Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en kvinne på 45 år. Jeg har hatt smerter i kroppen i hvert fall siden tidlig i 20-årene (kanskje det begynte før..). Gikk til fysikalsk behandling første gang da jeg gikk på gymnaset, og husker fysioterapeuten bemerket at jeg var så stiv i thorax, og det har jeg alltid vært. Ved perioder med smerter verker jeg i hele kroppen fra topp til tå, men det er verst på høyre side. Det verker i forfot, ankel, hofte (kjennes som tannpine om natten og jeg våkner da av smertene), ribben, skulder, nakke, spenningshodepine, det verker også i albue og fingre, spesielt tommel ledd. Perioder med slike smerter i hele kroppen har kommet og gått i mange år, men smertene i korsryggen har vært kroniske, også smertene i skulderen de siste årene. Ryggsøylen har også begynt å oppføre seg merkelig. Det kjennes som det ”knaker” ved vridning og det føles som hele ryggsøylen er betent. Denne ”knakingen” begynte kanskje for fire – fem år siden, men da bare en sjelden gang og ved stor vridning. Nå kommer det ofte og også når jeg strekker meg. Jeg er plaget med ødem i beina, og i oppveksten var jeg mye plaget med vann i knærne. Har også vært plaget med nattsvette, angst og uro periodevis siden tenårene. Jeg liker ikke å ta medisiner men tar ibux når smertene er på sitt verste, ellers har jeg de siste 6 mnd fått fysikalsk behandling og akupunktur for smertene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/341262-hva-kan-det-v%C3%A6re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Ved langvarige smerter, særlig hvis de sitter i ledd, er det viktig med en revmatologisk utredning. Flere revmatiske sykdommer inkludert Bekterevs sykdom og Revmatoid artritt kan gi liknende symptomer og blodprøve og røntgenbilder vil kunne brukes i utredningen. Det kan være viktig å legge merke til om noe av det du spiser kan påvirke plagene, f.eks. hvete, melk eller kjøttmat. Fisk og fiskeoljer regnes vanligvis for å være bra ved leddsmerter. Det er også viktig å opprettholde fysisk aktivitet som virker forebyggende smerter og noen synes trening i varmt basseng gjør ekstra godt. Innen urtemedisin anbefales oftest gurkemeje og ingefær mot leddplager som sammen med omega 3 fettsyrer kan være et alternativ til Ibux.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...