Gå til innhold

å si man har en søster, når man eg hadde to

Anbefalte innlegg

Gjest Signatura
Skrevet

Nei det er ikke alltid det er like enkelt å begynne å forklare om et dødt barn, når den som spør, bare trenger et enkelt svar.

ja, og det kommer også an på hvilken setting man er i. Det er ikke alltid man føler at tidspunktet passer til å fortelle om et barn som ikke lever lengre. I de situasjonene hvor jeg har sagt at jeg hadde en søster til så føler jeg ofte at samtalen tar en mer alvorlig vending og det blir vanskelig å vri den tilbake igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

da vil de selvfølgelig spørre. problemet er at hvis jeg har sagt A så må jeg si B også. Noe annet blir for dumt.

''da vil de selvfølgelig spørre.''

Det er vel ikke noen selvfølge !? Man skjønner jo at minst ett søsken har dødd hvis man svarer "jeg har en søster som lever nå". Og da vil vel de fleste droppe flere spørsmål hvis situasjonen ikke legger opp til den fortrolige samtalen.

'' problemet er at hvis jeg har sagt A så må jeg si B også. Noe annet blir for dumt.''

Ja, klart du må svare, men jeg ser ikke helt at dette blir noe stort og hyppig problem.

Gjest høstløv
Skrevet

ja, og det kommer også an på hvilken setting man er i. Det er ikke alltid man føler at tidspunktet passer til å fortelle om et barn som ikke lever lengre. I de situasjonene hvor jeg har sagt at jeg hadde en søster til så føler jeg ofte at samtalen tar en mer alvorlig vending og det blir vanskelig å vri den tilbake igjen.

Nettopp, samtalen blir på en måte snudd til å dreie seg om den døde, i stedet for det emne, som man egentlig var ved å drøfte.

Og når det er mange år siden at barnet døde, så blir emnet ikke så veldig aktuell i enhver sammenheng, derfor velger en oftest den enkleste måten og forteller bare om antall på barn eller søsken, som lever.

Dette gjør en ikke fordi en vil glemme den døde.

Gjest er mine tanker
Skrevet

I de sammenhengene det ikke er naturlig å komme innpå dette, ville jeg sagt antall i live. Av to onder, er det vel den varianten som trigger minst. Jeg skjønner det ikke kjennes helt rett ut, men alternativet er enda mer snakk om det, og det blir heller ikke rett når man skal møte nye mennesker..

Gjest Signatura
Skrevet

I de sammenhengene det ikke er naturlig å komme innpå dette, ville jeg sagt antall i live. Av to onder, er det vel den varianten som trigger minst. Jeg skjønner det ikke kjennes helt rett ut, men alternativet er enda mer snakk om det, og det blir heller ikke rett når man skal møte nye mennesker..

Men hvis jeg skal si at jeg har en søster i liv, så sier jeg jo også at jeg har et søsken som er død. Det blir jo det samme.

Nei, jeg føler at det blir vanskelig uansett hva jeg sier for noe. Noen ganger føles det greit nok å si at jeg har 1 søster, andre ganger føler jeg bare at det blir helt feil. Men hvis mottakeren spør om jeg har flere søsken så hender det ofte at jeg sier at jeg hadde en søster til som døde da hun var liten.

Skrevet

Du _har_ jo bare en søster, du _hadde_ to, så slik sett synes jeg det vil være rart å si at man har to søstre...

Gjest blåhvit
Skrevet

Du _har_ jo bare en søster, du _hadde_ to, så slik sett synes jeg det vil være rart å si at man har to søstre...

Resonnementet halter litt.

Min sønn døde for kort tid siden, vil det da si at jeg ikke kan fortelle om at jeg har en sønn?

Gjest Signatura
Skrevet

ja, og derfor sier jeg ikke at jeg har to søstre. Men bare det å si at man har 1 søster føles veldig rart fortsatt. Vet ikke om det er noe man kan bli vant til?

Jeg sier også sjelden at "når søstera mi ble født osv". for det ble jo født jo jenter, ikke bare henne.

Gjest Signatura
Skrevet

Min sønn døde for kort tid siden, vil det da si at jeg ikke kan fortelle om at jeg har en sønn?

kondolerer!

Pleier du bare å si at du har en sønn, eller legger du til at han har gått bort?

Gjest blåhvit
Skrevet

kondolerer!

Pleier du bare å si at du har en sønn, eller legger du til at han har gått bort?

Takk. Det er bare to måneder siden, så foreløpig har jeg hatt nok med å fortelle at sønnen min er død.

Gjest signatura
Skrevet

Takk. Det er bare to måneder siden, så foreløpig har jeg hatt nok med å fortelle at sønnen min er død.

Har du flere barn eller var han din eneste, hvis det er ok at jeg spør?

Gjest Elextra
Skrevet

Har ikke erfaring, men tror jeg ville tenkt det var naturlig at man sa at man nå har én søster, men at man tidligere hadde to. Må vel regne med et oppfølgingsspørsmål, men så lenge etterpå går det vel forhåpentlig å si at ene døde da og da.

Skrevet

Synes det er veldig vanskelig å gå inn i en diskusjon med deg på dette, siden dette har skjedd med deg og i tillegg så nylig - men resonnementet mitt halter jo ikke hvis vi tenker norsk grammatikk - _har_ er jo i nåtid og all den tid vedkommende sønn eller søster ikke lever, så er jo dette noe man hadde...

Gjest blåhvit
Skrevet

Synes det er veldig vanskelig å gå inn i en diskusjon med deg på dette, siden dette har skjedd med deg og i tillegg så nylig - men resonnementet mitt halter jo ikke hvis vi tenker norsk grammatikk - _har_ er jo i nåtid og all den tid vedkommende sønn eller søster ikke lever, så er jo dette noe man hadde...

Det må være grammatikalsk riktig å si. Jeg har en død sønn. Hvem sier det slik?

Gjest blåhvit
Skrevet

Har du flere barn eller var han din eneste, hvis det er ok at jeg spør?

Han er ikke mitt eneste barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...