Gå til innhold

Munnen tørker ut :-/

Anbefalte innlegg

Gjest plis svar
Skrevet

Bruker ventoline-innhalator, sereoquel og remeron, men i det siste våkner jeg flere ganger om natten fordi jeg er så tørr i kjeften. Tungen er skikkelig sår. Jeg drikker vann gjennom natten, men etter noen minutter er kjeften like tørr igjen.

Kjøpte noen pastiller på apoteket som skulle stimulere spyttproduksjonen, men det var bare een vits. Det er ikke noe problem på dagen....

Orker ikke ta medisinene i kveld, for å gi munnen en pause fra uttøriking. Noen som vet råd for dette problemet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir tett i nesen av Seroquel og puster derfor kun gjennom munnen på natta. Tar den om kvelden.

Blir derfor veldig tørr i munnen.

Aldri problem på dagen.

Gjest gakken den andre
Skrevet

Problemer med det samme her. Og vet du hva som er styggbonus på kjøpet? Jo, nedsatt spyttproduksjon gir forhøyet grad av karies (på tennene) og bakterier i munnhulen (som gir dårlig ånde bl.a og tannkjøttbetennelse ev). Tannlegen anbefalte å bruke munnskyllemiddel fra apoteket, morgen og kveld. Spesielt viktig før leggetid. Blir ikke fullt så tørr i munnen som før (før føltes tunga som limt opp i ganen etter natten, og om dagen litt som sandpapir...). Skyllemidlene heter Listerine og Corsodyl.

Mvh.

Skrevet

Det er en AP man for økt spyttsekresjon av, tror det er trillafon, men mulig jge husker feil, fordi det er så lenge siden jeg gikk på den.

Skrevet

Tannlegen min anbefaler bruk av (sukkerfri) tyggegummi.

Gjest plis svar
Skrevet

Problemer med det samme her. Og vet du hva som er styggbonus på kjøpet? Jo, nedsatt spyttproduksjon gir forhøyet grad av karies (på tennene) og bakterier i munnhulen (som gir dårlig ånde bl.a og tannkjøttbetennelse ev). Tannlegen anbefalte å bruke munnskyllemiddel fra apoteket, morgen og kveld. Spesielt viktig før leggetid. Blir ikke fullt så tørr i munnen som før (før føltes tunga som limt opp i ganen etter natten, og om dagen litt som sandpapir...). Skyllemidlene heter Listerine og Corsodyl.

Mvh.

Takker for tips. Merket at jeg selv hadde dårlig ånde i dag tidlig. Har mistet to fyllinger i tennene også siste måneden. Lurer på om det skyldes munntørrheten...

Gjest kinelle
Skrevet

Jeg hadde det problemet før. Da hadde de flere typer på apoteket som skulle øke spyttproduksjonen. De første jeg prøvde virket ikke i det hele tatt. Var hvite sugetabletter. Men så fant jeg ut at de hadde et annet merke - mer pasitllaktig og de virket kjempebra! Husker ikke hva de heter, men det er en grønn eske og en rød eske - ulik smak bare.

Ellers støtter jeg forslag om munnskyllevann. Minimum morgen og kveld.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...