Gå til innhold

Mareritt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i perioder mareritt, som alltid har samme tema; flukt og kampen om å overleve. Det kan tilogmed være samme historie/drøm, og fortsettelse. Ser jeg en film

med temaet, blir jeg grepet.

De siste årene har også barna "vært med". Det er så grusomt at jeg kan være helt "satt ut" resten av dagen, skjelver gjerne og har det vondt. Det eneste jeg tenker på er at jeg er en dårlig mamma og må gjøre mer for dem. Behovet for å trykke dem til meg, beskytte dem og vise dem hvor glad jeg er i dem, er veldig sterkt.

Grunnen til at jeg tar det opp i dag, er at jeg har det slik i ettermiddag/kveld etter en hvil tidligere i dag. Skjelver enda..

Er det flere som har det slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den samme drømmen/marerittet gang på gang kan bety at du står fast følelsesmessig og ikke greier å bearbeide eks traumer osv...

Det har ingenting med om du er en dårlig mamma eller ikke. Og det kan vel bli litt rart om du skal ha skyldfølelse overfor barna når du har drømt noe vondt..

Skrevet

Det er nok ganske vanlig å ha mareritt som kan sitte i kroppen en lang stund. Jeg har ofte mareritt som går på at jeg ikke rekker ting, ikke klarer å slå riktig telefonnummer uansett hvor mange ganger jeg prøver. Og det er utrolig slitsomt.

Jeg hadde en gang et mareritt om at det blåste så forferdelig ute at tre veltet. Da jeg kom inn på rommet til sønnen min, hadde et tre falt gjennom taket og ned over hans seng, og over han....Tror du jeg våknet svett og med bankende hjerte? Det var grusomt....

Skrevet

''Er det flere som har det slik?''

Ja,for all del ikke se filmer som trigger marerittene,det er det verste du kan gjøre.

Skrevet

Heisann! Høres ut som du sliter med PSTD, post traumatisk stress syndrom, som meg. Nå er jeg ingen psykiater, så har ikke tenkt å stille deg noen diagnose ;))) men synes det kan være fornuftig av deg å høre med en psykiater om det kan være tilfellet. Er veldig intereesert i hvilke tips du får til å bli kvitt det. Jeg har slitt med det i en årrekke, men i varierende grad.

Masse lykke til.

Gjest mener jeg
Skrevet

Den samme drømmen/marerittet gang på gang kan bety at du står fast følelsesmessig og ikke greier å bearbeide eks traumer osv...

Det har ingenting med om du er en dårlig mamma eller ikke. Og det kan vel bli litt rart om du skal ha skyldfølelse overfor barna når du har drømt noe vondt..

''Den samme drømmen/marerittet gang på gang kan bety at du står fast følelsesmessig og ikke greier å bearbeide eks traumer osv...

''

Det kan også bety at en bearbeider. Det tar tid å kommer over "traumatiske" ting, så det kan innebære å drømme svært mange ganger.

Gjest -Mvh Håper å bli bra
Skrevet

Heisann! Høres ut som du sliter med PSTD, post traumatisk stress syndrom, som meg. Nå er jeg ingen psykiater, så har ikke tenkt å stille deg noen diagnose ;))) men synes det kan være fornuftig av deg å høre med en psykiater om det kan være tilfellet. Er veldig intereesert i hvilke tips du får til å bli kvitt det. Jeg har slitt med det i en årrekke, men i varierende grad.

Masse lykke til.

Hvordan er dine symptomer på Posttraumatisk stress?

Har sannsynligvis samme diagnose selv og lurer på om du også er trøtt, sliter med konsentrasjonen, skvetter av lyder, fysiske vondter osv.osv.?

Hvilken behandling får du?

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det er helt vanlig å ha slike drømmer innimellom.

Jeg har også drømmer hvor jeg er på flukt fra noen. Ingenting å lage et problem ut av. Det er bare en drøm.

Skrevet

Det er helt vanlig å ha slike drømmer innimellom.

Jeg har også drømmer hvor jeg er på flukt fra noen. Ingenting å lage et problem ut av. Det er bare en drøm.

Jeg luftet det bare.. Kanskje var det dumt. Men det gjorde godt.

Dessuten var det faktisk dette og noe andre ting som gjorde utslaget på en test min utreder gjorde mht ptsd. Og jeg stoler på at han vet hva han gjør/gjorde.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg luftet det bare.. Kanskje var det dumt. Men det gjorde godt.

Dessuten var det faktisk dette og noe andre ting som gjorde utslaget på en test min utreder gjorde mht ptsd. Og jeg stoler på at han vet hva han gjør/gjorde.

Gjorde det utslaget?

Jeg har hatt slike drømmer opp gjennom hele oppveksten og jeg har ingen diagnose.

Jeg drømmer at folk skal ta meg og jeg begynner å fly i lufta for å komme meg unna.

Andre ganger løper hjemover og våkner akkurat rett før jeg får låst ytterdøra.

