Gå til innhold

NHD: Oppklaring omkring schizofreniene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei NHD,

''Om jeg må komme med et forslag, må det være noe i gruppen schizofreniene, men sannsynligvis i mild grad.''

Dette har jeg sakset ut fra et svar du ga for litt siden:

Jeg ser av svaret at du nevner schizofreniene i flertall. Er man kommet frem til ulike former for schizofrenier? Har det i tilfellet fått noen undergrupper og navn?

En psykiater fortalte meg for en tid tilbake at det fantes mange former for schizofreni, men at det ikke hadde fått separate navn ennå. Jeg spurte ikke så mye den gang, men lurer nå på om man har kommet videre på veien av å forstå denne "gruppen" lidelser som du skriver.

Kan du på bakgrunn av din praksis si noe om det finnes ulike hovedgrupper?

Jeg føler meg ofte ikke schizofren, men jeg kan kjenne enkelte trekk eller symptomer. Da jeg leste en trykksak fra PsykOpp kjente jeg igjen dette med hukommelse og oppmerksomhet, men fordi jeg er så godt sosialt fungerende så føler jeg meg som en slags "outsider" blant de schizofrene (sagt på en litt uhøytidelig måte).

Jeg husker med gru at en psykiater på dps'n berømmet meg fordi jeg klarte å stelle meg selv. Det opplevde jeg som svært krenkende og feilslått, og jeg får faktisk fortsatt litt klump i magen når jeg tenker på dette. Det var sågar en psykiater jeg kjente godt, eller hun burde kjenne meg godt.

En annen psykiater sa med begeistring i stemmen at jeg uttrykte meg klart og forståelig og var dyktig til å gjøre rede for meg. Hjelp (!) hvilken gruppe mennesker sammenlignes jeg med tenkte jeg! I slike situasjoner for jeg følelsen av at jeg er totalt feildiagnostisert, at alt beror på en stor misforståelse.

Tror du at et apparat (en overlege på dps, en seksjonsoverlege på psykiatrisk sykehus pluss forskere i TOP-prosjektet) kan ha blandet kortene? Jeg har nemlig også fått den ikke-eksisterende k-ptsd-diagnosen fra en psykolog som kjenner meg virkelig godt.

Jeg blir så usikker, og jeg blir redd for at jeg knasker en haug med medisiner unødig. Er det mulig å mistolke og blande symptomene fra schizofreni og k-ptsd? Jeg mener at du en gang har nevnt at de går over i hverandre.

Jeg har forstått at mennesker med schizofrenidiagnosen kanskje ikke egner seg så veldig til å jobbe med mennesker. Har du i din praksis støtt på schizofrene som ville kunne egne seg riktig godt til "sosiale" jobber der man har med mennesker å gjøre.

Jeg har så lyst til å bruke mine sosiale evner og min interesse for å være sammen med andre mennesker i jobbsammenheng, men jeg føler samtidig at min diagnose setter en slags "advarende stopper" for dette.

Hva ville du rådet din pasient til i et slikt tilfelle?

Jeg har klart meg veldig godt i alle de jobbene jeg har hatt, og uten unntak fått svært gode attester der det alltid er blitt fremhevet min evne til å skape godt miljø og gode sosiale relasjoner.

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg for tiden søker meg en arbeidspraksisplass ute i det pulserende arbeidslivet og fordi jeg liker å jobbe sammen med mennesker. Jeg er mye usikker for tiden og har en del kvaler og mange "for-og-imot-tanker" på dette feltet.

Aller helst ønsker jeg at du skal fortelle meg at det finnes en egen kategori schizofrene som egner seg godt til utpreget sosiale jobber og som dertil vil kunne gjøre verden til et bedre sted å være hvis de gikk ut i en slik jobb :o)

Jeg håper at du kanskje kan opplyse meg mer rundt dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har og gått mange runder diagnosemessig. Først hebefren schizofreni, så schizotyp lidelse, deretter tvangslidelse, og til slutt paranoid schizofreni. Jeg har og følt meg som om jeg ikke hører hjemme i den schizofrene gruppen, men må innrømme att jeg etter å ha vært med i top-prosjektet og alle de utredningene der, att jeg nå har slått meg til ro med att ja, jeg er vel schizofren da. Det som er litt skummelt med psykiatrien, er att det er så forskjellige meninger blandt de som jobber i psykiatrien.

Feks forrige gang jeg stod forran ett massivt "utbrudd" av psykose så var det en lege på psykiatrisk som sa, nesj du har jo bare tvangslidelse. Vilket førte til att jeg begynte på ett ssri medikament, og kun det. "tvangstankene" eskalerte, og jeg ble helt borte. Fikk skikkelige problemer, kranglet høylydt med den indre stemmen, og så tegn og trodde tanker ble puttet inn i hodet mitt. Dette ga seg da jeg begynte på AP, ikke helt, men det meste.

Du ville antagelig ikke ta meg for schizofren, om du møtte meg på en bra dag. Hadde du møtt meg på en dårlig dag, hadde du sikkert tenkt, hvem er han uflidde, tjukkassen der. Men på en god dag, kan jeg endog sjarmere damer ;)

Gjest minnanana
Skrevet

Leste i et ukeblad i lunsjen på jobb om en dame som var shizofren som jobbet som sykepleier, kun nattevakt.

men er jo mange former for schizofreni, hebefren, paranoid,schizotyp osv

Skrevet

Jeg har ikke lest hele innlegget, men schizofrene er ulike. Alle er ikke stille og innadvendte. Jeg har møtt en del som er sosiale og som virker som de har en del venner. De dårligste schizofrene er vel de som ikke greier å stelle seg, men de som er bedre skiller seg ikke ut fra vanlige mennesker annet enn ved fungering, da tenker jeg på arbeidsliv og privatliv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...