksaparat, men jeg er litt skeptisk til hvor nøyaktig det er. Men det er ikke poeng i å måle for ofte, da produserer man bare stress for seg selv og får enda høyere verdier.

Nå skriver jeg mye, bare tenkte på Atacand pga migrenen du strever med. Etter at jeg nå tar maxdose har jeg nesten ikke hatt et migreneanfall. Om du har arytmi, så er kanskje betablokker mest effektivt. Men dette ville jeg diskutert med noen som kan det. Hvis fastlegen din ikke har peil, så bør du til en indremedisiner eller tilbake til kardiologen du var hos. Og som det nevnes, så få stoffskiftet sjekka. Trodde det var protokoll nr. 1 jeg for oss som er unge med den type problemer...

Håper dere finner ut av det du og legen din!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...