Gå til innhold

Å være psykisk frisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har alle dager hvor vi ikke fungerer som vi skal. Og hvis målet med god "psykisk helse" er at man skal kunne klare det 100%...da snakker vi ikke lenger om mennesker med følelser og reaksjoner.

Det må da finnes rom til å føle og reagere over ting som skjer i livet?

Det er hentet fra WHOs definisjon, og det er vel snakk om å ikke fungere over tid, f.eks i fht å mestre en jobb, klare å opprettholde hygiene, handle mat osv...

Videoannonse
Annonse
  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

12

• Skyer

3

• morsan

2

• Glimtipper

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er hentet fra WHOs definisjon, og det er vel snakk om å ikke fungere over tid, f.eks i fht å mestre en jobb, klare å opprettholde hygiene, handle mat osv...

Jeg vet at det meste er definert av WHO. Men det betyr ikke at det er sannheten for enhver pris. Det er fortsatt lov å tenke og føle selv:-)

Skrevet

Jeg vet at det meste er definert av WHO. Men det betyr ikke at det er sannheten for enhver pris. Det er fortsatt lov å tenke og føle selv:-)

Det er alltid en god ting å tenke selv...:-)

Skrevet

Det er alltid en god ting å tenke selv...:-)

Det synes jeg også :-)

Skrevet

Det synes jeg også :-)

Har faktisk blitt litt flinkere til det jeg og - tar meg litt i det her og der. Enda en ting dere har lært meg :-)

Skrevet

Har faktisk blitt litt flinkere til det jeg og - tar meg litt i det her og der. Enda en ting dere har lært meg :-)

Husk at den eneste du har å stole på når det kommer til stykket, og som alltid vil være der, er: Deg selv. Du har ikke så mye annet når det kommer til stykket, hvis du ikke vil være avhengig av andre for at livet ditt skal være bra.

Det er den brutale sannhet, J31:-( Selvstendighet er et stikkord. Klarer du å moblisere selvstendighet, så tror jeg du kommer langt her i livet:-)

Skrevet

Husk at den eneste du har å stole på når det kommer til stykket, og som alltid vil være der, er: Deg selv. Du har ikke så mye annet når det kommer til stykket, hvis du ikke vil være avhengig av andre for at livet ditt skal være bra.

Det er den brutale sannhet, J31:-( Selvstendighet er et stikkord. Klarer du å moblisere selvstendighet, så tror jeg du kommer langt her i livet:-)

Interessant, i forhold til så mangt. Virkelig :-))

Skrevet

Interessant, i forhold til så mangt. Virkelig :-))

Jeg håper du kan ta til deg en del lærdom fra ei som har gjort en del erfaringer her i livet:-) Jeg har prøvd og feilet, og prøvd og feilet....Etter som årene går sitter lærdommen:-) Men ingenting nytter uten at du gjør deg dine egne erfaringer.

Det er veldig godt den dagen du vet at kvaliteten på livet ditt faktisk bare er avhengig av deg selv, og dine egne tanker:-) Da blir man ikke så lenger så sårbar.

Skrevet

Jeg håper du kan ta til deg en del lærdom fra ei som har gjort en del erfaringer her i livet:-) Jeg har prøvd og feilet, og prøvd og feilet....Etter som årene går sitter lærdommen:-) Men ingenting nytter uten at du gjør deg dine egne erfaringer.

Det er veldig godt den dagen du vet at kvaliteten på livet ditt faktisk bare er avhengig av deg selv, og dine egne tanker:-) Da blir man ikke så lenger så sårbar.

Ja, det gjør jeg :-) og jeg liker selvstendigheten din.

Mange kloke råd og tanker fra deg i denne tråden. Og så ble jeg faktisk påminnet en god del også. Gidder ikke ramse opp hva.

Takk så mye, Colette :-)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Alle har vel et temperament?

Friske kan godt være sint, sur, trist eller jublende glad. Altså skikkelige sterke følelser i de retningene nevnt. Dette følges oftest av noe ytre som har skjedd. Feks noen truet barnet (medfører raseri hos mor), dødsfall (enormt trist ) osv.

Samtidig så kan man ha sovet lite, og derfor bare være litt "lei" av det meste uten at det betyr noe (for dagen etter på- er jo alt ok).

Likeledes er det mange, inkl undertegnede, som plages av PMS. Da blir noen ofte dager i mnd veldig dumme- enten jeg vil det eller ikke. Har mye kortere lunte de dagene både mtp sinne og trishet.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

God psykisk helse handler om hvorvidt en klarer å bruke sine kognitive og emosjonelle ferdigheter til å fungerer i samfunnet og møte hverdagslige krav.

