Gå til innhold

NHD - nedtrapping av Zeldox

Gjest Med mulig feil diagnose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har diagnosen residual schizofreni. Den er satt på DPS. Jeg sluttet på DPS for et år siden. Jeg har ikke vært psykotisk, bare nærpsykotisk i en periode med tung depresjon. DPS mener jeg har negative symptomer med manglende empati, følelsesavflatning samt at jeg var veldig ukonsentrert og hadde problemer med å f.eks følge en vanlig samtale. Jeg er i 40 årene og har vært yrkesaktiv til jeg ble henvist til DPS for 6 år siden i forbindelse med en konflikt på jobb, samt konsentasjonsvanskene. Jeg er nå uføretrygdet og fører et velregulert og godt liv. Har fin døgnrytme, er veldig fysisk aktiv og fungerer sosialt i moderate mengder. Jeg har hatt flere depresjoner gjennom livet og er nå for mine lidelser medisinert med følgende: Zeldox 60 x 2, Efexor 225, 90 mg Tolvon for søvn samt Tegretol fordi jeg fikk epilepsi av Efexoren.

Fastlegen min som er en meget erfaren lege har hele tiden vært skeptisk til schizofrenidiagnosen og har nå konferert med en ekspert på Aker sykehus i Oslo. De mener nå at mine såkalte "negative" symptomer stammer fra en meget alvorlig depresjon, som jeg nå er kvitt.Jeg er pr i dag mye bedre av alle symptomene. De mener at jeg skal trappe ned på medisiner, i første omgang Zeldox. Jeg trappet derfor ned fra 60x2 til 40+60 for en uke siden. Jeg har ikke merket noen forverring.

Så nå lurer jeg på om du kan gi meg noen tanker om situasjonen min, fornuftig medisinering og evt hvor lang tid jeg bør bruke på nedtrapping. Kan fastlegen min ha rett i at alvorlig depresjon og negative symptomer kan forveksles? Hvor fort vil jeg evt merke forverring av nedtrapping Zeldox hvis legen tar feil?

Bør det i det hele tatt vurdereres nedtrapping av AD siden jeg har hatt tilbakevendende depresjoner.

Jeg er som du sikkert forstår redd for å endre noe siden jeg har det veldig bra og har vært veldig syk med flere kortvarige innleggelser på akuttpsykiatrisk.

Håper du tar deg tid til å råde meg.

Takk

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Problemstillingen er meget relevant, og du og fastlegen har gjort dere fornuftige refleksjoner.

Jeg leser at du ønsker å ta dette på den sikre måten og ikke ta noen risiko. Derfor blir mitt forsleg slik:

Reduksjon på Zeldox 20 mg hver 3. mnd.

Ingen vurdering av reduksjon av andre medisiner før du har vært stabil uten Zeldox i to år. Sannsynligvis skal du aldri ta bort AD.

Skrevet

Problemstillingen er meget relevant, og du og fastlegen har gjort dere fornuftige refleksjoner.

Jeg leser at du ønsker å ta dette på den sikre måten og ikke ta noen risiko. Derfor blir mitt forsleg slik:

Reduksjon på Zeldox 20 mg hver 3. mnd.

Ingen vurdering av reduksjon av andre medisiner før du har vært stabil uten Zeldox i to år. Sannsynligvis skal du aldri ta bort AD.

Tusen takk for svar, da følger jeg rådene dine:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...