Gå til innhold

Vil ha psyke ut i jobb

Anbefalte innlegg

Gjest firepile
Skrevet

Legene gjør psykisk syke sykere, sier lederen av arbeids- og sosialkomiteen. Han mener arbeid er bedre medisin enn sykmelding og antidepressiva.

– På meg virker det som om legene i altfor stor grad velger minste motstands vei, nemlig å sykmelde psykisk syke, samt gi dem beroligende medisiner og antidepressiva. Dette er en praksis jeg tar sterk avstand fra. Det må bli slutt på å sykeliggjøre alle som har en tung periode, sier Robert Eriksson (Frp) som er leder i arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article463215.ece

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg må vel si meg tildels enig - jeg tror veldig mange kunne ha jobbet mer enn det de gjør i dag. Har selv opplevd å få antidepressiva og sykmeldinger nesten kastet etter meg, mens jeg selv helst ville være i jobb...

Gjest firepile
Skrevet

Ja, jeg må vel si meg tildels enig - jeg tror veldig mange kunne ha jobbet mer enn det de gjør i dag. Har selv opplevd å få antidepressiva og sykmeldinger nesten kastet etter meg, mens jeg selv helst ville være i jobb...

Enig. Men hvis man, for eksempel, har så kraftig panikkangst at man kaster opp/besvimer bare man kommer inn i et rom med mange mennesker er det ikke lett å gå på jobb og være produktiv.

Skrevet

Enig. Men hvis man, for eksempel, har så kraftig panikkangst at man kaster opp/besvimer bare man kommer inn i et rom med mange mennesker er det ikke lett å gå på jobb og være produktiv.

Nei det er klart, men det er vel ingen som mener at dette gjelder alle med psykisk sykdom...?

Gjest firepile
Skrevet

Nei det er klart, men det er vel ingen som mener at dette gjelder alle med psykisk sykdom...?

Neppe. Dog, med Frp-folk kan man aldri vite.

Skrevet

Neppe. Dog, med Frp-folk kan man aldri vite.

Hehe, det kan du nok ha rett i:-)

Gjest hypnotika
Skrevet

Jeg er sikkert en av dem det er "hintet" til her. Og jeg er helt enig. Hadde ikke legen min nektet meg å arbeide da jeg ble syk hadde jeg kanskje greid å være i jobb idag. Nå er det veldig vanskelig å komme tilbake igjen.

Det er på høy tid at noen sier ifra om dette!!!

Skrevet

Sånne utspill som dette bidrar til ytterligere stigmatisering av psykisk syke.

Skrevet

Mulig jeg er litt på bærtur mht temaet her :-) men noe jeg synes er trist, er at det ikke tilrettelegges mer for at vi psyke skal få mulighet til å komme oss ut på arbeidsmarkedet.

Selv har jeg vært snyt heldig. Men jeg skulle ønske alle hadde tilsvarende muliget. For jeg tror nok at flere vil ut i arbeidslivet, men ikke får muligheten..

Får ikke til å forklare helt hva jeg mener , så jeg håper du skjønner hvor jeg vil hen:-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, psykisk syke skal ut i jobb.

Ikke i stedet for antidepressiva og psykoterapi, men i tillegg til og på grunn av.

Skrevet

Man kan vel _både_ stå på antidepressiva _og_ ha en jobb?

Gjest hypnotika
Skrevet

Tull, det han sier er jo riktig. Synes ikke gruppen psykisk syke skal stakkarsliggjøres mere enn nødvendig. Selvsagt er det noen som er så syke som trenger full uføretrygd, men denne praksisen til legene må endres. De må forstå viktigheten av å ikke se på dette som svart-hvitt. Man kan faktisk være en time på jobb istedet for i full stilling. Det er veldig viktig å ha kontakt med en arbeidsplass.

Skrevet

Jeg synes det er mer stigamtiserende at alle psykisk syke skal stigmatiseres ved å sykeliggjøres og stakkarsliggjøres mer enn nødvendig ved at de sykmeldes, eller blir uføre.

Det er ingen som sier at dette gjelder _alle_ psykisk syke, noen er selvfølgelig så syke at de ikke kan arbeide, men jeg synes ikke at det skal være noen automatikk i psyksik syk=arbeidsudyktig.

Skrevet

Jeg synes det er mer stigamtiserende at alle psykisk syke skal stigmatiseres ved å sykeliggjøres og stakkarsliggjøres mer enn nødvendig ved at de sykmeldes, eller blir uføre.

Det er ingen som sier at dette gjelder _alle_ psykisk syke, noen er selvfølgelig så syke at de ikke kan arbeide, men jeg synes ikke at det skal være noen automatikk i psyksik syk=arbeidsudyktig.

''men jeg synes ikke at det skal være noen automatikk i psyksik syk=arbeidsudyktig.''

Det er det da ikke? Jeg kjenner etterhvert ganske mange med ulike psykiske sykdommer, og det store flertall jobber.

Skrevet

Man kan vel _både_ stå på antidepressiva _og_ ha en jobb?

Trodde det, men er mulig jeg må slutte med en av de da. ;)

Skrevet

''men jeg synes ikke at det skal være noen automatikk i psyksik syk=arbeidsudyktig.''

Det er det da ikke? Jeg kjenner etterhvert ganske mange med ulike psykiske sykdommer, og det store flertall jobber.

Jeg har ikke sagt at det er det, jeg svarte tusseline - som mente det var stigmatiserende med slike uttalelser som framkom i hovedinnlegget.

Gjest efexora
Skrevet

Ja, psykisk syke skal ut i jobb.

Ikke i stedet for antidepressiva og psykoterapi, men i tillegg til og på grunn av.

Men må man ikke da også gjøre noe med arbeidsplassene? Mange blir jo psykisk syke pga jobben, eller får en forverring av plager fordi arbeidsmiljøet ikke tilrettelegger for at folk kan slite i perioder. Jeg jobbet til og med i en IA-bedrift hvor sjefen sa rett ut at de ikke kunne ha sårbare folk. Ikke lett å skulle jobbe da.

Gjest Aimabel
Skrevet

Tull, det han sier er jo riktig. Synes ikke gruppen psykisk syke skal stakkarsliggjøres mere enn nødvendig. Selvsagt er det noen som er så syke som trenger full uføretrygd, men denne praksisen til legene må endres. De må forstå viktigheten av å ikke se på dette som svart-hvitt. Man kan faktisk være en time på jobb istedet for i full stilling. Det er veldig viktig å ha kontakt med en arbeidsplass.

Finnes den arbeidsplass som synes det er nyttig at noen kommer og jobber en time? Jeg tror det er der problemet ligger.

Skrevet

Ift. utspillet, så vipper det liksom den andre veien: dithen at man _må_ være noe i jobb når man er psykisk syk. Ikke alle kan det. Hvis det skal bli sånn at forventningene som skapes tilsier at man _bør_ klare det, vil det legge ytterligere (negativt) press på de som er for syke til å jobbe noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...