Gå til innhold

NHD - hva er dette?

Anbefalte innlegg

Gjest storesøstra
Skrevet

Jeg vil gjerne ha linker om (relevante) og synspunkter på følgende:

En gutt, 24 år, tilsynelatende oppegående, men har slitt lenge og har en lang rekke innleggelser bak seg (han hører stemmer) men er ikke medisinert.

Han har samboer og et felles barn.

Hjemme er han enten veldig rolig og balansert, eller tilbaketrukken og irritabel (kan bli veldig irritert, nesten sint, hvis noen f.eks knekker nøtter uten at han har fått det med seg - han skvetter veldig av lyden).

Han kan gå rundt seg selv og ikke forstå hva han holder på med (går en tur og så lurer han på hvor han er og hvorfor), men finner etterhvert "sporet" igjen.

Jeg vet ikke om han har paranoide tanker, men han er mistenksom - i hvert fall slik jeg opplever ham. Han er veldig smart, men på skolen var han på en måte en "underyter".

Noen ganger har han sagt til meg at han skulle ønske noen bare kunne tvinge ham på sykehus og kanskje han kunne få medisin, men han nekter å oppsøke hjelp selv!

Hjelp meg å forstå lillebroren min!

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva gjør han nå? Utdanning/arbeid?

Gjest storesøstra
Skrevet

Hva gjør han nå? Utdanning/arbeid?

Midlertidig ufør.... Ut neste år.

- Hvordan er det relevant?

Skrevet

Midlertidig ufør.... Ut neste år.

- Hvordan er det relevant?

Funksjon er noe av det mest relevante når en skal vurdere syk/frisk.

Når (hvor gammel var han) var han sist i full stiling i utdanning eller arbeid?

Har du inntrykk a at han har en god funksjon som partner og far? Hvordan er det med venner? Hobbyer og fritidsaktiviteter?

Gjest storesøstra
Skrevet

Funksjon er noe av det mest relevante når en skal vurdere syk/frisk.

Når (hvor gammel var han) var han sist i full stiling i utdanning eller arbeid?

Har du inntrykk a at han har en god funksjon som partner og far? Hvordan er det med venner? Hobbyer og fritidsaktiviteter?

Han prøvde seg som lærling for noen år siden. Mener han startet på høsten i 2005, men ble sykmeldt etter noen måneder (innlagt) og kom etter det aldri tilbake i jobb/utdanning (foruten noen tiltak fra NAV som ikke har blitt fullført).

Som far gjør han stort sett en flott jobb slik jeg ser det, men når han trekker seg tilbake blir gutten (3 år) satt foran TV med en film mens han fordyper seg i PC (vet ikke om han spiller eller hva han gjør).

Aner ikke hvordan han er som partner, men har inntrykk av (dette snakkes det jo ikke om) at de ikke har noe kjæresteforhold, mer et vennskapsforhold.

Han får lett venner, men det blir gjerne en kort stund, så trekker han seg. Jeg ser for meg at han er redd for å åpne seg for mye?

Hobbyer osv. er det lite av. Er fotballtrening en gang i uka tror jeg, men det er alt. Men de periodene han trekker seg tilbake, vil han gjerne ut av huset så snart det er mulig. Sier han ikke orker å være hjemme.

Får du noe ut av dette?

Skrevet

Han prøvde seg som lærling for noen år siden. Mener han startet på høsten i 2005, men ble sykmeldt etter noen måneder (innlagt) og kom etter det aldri tilbake i jobb/utdanning (foruten noen tiltak fra NAV som ikke har blitt fullført).

Som far gjør han stort sett en flott jobb slik jeg ser det, men når han trekker seg tilbake blir gutten (3 år) satt foran TV med en film mens han fordyper seg i PC (vet ikke om han spiller eller hva han gjør).

Aner ikke hvordan han er som partner, men har inntrykk av (dette snakkes det jo ikke om) at de ikke har noe kjæresteforhold, mer et vennskapsforhold.

Han får lett venner, men det blir gjerne en kort stund, så trekker han seg. Jeg ser for meg at han er redd for å åpne seg for mye?

Hobbyer osv. er det lite av. Er fotballtrening en gang i uka tror jeg, men det er alt. Men de periodene han trekker seg tilbake, vil han gjerne ut av huset så snart det er mulig. Sier han ikke orker å være hjemme.

Får du noe ut av dette?

Her er jeg svært usikker. Om jeg må komme med et forslag, må det være noe i gruppen schizofreniene, men sannsynligvis i mild grad.

Gjest storesøstra
Skrevet

Her er jeg svært usikker. Om jeg må komme med et forslag, må det være noe i gruppen schizofreniene, men sannsynligvis i mild grad.

Oi...der var det veldig mange forskjellige å lese om.

Tusen takk for svar i hvert fall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...