Gå til innhold

Jeg er forbanna

Anbefalte innlegg

Skrevet

sinna,skuffet og skamfull over min egen svake karakter.

Jeg klarer ikke å slutte å røyke.o( Har 13 forsøk bak meg,klarer

det noen mnd, så sprekker jeg! Faan! Helvete!

Sånn,det hjalp litt

Skrevet

Rett sinnet mot røyken, og ikke mot deg selv.

Da svigermor sluttet å røyke, lot hun røyken ligge i askebegeret, med røykpakken ved siden av, og så gikk hun å kjeftet og smelte og bannet til røyken.

Hun rettet sinnet mot røyken, mens hun takket seg selv for god innsats for å unngå skiten.

Da hun følte seg ovenpå, kastet hun sigarettene for godt, og gikk igang med storrengjøring. Vasket gardinene for å bli kvitt røykelukta i huset.

Et annet tips er å ikke fokusere på å ikke røyke, men å fokusere på å velge noe annet. Ikke tenke som så: -jeg skal ikke røyke, jeg skal ikke røyke, jeg skal ikke røyke. For da har du fortsatt røyk i tankene, og da er det vanskelig å motstå. Tenk heller jeg skal spise gulrot(f.eks), jeg skal spise gulrot, jeg skal spise gulrot.

Lykke til :-)

Skrevet

Rett sinnet mot røyken, og ikke mot deg selv.

Da svigermor sluttet å røyke, lot hun røyken ligge i askebegeret, med røykpakken ved siden av, og så gikk hun å kjeftet og smelte og bannet til røyken.

Hun rettet sinnet mot røyken, mens hun takket seg selv for god innsats for å unngå skiten.

Da hun følte seg ovenpå, kastet hun sigarettene for godt, og gikk igang med storrengjøring. Vasket gardinene for å bli kvitt røykelukta i huset.

Et annet tips er å ikke fokusere på å ikke røyke, men å fokusere på å velge noe annet. Ikke tenke som så: -jeg skal ikke røyke, jeg skal ikke røyke, jeg skal ikke røyke. For da har du fortsatt røyk i tankene, og da er det vanskelig å motstå. Tenk heller jeg skal spise gulrot(f.eks), jeg skal spise gulrot, jeg skal spise gulrot.

Lykke til :-)

har prøvd alt det der.husk på at jeg har prøvd å slutte 13 ganger!Snakket mye med de på Røyketelefonen,men de hadde ikke noe nytt å tilføye.Så ,hva blir det igjen nå? Damprensern min kjører jeg over huset 2 ganger i uken.Da renser jeg tepper,møbler gardiner,puter og vegger! Jeg liker nemlig ikke stanken selv. kansje Hypnose er tingen?

Skrevet

har prøvd alt det der.husk på at jeg har prøvd å slutte 13 ganger!Snakket mye med de på Røyketelefonen,men de hadde ikke noe nytt å tilføye.Så ,hva blir det igjen nå? Damprensern min kjører jeg over huset 2 ganger i uken.Da renser jeg tepper,møbler gardiner,puter og vegger! Jeg liker nemlig ikke stanken selv. kansje Hypnose er tingen?

Ja, hvorfor ikke prøve?

Du er jo flink til å slutte da! Nå gjelder det bare å ikke begynne igjen :-)

Da min bestefar sluttet å røyke etter å vært røyker i 50 år, så tenkte han at har jeg klart å holde meg røykfri til lunsj, så klarer jeg å holde meg til middag. Har jeg klarer å holde meg til middag, så klarer jeg å holde meg til kvelds. Har jeg klart å holde meg i går, så greier jeg å holde meg i dag også. Har jeg klart denne uken, så greier jeg en uke til. Sånt holdt han på å utsatte å begynne å røyke igjen. Det funka bra for han.

Skrevet

Ja, hvorfor ikke prøve?

Du er jo flink til å slutte da! Nå gjelder det bare å ikke begynne igjen :-)

Da min bestefar sluttet å røyke etter å vært røyker i 50 år, så tenkte han at har jeg klart å holde meg røykfri til lunsj, så klarer jeg å holde meg til middag. Har jeg klarer å holde meg til middag, så klarer jeg å holde meg til kvelds. Har jeg klart å holde meg i går, så greier jeg å holde meg i dag også. Har jeg klart denne uken, så greier jeg en uke til. Sånt holdt han på å utsatte å begynne å røyke igjen. Det funka bra for han.

