Gå til innhold

Overse angsten? NHD og andre

Anbefalte innlegg

Gjest Overse-angsten?
Skrevet

Hei!

Er det å prøve sitt beste å bare overse angsten, gjøre ting en egentlig ikke tør pga. angsten og sånn god behandling mot angst? Kan jeg da regne med at angsten etterhvert slipper?

Kom med erfaringer her folkens!

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, om du greier det, er det en meget god strategi.

Skrevet

Jeg trossa masse angst før jeg ble syk/møtte veggen. Da visste jeg ikke at det var angst en gang. Jeg trodde det var normalt å ha det sånn. Så det har jeg masse erfaring med.

Om det var med å slite meg ut, vet jeg ikke da.. Blir interessant å se svarene du får :-)

Gjest man må tørre
Skrevet

Jeg mener helt klart at det hjelper å trosse angsten.

Har vært meget sjenert helt fra jeg var barn. Var veldig flink på skolen, men sjenansen hemmet meg veldig i forhold til å få vist det. Hadde skikkelig hjertebank ved høytlesning, turte aldri rekke opp hånden og skulket de dagene vi hadde fremføring o.l

Jeg lot være å ta utdanning pga av min sjenanse.

Tok opp noe skolegang i begynnelsen av 20-årene. Det hjalp på selvtilliten å mestre noe og faktisk få bra resultater.

Våget mer og mer, samtidig så gikk jeg i en klasse med andre voksne, og det er noe helt annet enn umodne fjortiser som elsker å se folk drite seg ut.

Startet min karriere som sentralborddame, er i dag i en lederstilling med mye ansvar. Jeg deltar på møter og holder foredrag både internt og eksternt med kunder. Dette var utenkelig for 10 år siden.

Jeg er alltid veldig nervøs og redd for å dumme meg ut eller at andre skal se hvor redd jeg er.

Det som gjør at jeg tør, er at jeg har gjort det gradvis og jobber i et bra miljø. Mine kollegaer og overordnede er veldig gode på å gi meg positive tilbakemeldinger og også konstruktiv kritikk.

Men å tørre og prøve er veldig viktig. Det er fint å gjøre det i omgivelser man er litt trygg på i begynnelsen og utvide litt etterhvert.

Det er ikke alltid selvtilliten er på topp hos meg, kan ofte føle meg utilstrekkelig, men tenker at det bare er i mitt hode.

De rundt meg oppfatter meg som sterk og tøff og det gir meg også ekstra energi til å tørre mer. De har tro på meg, så hvorfor skal ikke jeg ha tro på meg selv?

Skrevet

Ja, hvis man klarer å overse angsten så er det positivt. Det er min personlige erfaring. Når du trosser angsten får du samtidig mer kontroll på den, i motsetning til å la angsten styre livet ditt...

Men det er ikke så lett, og man trenger ofte "redskaper". Strategier og tenkemåter...og mot!

Skrevet

Du bør sette deg realistiske mål, dvs. ikke for høye og ikke for lave. Fallhøyden burde heller ikke være for stor i starten. Dersom den blir det, blir antageligvis angsten også større.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...