Gå til innhold

Kontroll av temperament

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen forslag til hvordan en på best mulig måte kan få en far til å forstå at det er vanskelig å forholde seg til han når han ikke greier å styre sinnet og klikker av bagateller som egentlig ikke er noe å klikke over. Detg er vanskelig å være i nærheten av et enormt sinneutbrudd når det står på. Fordi det er mye energi.

Samt at han prøver å legge opp til bråk bare for å legge opp til bråk for å ha noe å si.. For å vise at han har rett, for å vise at alle andre har feil.

For på en måte å demonstrere makt.

Er det noe å gjøre med dette eller må man bare brenne alle bruer ? Hva kan man egentlig si for å få han til å skjønne hvor landet ligger ?

Videoannonse
Annonse
Gjest gakken den andre
Skrevet

Være knallhard, sette uhyre klare grenser. Begrense kontakten ned til det man absolutt må. Faren dins problemer er resultat av personlighetsproblematikk. Han vil trolig ikke forbedre seg / endre personlighet. Det eneste du kan gjøre er å forsøke å skjerme deg mer fra ham.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Selv den enkleste sjel skjønner nok at slik adferd er negativ og skader relasjonen til andre.

Noe helt annet er om personen er motivert for endring. Hos noen kan endring fremtvinges ved klare grenser og anvendt adferdsterapi i hverdagen.

Skrevet

Være knallhard, sette uhyre klare grenser. Begrense kontakten ned til det man absolutt må. Faren dins problemer er resultat av personlighetsproblematikk. Han vil trolig ikke forbedre seg / endre personlighet. Det eneste du kan gjøre er å forsøke å skjerme deg mer fra ham.

Har prøvd å si at enten blir det endring ellers er det nix mer kontakt. Problemet er at jeg er for svak og han tror at jeg aldri vil være i stand til å brenne alle bruer.

Han prøver å fremprovosere negative ting hos meg for å illustrere hvor dum jeg er. Og bare for å vise at jeg er årsaken til alt vondt.

Vil ha frem en reaksjon i meg bare for at han skal trakke meg enda mer ned og si enda flere stygge ting. Bare for å få sagt hva han synes og få tatt frem temaet... på banen... Jeg skjønner ikke hva jeg har gjort galt egentlig, eller hva han provoseres av.

Det virker ikke som om han har et normalt forhold til meg, siden jeg blir behandlet som "hvem som helst" og hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg tvilt på farskapet.

Gjest gakken den andre
Skrevet

Har prøvd å si at enten blir det endring ellers er det nix mer kontakt. Problemet er at jeg er for svak og han tror at jeg aldri vil være i stand til å brenne alle bruer.

Han prøver å fremprovosere negative ting hos meg for å illustrere hvor dum jeg er. Og bare for å vise at jeg er årsaken til alt vondt.

Vil ha frem en reaksjon i meg bare for at han skal trakke meg enda mer ned og si enda flere stygge ting. Bare for å få sagt hva han synes og få tatt frem temaet... på banen... Jeg skjønner ikke hva jeg har gjort galt egentlig, eller hva han provoseres av.

Det virker ikke som om han har et normalt forhold til meg, siden jeg blir behandlet som "hvem som helst" og hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg tvilt på farskapet.

Han prøver å gjøre deg svak. Bare for å få deg dit han vil så han kan hæsje rundt. Beklager å si det, men hadde dette vært noen annen enn faren din ville jeg sagt at "denne mannen er ikke noe å samle på". Håper du klarer å få den roen og verdigheten du fortjener - da andre plasser, for far er ikke i stand til å gi deg dette, snarere tvert om.

Ønsker deg virkelig alt godt!!!!

Skrevet

Han prøver å gjøre deg svak. Bare for å få deg dit han vil så han kan hæsje rundt. Beklager å si det, men hadde dette vært noen annen enn faren din ville jeg sagt at "denne mannen er ikke noe å samle på". Håper du klarer å få den roen og verdigheten du fortjener - da andre plasser, for far er ikke i stand til å gi deg dette, snarere tvert om.

Ønsker deg virkelig alt godt!!!!

Ja, jeg har kommet til samme konklusjon. Hvis man ser vekk fra gener og ser hva ting virkelig er...så kommer jeg frem til det samme.

Jeg skjønner bare ikke logikken med å ville herse med meg. Hvorfor er d så viktig å bestemme over meg ?

*gruble*

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Ja, jeg har kommet til samme konklusjon. Hvis man ser vekk fra gener og ser hva ting virkelig er...så kommer jeg frem til det samme.

Jeg skjønner bare ikke logikken med å ville herse med meg. Hvorfor er d så viktig å bestemme over meg ?

*gruble*

Det er vel fordi han har en syk personlighet, det gir også syke reaksjoner og syk oppførsel. Folk med mer normal personlighet vil derfor ikke skjønne slikt reaksjonsmønster, for det er tankemønstre som er helt forskjellig fra hverandre. Sannsynligvis så vil han derfor heller ikke endre seg. Det her er bare synsing fra meg da, men høres ut som du må kutte kontakt. KAN han endre seg, så gjør han det kanskje da for å få deg tilbake. Gjentar historien seg, så blir det bare permanent kutt som nytter. Bare dumt å bli syk selv pga at en lar seg behandle dårlig av personer som ikke kan hjelpes.

Skrevet

*gruble*

Spør han om det ? For slik føler du han gjør ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...