Gå til innhold

Vil ha psyke ut i jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har allerede svart, men jeg vil også påpeke at det er stor forskjell på å være psykisk syk og å "ha en tung periode". Disse to settingene kan ikke sammenlignes eller tas for å være det samme - som det gjøres av denne politikeren.

Det er helt sikkert rom for forbedringer ift. legepraksis rundt omkring, men derifra til å si noe om at alle med psykisk sykdom bør være i jobb, det blir for dumt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Aimabel
Skrevet

Ja, jeg må vel si meg tildels enig - jeg tror veldig mange kunne ha jobbet mer enn det de gjør i dag. Har selv opplevd å få antidepressiva og sykmeldinger nesten kastet etter meg, mens jeg selv helst ville være i jobb...

Jeg skjønner ikke hvor disse legene holder til. Jeg har hatt endel fastleger, men mine har vært _veldig_ tilbakeholdene med sykemeldinger. Nå høres det kanskje ut som jeg har vært på let etter en som tar lett på sykemeldning, det er ikke sånn jeg vil jobbe, men jeg har opplevd å ha sterkt behov for sykemeldning uten å få det.

hidi, the scorpion
Skrevet

Ift. utspillet, så vipper det liksom den andre veien: dithen at man _må_ være noe i jobb når man er psykisk syk. Ikke alle kan det. Hvis det skal bli sånn at forventningene som skapes tilsier at man _bør_ klare det, vil det legge ytterligere (negativt) press på de som er for syke til å jobbe noe.

''Ift. utspillet, så vipper det liksom den andre veien: dithen at man _må_ være noe i jobb når man er psykisk syk. Ikke alle kan det. Hvis det skal bli sånn at forventningene som skapes tilsier at man _bør_ klare det, vil det legge ytterligere (negativt) press på de som er for syke til å jobbe noe.''

Hva er så galt med å være i jobb? Dette "utspillet" som du kaller det, gjelder ikke bare psykisk syke, men _alle_ som ikke er uførtrygdet.... Det gjelder de som har kreft, ødelagt rygg etc, hvorfor skal psykisk syke, være sykere enn andre?

Gjest hypnotika
Skrevet

''Ift. utspillet, så vipper det liksom den andre veien: dithen at man _må_ være noe i jobb når man er psykisk syk. Ikke alle kan det. Hvis det skal bli sånn at forventningene som skapes tilsier at man _bør_ klare det, vil det legge ytterligere (negativt) press på de som er for syke til å jobbe noe.''

Hva er så galt med å være i jobb? Dette "utspillet" som du kaller det, gjelder ikke bare psykisk syke, men _alle_ som ikke er uførtrygdet.... Det gjelder de som har kreft, ødelagt rygg etc, hvorfor skal psykisk syke, være sykere enn andre?

Der sa du noe som er veldig sant. Det blir noe sånn "stakkar meg jeg er jo psykisk syk" over dette. Det er jo ikke verre enn andre sykdommer. Jeg er har både en psykisk og fysisk diagnose. Vet jammen meg ikke hva som er verst.

Men skulle alle i Norges land som har en diagnose ikke skulle kunne arbeide litt ville det jo gått galt med landet vårt. Vi må kunne ville å prøve litt. Og igjen dennee sort-hvitt-tenkningen. Enten 100% jobb eller ingenting. Der tror jeg mange psykisk syke må jobbe med seg selv.

Gjest hypnotika
Skrevet

Finnes den arbeidsplass som synes det er nyttig at noen kommer og jobber en time? Jeg tror det er der problemet ligger.

Det er jo der NAV og et inkluderende arbeidsmiljø nå skal komme inn i bildet. De skal ha et nært samarbeid med arbeidsgiveren og den sykmeldte slik at de finner en løsning som den syke kan leve med.

Gjest efexora
Skrevet

Hva om det er jobben som har gjort folk psyke da?

Skrevet

Tull, det han sier er jo riktig. Synes ikke gruppen psykisk syke skal stakkarsliggjøres mere enn nødvendig. Selvsagt er det noen som er så syke som trenger full uføretrygd, men denne praksisen til legene må endres. De må forstå viktigheten av å ikke se på dette som svart-hvitt. Man kan faktisk være en time på jobb istedet for i full stilling. Det er veldig viktig å ha kontakt med en arbeidsplass.