De samme drømmene har gjentatt seg i årevis og jeg har hatt en god barndom og ingen vonde opplevelser som skulle tilsi at jeg skulle få slike drømmer.

Jeg har hørt andre har slike drømmer også, uten at de heller har noen diagnose.

Skrevet

Gjorde det utslaget?

Jeg har hatt slike drømmer opp gjennom hele oppveksten og jeg har ingen diagnose.

Jeg drømmer at folk skal ta meg og jeg begynner å fly i lufta for å komme meg unna.

Andre ganger løper hjemover og våkner akkurat rett før jeg får låst ytterdøra.

De samme drømmene har gjentatt seg i årevis og jeg har hatt en god barndom og ingen vonde opplevelser som skulle tilsi at jeg skulle få slike drømmer.

Jeg har hørt andre har slike drømmer også, uten at de heller har noen diagnose.

Vet ikke. Men hvordan fungerer du etter en slik drøm?

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Vet ikke. Men hvordan fungerer du etter en slik drøm?

Jeg er bare glad når jeg våkner jeg og oppdager at det var en drøm.

Etter det tenker jeg ikke mer på det.

Skrevet

Da er du heldig :-)

Gjest også ptsd
Skrevet

Har du ptsd funker det ikke slik. Det er også min erfaring at det sitter i systemet utover dagen. Man må likevel prøve å leve helt som normalt.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Da er du heldig :-)

Ikke vet jeg. Colette her inne pleier å si at det irriterer henne at alt skal sykeliggjøres. Jeg må si meg enig. Hvis det er slik at diagnoser skal settes etter hvilke drømmer man har, da er det noe riv ruskende galt et sted.

Jeg har hatt en psykiatrisk sykepleier boende hos meg ei ukes tid nå. Hun har en tendens til å sette doagnoser på folk. Blir vel gjerne slik når man har det som yrke. Jeg har ikke en eneste diagnose,sier hun.

Kanskje hun burde visst hva slags drømmer jeg innimellom har, he he.

Nei, du grubler fremdeles for mye. Tror ikke du har gått av å tenke og gruble så mye som du gjør.

Jo mer du spør her også, jo mer grubler du.

En drøm er en drøm.

Skrevet

Ikke vet jeg. Colette her inne pleier å si at det irriterer henne at alt skal sykeliggjøres. Jeg må si meg enig. Hvis det er slik at diagnoser skal settes etter hvilke drømmer man har, da er det noe riv ruskende galt et sted.

Jeg har hatt en psykiatrisk sykepleier boende hos meg ei ukes tid nå. Hun har en tendens til å sette doagnoser på folk. Blir vel gjerne slik når man har det som yrke. Jeg har ikke en eneste diagnose,sier hun.

Nei, du grubler fremdeles for mye. Tror ikke du har gått av å tenke og gruble så mye som du gjør.

En drøm er en drøm.

Joda, jeg er klar over det. Og jeg står for det jeg skrev til colette. Men alle kan feile, og blir vi bevisste på det selv så har vi et valg - gjøre noe med det eller ikke. Bare vi kan ta ansvar for vårt eget liv og helse - i iallfall de fleste tilfellene vil jeg tro :-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

En drøm er en drøm.

Elendig norsk på meg i dag. "Godt" skulle det stå:-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Joda, jeg er klar over det. Og jeg står for det jeg skrev til colette. Men alle kan feile, og blir vi bevisste på det selv så har vi et valg - gjøre noe med det eller ikke. Bare vi kan ta ansvar for vårt eget liv og helse - i iallfall de fleste tilfellene vil jeg tro :-)

Jeg vet ikke hva du skrev til Colette. Jeg har ikke fulgt så godt med diskusjonene i det siste.

Men sånn generelt synes jeg du lager en stor sak ut av noe som ikke er noe å lage en sak ut.

Tenk om alle vi som er elendige til å lage mat, skulle ha noen som kom hjem til oss i lagde en middags-uke plan?

Skrevet

Jeg vet ikke hva du skrev til Colette. Jeg har ikke fulgt så godt med diskusjonene i det siste.

Men sånn generelt synes jeg du lager en stor sak ut av noe som ikke er noe å lage en sak ut.

Tenk om alle vi som er elendige til å lage mat, skulle ha noen som kom hjem til oss i lagde en middags-uke plan?

Ok. Jeg må si det samme til deg som til Haleluja - det kostet meg utrolig mye å fortelle om dette med middagen. Jeg har rett og slett ikke turt å sagt det til noen før.

Men jeg skjønner poenget ditt.

Skrevet

Jeg er enig med deg, Nickløsheletida. Jeg er elendig på mye når det gjelder husarbeid. lIker å bake, men ikke lage middag. Er ikke flink til å rydde, og gjør ikke rent oftere enn helt nødvendig. Vasker vinduer en gang pr år kanskje.... Jeg vet jo hvordan jeg gjør dette, men eier ikke tiltakslyst til sånne ting, og nedprioriterer det stadig vekk....

Men jeg prøver så godt jeg kan, og prøver å være god mamma for barna mine likevel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...