:o) har prøvd det også! takk for at dere prøver med gode råd til

meg. Jeg hverken drikker alkohol eller mineralvann,kun vann!

spiser normal sunn mat, går mye tur.Er ikke glad i søte ting

men spiser litt potetgull og dipp av og til..så denne røykinga er

pyton! Dessverre røyker mannen min også, men han koser seg

med røyken sin. Nytter ikke å overtale han.

Gjest Så ferdig at jeg ikke husker dato en gang
Skrevet

Uff da, du har min sympati.....jeg vet akkurat hvordan du har det :(

Røyket i 25 år jeg, rød rull, 40 om dagen. Hadde flere forsøk bak meg, små perioder, 3 måneder, 5 måneder, 8 (!) måneder.....men sprakk igjen.

Så kom jeg til det stadiet at helsen begynte å skrante, jeg ble litt tungpusten bla. Stoppet å røyke igjen og lungene ble helt bra igjen. Fikk struma, stoppet å røyke og strumaen roet seg. Så jeg skjønte at jeg drev og fikk hint om at noe værre kunne skje meg. Jeg hadde valget.

Eller dvs. jeg følte da at jeg ikke hadde noe valg. Enten slutte, eller fortsette med alvorlige følger. Var ikke et sekund i tvil om at følgene ville bli akkuat det.....alvorlige.

Så jeg forsonet meg med, at jeg ikke var en av dem som kunne sitte som en skrukket 90 åring og kose meg med røyken min.

Og hadde jeg limit tid å kunne røyke så fikk jeg heller slutte før jeg ble syk av det.

Med det endelig i knotten så klarte jeg det. Da satte motivasjonen seg skikkelig i panna og da funket det. Ingen større hjelpemidler. Ikke tatt et eneste trekk siden. Har ingen problemer i det hele tatt. Og sliter veldig med den vonde lukten på papirer jeg mottar, sure lukten av mannen min osv.

Det er nå vel 3, 5 år siden røykeslutt. Jeg har ingen tro på at jeg noen gang vil komme til å begynne igjen. Jeg føler meg så ferdig, både mentalt og fysisk.

Så det går! Men alle må finne sin måte, sin motivasjon.

Selv har jeg veldig tro på at det sitter i hodet.

Hvis du kjenner på suget ditt når du har det så er det ikke så kraftig som vi tror. Ikke skjelver vi, ikke svetter vi, ikke får vi vondt. Når du sitter og konsentrerer deg så kjenner du at den sugfølelsen egentlig ikke skal være noe problem å overse.

Men du må finne motivasjonen, helt klart.

For når du slutter så skal du føle deg ferdig, og ikke tenke over hva du går miste av. At det er synd på deg som ikke får røyke, at de andre er heldige som kan sitte med røyken sin. Du skal bare helt enkelt føle deg ferdig med et kapittel i livet ditt.

Noen sverger til røykeplaster, noen til hypnose. Noen kjøper seg el.sigaretter osv.

Prøv å finn ut hva som kan være bra for deg, og så prøver du det.

Om du slutter og sprekker så 20 ganger så er det verdt det! Det er 20 ganger uten røyk det! Mye bedre enn 20 ganger med!

Stå på, ikke gi deg. Skjønner at du blir oppgitt og lei, men så lenge du har gløden til å ville slutte å røyke så er det håp for deg. Neste gang KAN være den gangen du klarer det.

Lykke til :)

Skrevet

Du er ikke alene om å sprekke... Men man trenger ikke begynne for fullt igjen selv om man sprekker en gang.

Men det er pyton. Lykke til! :0)

Skrevet

Kanskje du skulle prøve hypnose? Har hørt om mange som med letthet har slutta å røyke da :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Uff da, du har min sympati.....jeg vet akkurat hvordan du har det :(

Røyket i 25 år jeg, rød rull, 40 om dagen. Hadde flere forsøk bak meg, små perioder, 3 måneder, 5 måneder, 8 (!) måneder.....men sprakk igjen.

Så kom jeg til det stadiet at helsen begynte å skrante, jeg ble litt tungpusten bla. Stoppet å røyke igjen og lungene ble helt bra igjen. Fikk struma, stoppet å røyke og strumaen roet seg. Så jeg skjønte at jeg drev og fikk hint om at noe værre kunne skje meg. Jeg hadde valget.

Eller dvs. jeg følte da at jeg ikke hadde noe valg. Enten slutte, eller fortsette med alvorlige følger. Var ikke et sekund i tvil om at følgene ville bli akkuat det.....alvorlige.

Så jeg forsonet meg med, at jeg ikke var en av dem som kunne sitte som en skrukket 90 åring og kose meg med røyken min.