Enig. Det slår meg at en del (for å si det litt sterkt) psyke har monopol på å ha det verst. Det ligger vel i det å være deprimert. Det er ikke tvil om at psykisk sykdom er fælt, men det finnes også grusomme fysiske sykdommer. Det hender jeg leser "NAV kan ikke behandle psyksik syke sånn og sånn". i, det kan de nok ikke, men de kan heller ikke behandle fysisk syke sånn!

Selvfølgelig bør psykisk syke jobbe hvis de klarer det. Men det er ikke bare slik at det er bare de som må skjønne at det finnes et alternativ mellom 0% og 100%. Det er i stor grad også arbeidsgivere som må skjønne dette.

Skrevet

Lese t.s. kanskje? Det var psykisk syke det var snakk om her.

hidi, the scorpion
Skrevet

Der sa du noe som er veldig sant. Det blir noe sånn "stakkar meg jeg er jo psykisk syk" over dette. Det er jo ikke verre enn andre sykdommer. Jeg er har både en psykisk og fysisk diagnose. Vet jammen meg ikke hva som er verst.

Men skulle alle i Norges land som har en diagnose ikke skulle kunne arbeide litt ville det jo gått galt med landet vårt. Vi må kunne ville å prøve litt. Og igjen dennee sort-hvitt-tenkningen. Enten 100% jobb eller ingenting. Der tror jeg mange psykisk syke må jobbe med seg selv.

''Men skulle alle i Norges land som har en diagnose ikke skulle kunne arbeide litt ville det jo gått galt med landet vårt. Vi må kunne ville å prøve litt. Og igjen dennee sort-hvitt-tenkningen. Enten 100% jobb eller ingenting. Der tror jeg mange psykisk syke må jobbe med seg selv.''

Tror jeg også;)

Mitt problem er fysisk, men jeg drømmer om arbeid...

Når det ikke kan oppnås, så blir man satt på antidepressiva. Selvfølgelig blir man depressiv av å ikke kunne jobbe...Poenget er, at man blir ikke friskere av SSRI, man beholder bare roen!

Gjest firepile
Skrevet

Vli han ha psyche ut i jobb?

Nei, kun de psyke.

Skrevet

Hva om det er jobben som har gjort folk psyke da?

Igjen - det er ingen som har sagt at dette gjelder alle som har en psykisk sykdom, alle tilfeller må vurderes individuelt, og hvis det er jobben som er årsaken til psykdommen, sier det seg selv at det beste er å ikke være i jobb.

Skrevet

Ift. utspillet, så vipper det liksom den andre veien: dithen at man _må_ være noe i jobb når man er psykisk syk. Ikke alle kan det. Hvis det skal bli sånn at forventningene som skapes tilsier at man _bør_ klare det, vil det legge ytterligere (negativt) press på de som er for syke til å jobbe noe.

Det kommer an på hvordan man velger å tolke utsagnet. Jeg synes det blir ille hvis det en dag blir slik at ingen psykisk syke "får lov" til å jobbe, da kan en snakke om å stigmatisere en hel gruppe...

Skrevet

Lese t.s. kanskje? Det var psykisk syke det var snakk om her.

Joda, men kjære deg - psykisk syke er ingen ensartet gruppe og for endel av disse kan det være mye mer gunstig for dem å være i jobb, i hvert fall deltid. For andre igjen er det overhodet ikke noe bra å være i jobb, og dette må vurderes individuelt.

Skrevet

Ja, psykisk syke skal ut i jobb.

Ikke i stedet for antidepressiva og psykoterapi, men i tillegg til og på grunn av.

Det viktigste må vel være at samfunnet legger opp til at man får bruke den arbeidsevnen som man faktisk har (uavhengig av evt diagnose) Arbeidsmarkedet i dag krever i for stor grad at man skal kunne yte maksimalt, sånn at det blir enten eller. Enten er du syk eller så er du frisk, i realiteten finnes mange trinn imellom.

Det er grunneleggende sunt å bruke den arbeidsevnen som man faktisk har, både for kropp og psyke.

Skrevet

Joda, men kjære deg - psykisk syke er ingen ensartet gruppe og for endel av disse kan det være mye mer gunstig for dem å være i jobb, i hvert fall deltid. For andre igjen er det overhodet ikke noe bra å være i jobb, og dette må vurderes individuelt.

Jeg kjenner ikke deg, så hvorfor kalle meg kjære - med mindre det er hersketeknikk da.

Er det mulig å diskutere og svare på innleggene fra personer i logisk rekkefølge, eller skal alt blandes i en eneste svada?

Skrevet

For øvrig er jeg enig med deg i det du skriver her, men det kom liksom på litt feil sted om du skjønner ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...