Gå til innhold

Å være psykisk frisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noe godt svar på hva det innebærer å være psykisk frisk?

F.eks

Er man _helt_ stabil i humøret? Blir man like fort sliten pga ytre inntrykk? Blir man av og til lei av livet?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

12

• Skyer

3

• morsan

2

• Glimtipper

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei, man blir ikke like fort sliten av inntrykk når man er frisk. Livet går opp og ned for alle og friske kan også bli lei av livet. Men det går ikke utover fuksjonsevnen som ved psykisk sykdom.

Skrevet

Jeg håper du skjønner at livet ikke er en dans på roser for noen av oss. Det tilhører det normale liv å oppleve redsel, nedstemthet, sorg, slitenhet, bekymringer, svingninger i humøret osv.

Vi er ikke roboter - vi er mennesker, alle sammen:-)

Skrevet

Du er psykisk frisk når psykdom ikke gir deg betydelige problemer i hverdagen.

Nei, man er ikke helt stabil i humøret. Nei, man er ikke alltid rasjonell og gjennomtenkt. Men du skal fungere i jobb, sammen med familie og venner.

Skrevet

Du er psykisk frisk når psykdom ikke gir deg betydelige problemer i hverdagen.

Nei, man er ikke helt stabil i humøret. Nei, man er ikke alltid rasjonell og gjennomtenkt. Men du skal fungere i jobb, sammen med familie og venner.

''Men du skal fungere i jobb, sammen med familie og venner.''

Det er det da vel ingen som gjør 100% - hele tiden?

Skrevet

Jeg håper du skjønner at livet ikke er en dans på roser for noen av oss. Det tilhører det normale liv å oppleve redsel, nedstemthet, sorg, slitenhet, bekymringer, svingninger i humøret osv.

Vi er ikke roboter - vi er mennesker, alle sammen:-)

Der satte du ord på noe jeg ikke helt klarte, og har lett etter svar på. Hva som er normalt og ikke.

Det kan være greit å ha litt innsikt i det, så man ikke har for høye forventninger. For dette er noe jeg tenker MYE på.

Takk! :-)

Skrevet

''Men du skal fungere i jobb, sammen med familie og venner.''

Det er det da vel ingen som gjør 100% - hele tiden?

Du må lese hele innlegget. "Betydelige problemer" var nevnt. Å fungere handler da ikke om at man aldri krangler med samboeren eller er for sliten til å treffe venner en uke.

Skrevet

Der satte du ord på noe jeg ikke helt klarte, og har lett etter svar på. Hva som er normalt og ikke.

Det kan være greit å ha litt innsikt i det, så man ikke har for høye forventninger. For dette er noe jeg tenker MYE på.

Takk! :-)

Huff...jeg synes det er bekymringsfullt hvor høyt lista legges for hva som betraktes som "friskt" og ikke. Det er normalt å føle og reagere. Og svake punkter har vi alle, uten at det kan karakteriseres som sykdom.

Jeg synes det er alt for mye sykeliggjøring av både fysiske og psykiske plager i vår tid.

Skrevet

Du må lese hele innlegget. "Betydelige problemer" var nevnt. Å fungere handler da ikke om at man aldri krangler med samboeren eller er for sliten til å treffe venner en uke.

OK:-) Jeg syntes det virket som om du mente at "psykisk friske" fungerte optimalt hele tiden.

Skrevet

Skal lagre denne, Glimtipper. :-)

Skrevet

Huff...jeg synes det er bekymringsfullt hvor høyt lista legges for hva som betraktes som "friskt" og ikke. Det er normalt å føle og reagere. Og svake punkter har vi alle, uten at det kan karakteriseres som sykdom.

Jeg synes det er alt for mye sykeliggjøring av både fysiske og psykiske plager i vår tid.

Forstår det.

Men når en ikke vet helt hvorfor man ikke fungerer, så spør man seg selv hva som er normalt og ikke.

Iallfall jeg.

Skrevet

Forstår det.