Og hadde jeg limit tid å kunne røyke så fikk jeg heller slutte før jeg ble syk av det.

Med det endelig i knotten så klarte jeg det. Da satte motivasjonen seg skikkelig i panna og da funket det. Ingen større hjelpemidler. Ikke tatt et eneste trekk siden. Har ingen problemer i det hele tatt. Og sliter veldig med den vonde lukten på papirer jeg mottar, sure lukten av mannen min osv.

Det er nå vel 3, 5 år siden røykeslutt. Jeg har ingen tro på at jeg noen gang vil komme til å begynne igjen. Jeg føler meg så ferdig, både mentalt og fysisk.

Så det går! Men alle må finne sin måte, sin motivasjon.

Selv har jeg veldig tro på at det sitter i hodet.

Hvis du kjenner på suget ditt når du har det så er det ikke så kraftig som vi tror. Ikke skjelver vi, ikke svetter vi, ikke får vi vondt. Når du sitter og konsentrerer deg så kjenner du at den sugfølelsen egentlig ikke skal være noe problem å overse.

Men du må finne motivasjonen, helt klart.

For når du slutter så skal du føle deg ferdig, og ikke tenke over hva du går miste av. At det er synd på deg som ikke får røyke, at de andre er heldige som kan sitte med røyken sin. Du skal bare helt enkelt føle deg ferdig med et kapittel i livet ditt.

Noen sverger til røykeplaster, noen til hypnose. Noen kjøper seg el.sigaretter osv.

Prøv å finn ut hva som kan være bra for deg, og så prøver du det.

Om du slutter og sprekker så 20 ganger så er det verdt det! Det er 20 ganger uten røyk det! Mye bedre enn 20 ganger med!

Stå på, ikke gi deg. Skjønner at du blir oppgitt og lei, men så lenge du har gløden til å ville slutte å røyke så er det håp for deg. Neste gang KAN være den gangen du klarer det.

Lykke til :)

tusen takk...for innlegget ditt.leste det nettopp nå igjen. Nå skal jeg bestille time hos min fastlege..slik at vi kan samarbeide om tt opplegg.Hun sa sist..at tablettene Champrix ..tror jeg de het, var kjempebra! takk igjen.

Gjest Så ferdig at jeg ikke husker dato en gang
Skrevet

tusen takk...for innlegget ditt.leste det nettopp nå igjen. Nå skal jeg bestille time hos min fastlege..slik at vi kan samarbeide om tt opplegg.Hun sa sist..at tablettene Champrix ..tror jeg de het, var kjempebra! takk igjen.

Lykke til, håper du klarer det. Det er nemmelig en ganske så god tilværelse som venter deg den tiden du faktisk og virkerlig er ferdig med tobakken :) Du kan glede deg.

Og for all del, stå på uansett. Ikke gjør det lett for deg selv å sprekke, men skulle så du så.....så IKKE dett ned på et nivå hvor du skittkaster deg selv, inbilder deg selv at du aldri vil klare det osv.

Gå på igjen, igjen og igjen. Med et smil! Si til deg selv at dette klarer du selvsakt, du må bare jobbe litt med det først. Og tenk over hva du gjør med kroppen din hver gang du tar en røyk. Tenk over konsekvensene. At ikke alt elende faktisk må synes utenpå, eller føles for den saks skyld.

MIn kjære, søte svigemor har røyket hele livet. Ikke så veldig mye da sier hun ;) Hun er 73 år gammel og har aldri hatt problemer med pust og slike ting av røyken. Hun kunne være en av de som satt i solveggen på aldershjemmet med en sur sneip.

Så ble hun dårlig nå og ble sjekket på sykehuset og da tilfeldig så oppdaget de en voldsom utposning på hovedpulsåren. Masse forklalkninger og greier pga røykinga hadde svekket åreveggene og latt det bli en særs stor og farlig utposing. Pga andre helseplager så kan de ikke operere den. Hvis vi får beholde henne i fire, fem år så er vi kjempeheldige. Vi (legene) ser nok heller maks et par. Dama er et nydelig menneske, og egentlig i grei form ellers. Hun er en av de få vi har og vi skulle selvsakt gjerne fått beholdt henne i mange, mange år til. Men altså, pga røyken så fikk hun over tid en skade ingen så eller merket noe til, og det vil være avgjørende for at hun en dag bare vil segne om og forlate oss, så altfor tidlig.

Så stå på og grip den hjelpen og støtten du kan få. Håper du får det til :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...