Gå til innhold

Lange diskusjoner inni hode mitt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg står i en konflikt eller føler meg kritisert, starter jeg med endeløse diskusjoner oppi hode mitt. Der knallhard dialog kastes frem og tilbake og tonen er hard og fiendlig.

Om det er meg og kjæresten som er uenige, kan disse kranglene oppi hode mitt ende med veldig sinne fra min side og jeg blir verbalt knallhard mot ham og det kan ende i brudd.

Det kan går måneder mellom disse hendelsene, men de ødelegger mye for meg, og ødelegger min selvrespekt.

Etter en dag når det går opp for meg at jeg har tatt feil, at det er hode mitt som lurer meg, faller jeg helt sammen i sorg over hva jeg har gjort.

Jeg har bipolar lidelse 2, men føler at dette ikke har noe med saken å gjøre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har noen tips/råd for hvordan jeg kan spore av disse negative tankene?

Skrevet

Har noen tips/råd for hvordan jeg kan spore av disse negative tankene?

Jeg kjenner meg meget godt igjen. Jeg har også BP2. Kanskje hjernene våre har en ekstra tendens til å løpe løpsk?

Dette er tvangstanker og når de først har satt seg fast virker de helt umulige å bli kvitt. Det blir en uvane. Det dannes et mønster. Så det gjelder å bryte denne uvanen. Det gjelder å ta tak i det når du merker at kverna begynner å gå.

Du kan f.eks akseptere at du føler og tenker det du gjør. Si til deg selv: Jeg aksepterer fullt ut det jeg føler og tenker (og evnt de kroppslige symptomene du også får). Jeg akseptere alle de stygge tankene mine og de vonde følelsene. Jeg respektere meg selv selvom jeg har disse følelsene og tankene. De er ikke farlige. På den måten får du det bedre med deg selv.

Du kan også gi deg selv f.eks en halvtime til å velte deg i alle disse tankene og så setter du alle krefter inn for å slutte. Litt av problemet tror jeg er at disse tankene føles trygt. Du tror du kontrollerer situasjonen ved å kverne. I stede mister du kontrollen og gir ikke deg selv en sjanse til å føle deg vel.

Skriv ned alt du føler og tenker og vær dønn ærlig. Så kan du gå igjennom det etterpå og analysere det hele. Finn motsatsen til de vonde tankene og si det høyt til deg selv. Da introdusere du noe nytt til hjernen som den kan tygge på.

Hvis ikke noe fungerer, gjør noe annet. Finn på noe! Vær kreativ!

Når du har det godt med deg selv vil du reflektere dette utad og slippe opprivende ytre opplevelser.

Følgede er hentet fra boken Tenk deg glad!:

De negative tankene som gjør deg oppskaket, synes å være helt reelle og troverdige, men i virkeligheten er de nesten alltid ytterst forvrengte og ulogiske

Dessuten kan antipsykotikum hjelpe godt mot dette.

Lykke til!

Skrevet

Jeg kjenner meg meget godt igjen. Jeg har også BP2. Kanskje hjernene våre har en ekstra tendens til å løpe løpsk?

Dette er tvangstanker og når de først har satt seg fast virker de helt umulige å bli kvitt. Det blir en uvane. Det dannes et mønster. Så det gjelder å bryte denne uvanen. Det gjelder å ta tak i det når du merker at kverna begynner å gå.

Du kan f.eks akseptere at du føler og tenker det du gjør. Si til deg selv: Jeg aksepterer fullt ut det jeg føler og tenker (og evnt de kroppslige symptomene du også får). Jeg akseptere alle de stygge tankene mine og de vonde følelsene. Jeg respektere meg selv selvom jeg har disse følelsene og tankene. De er ikke farlige. På den måten får du det bedre med deg selv.

Du kan også gi deg selv f.eks en halvtime til å velte deg i alle disse tankene og så setter du alle krefter inn for å slutte. Litt av problemet tror jeg er at disse tankene føles trygt. Du tror du kontrollerer situasjonen ved å kverne. I stede mister du kontrollen og gir ikke deg selv en sjanse til å føle deg vel.

Skriv ned alt du føler og tenker og vær dønn ærlig. Så kan du gå igjennom det etterpå og analysere det hele. Finn motsatsen til de vonde tankene og si det høyt til deg selv. Da introdusere du noe nytt til hjernen som den kan tygge på.

Hvis ikke noe fungerer, gjør noe annet. Finn på noe! Vær kreativ!

Når du har det godt med deg selv vil du reflektere dette utad og slippe opprivende ytre opplevelser.

Følgede er hentet fra boken Tenk deg glad!:

De negative tankene som gjør deg oppskaket, synes å være helt reelle og troverdige, men i virkeligheten er de nesten alltid ytterst forvrengte og ulogiske

Dessuten kan antipsykotikum hjelpe godt mot dette.

Lykke til!

Tusen takk!

Blir veldig rørt av det fine svaret. Jeg skal skrive ut dette og begynne jobben i dag.

Jeg bruker Seroquel, men det fungerer ikke så veldig bra for dette. Derimot er den veldig bra for andre ting, så jeg kan ikke slutte.

Takk igjen, og ha en fin kveld :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...