Å være psykisk frisk, vil dermed ikke si at man ikke kan ha problemer, men at de ikke er av en sånn art at de fører til at man ikke fungerer i hverdagen....tenker jeg.

Litt klønete formulert men...

Dette var en fin måte å si det på. :-)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hvis det å være _helt_ stabil i humøret er et "krav" for å kunne betegnes som psykisk frisk, er jeg ikke psykisk frisk ihvertfall! :-)

hvem er alltid _helt_ stabil i humøret?

Jeg kjenner INGEN.

Skrevet

hvem er alltid _helt_ stabil i humøret?

Jeg kjenner INGEN.

Nei, nemlig! :-)

Jeg jobbet en gang med ei som selv påsto at hun var i godt humør hele tiden, men det var nok bare noe hun trodde fordi hun ikke fikk tilbakemeldinger hjemme på sin surmuling etc, og vi kolleger holdt oss også bare unna når hun var som verst.... :-) jeg skjønte heller ikke at jeg hadde PMS før jeg fikk meg samboer ...he he... DA ble urimelig surmuling straks påtalt! :-)

Skrevet

Jeg anser meg for å være 100 % psykisk frisk, men humøret er selvsagt ikke alltid på topp av den grunn ;)

Noen dager kan jeg føle meg smådeppa uten grunn og da blir gjerne bagateller litt større enn de egentlig er ;)

De aller fleste dagene føler jeg meg i normalt godt humør og enkelte dager kan jeg kjenne at jeg bobler over av glede og engasjement (gjerne også uten at jeg vet hva som er grunnen).

Det å være menneske innebærer masse ulike følelser. Det betyr bare at man lever :)

Skrevet

Alle har vel et temperament?

Friske kan godt være sint, sur, trist eller jublende glad. Altså skikkelige sterke følelser i de retningene nevnt. Dette følges oftest av noe ytre som har skjedd. Feks noen truet barnet (medfører raseri hos mor), dødsfall (enormt trist ) osv.

Samtidig så kan man ha sovet lite, og derfor bare være litt "lei" av det meste uten at det betyr noe (for dagen etter på- er jo alt ok).

Likeledes er det mange, inkl undertegnede, som plages av PMS. Da blir noen ofte dager i mnd veldig dumme- enten jeg vil det eller ikke. Har mye kortere lunte de dagene både mtp sinne og trishet.

Jeg er veldig glad for at jeg startet denne tråden. Selv om det føles litt teit å spørre om sånt :-)

Men jeg tror det har med bakgrunnen min å gjøre, der det ble forventet at jeg/vi skulle være blid hele tiden - hvis ikke smalt det.

Det er komplisert og vanskelig å sette ord på.

Skrevet

Jeg anser meg for å være 100 % psykisk frisk, men humøret er selvsagt ikke alltid på topp av den grunn ;)

Noen dager kan jeg føle meg smådeppa uten grunn og da blir gjerne bagateller litt større enn de egentlig er ;)

De aller fleste dagene føler jeg meg i normalt godt humør og enkelte dager kan jeg kjenne at jeg bobler over av glede og engasjement (gjerne også uten at jeg vet hva som er grunnen).

Det å være menneske innebærer masse ulike følelser. Det betyr bare at man lever :)

Takk for innspill :-)

Skrevet

God psykisk helse handler om hvorvidt en klarer å bruke sine kognitive og emosjonelle ferdigheter til å fungerer i samfunnet og møte hverdagslige krav.

Å være psykisk frisk, vil dermed ikke si at man ikke kan ha problemer, men at de ikke er av en sånn art at de fører til at man ikke fungerer i hverdagen....tenker jeg.

Litt klønete formulert men...

Nei, jeg synes det var godt forklart, jeg. Takk skal du ha :-)

Skrevet

Nei, man blir ikke like fort sliten av inntrykk når man er frisk. Livet går opp og ned for alle og friske kan også bli lei av livet. Men det går ikke utover fuksjonsevnen som ved psykisk sykdom.

Jeg ser det nå :-) takk til deg og.

Skrevet

''Er man _helt_ stabil i humøret?''

Stort sett, men det kan jo selfølgelig veksle. Det tror jeg er helt normalt. Forskjellen er vel at en ikke går i kjelleren. Jeg er slik at jeg godtar/bryr meg ikke særlig om det hvis jeg har en dårlig dag. Sliten, trøtt eller hva det måtte være. Jeg vet jo at det går over.

'' Blir man like fort sliten pga ytre inntrykk?''

Man kan bli sliten på grunn av ytre inntrykk ja.

''Blir man av og til lei av livet?''

Ikke lei av livet, men generelt litt lei av den daglige tralten kanskje? Det tror jeg er helt normalt.

Takk for innspill :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...