Men når en ikke vet helt hvorfor man ikke fungerer, så spør man seg selv hva som er normalt og ikke.

Iallfall jeg.

Jeg tror at grensen for hva som føles normalt og ikke, er forskjellig for forskjellige mennesker. Og at du må kjenne på hva som er normalt for deg.

Jeg har hatt/har mange plager, både fysisk og psykisk, som jeg vet mange ville ha krevd en diagnose på. Men for meg er det viktigste å godta meg selv den jeg er, og godta at livet innimellom består av mange plager - uten at jeg dermed henfaller til en "pasient-tilstand." For det er noe av det jeg liker aller minst. Jeg hater pasientrollen:-(

Men det er meg, og hvordan jeg tenker:-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''Er man _helt_ stabil i humøret?''

Stort sett, men det kan jo selfølgelig veksle. Det tror jeg er helt normalt. Forskjellen er vel at en ikke går i kjelleren. Jeg er slik at jeg godtar/bryr meg ikke særlig om det hvis jeg har en dårlig dag. Sliten, trøtt eller hva det måtte være. Jeg vet jo at det går over.

'' Blir man like fort sliten pga ytre inntrykk?''

Man kan bli sliten på grunn av ytre inntrykk ja.

''Blir man av og til lei av livet?''

Ikke lei av livet, men generelt litt lei av den daglige tralten kanskje? Det tror jeg er helt normalt.

Skrevet

''Er man _helt_ stabil i humøret?''

Stort sett, men det kan jo selfølgelig veksle. Det tror jeg er helt normalt. Forskjellen er vel at en ikke går i kjelleren. Jeg er slik at jeg godtar/bryr meg ikke særlig om det hvis jeg har en dårlig dag. Sliten, trøtt eller hva det måtte være. Jeg vet jo at det går over.

'' Blir man like fort sliten pga ytre inntrykk?''

Man kan bli sliten på grunn av ytre inntrykk ja.

''Blir man av og til lei av livet?''

Ikke lei av livet, men generelt litt lei av den daglige tralten kanskje? Det tror jeg er helt normalt.

Klokt svar fra deg:-) Kunne ikke vært mer enig i resonnementet ditt :-)

Skrevet

Hvis det å være _helt_ stabil i humøret er et "krav" for å kunne betegnes som psykisk frisk, er jeg ikke psykisk frisk ihvertfall! :-)

Skrevet

Hvis det å være _helt_ stabil i humøret er et "krav" for å kunne betegnes som psykisk frisk, er jeg ikke psykisk frisk ihvertfall! :-)

*s*

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Klokt svar fra deg:-) Kunne ikke vært mer enig i resonnementet ditt :-)

;-)

Skrevet

Ikke jeg heller:-) Selv om jeg er nogenlunde jevn. Men det har vært andre tider hvor man ble utrolig påvirket av mennesker rundt seg som muligens ikke er der lenger:-)

Skrevet

God psykisk helse handler om hvorvidt en klarer å bruke sine kognitive og emosjonelle ferdigheter til å fungerer i samfunnet og møte hverdagslige krav.

Å være psykisk frisk, vil dermed ikke si at man ikke kan ha problemer, men at de ikke er av en sånn art at de fører til at man ikke fungerer i hverdagen....tenker jeg.

Litt klønete formulert men...

Skrevet

God psykisk helse handler om hvorvidt en klarer å bruke sine kognitive og emosjonelle ferdigheter til å fungerer i samfunnet og møte hverdagslige krav.

Å være psykisk frisk, vil dermed ikke si at man ikke kan ha problemer, men at de ikke er av en sånn art at de fører til at man ikke fungerer i hverdagen....tenker jeg.

Litt klønete formulert men...

Vi har alle dager hvor vi ikke fungerer som vi skal. Og hvis målet med god "psykisk helse" er at man skal kunne klare det 100%...da snakker vi ikke lenger om mennesker med følelser og reaksjoner.

Det må da finnes rom til å føle og reagere over ting som skjer i livet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...