Gå til innhold

Normale eller psyke reaksjoner?

Anbefalte innlegg

Gjest LiileYanha
Skrevet

Hei! Ting har hopet seg opp nå, og jeg lurer på om mine reaksjoner er normale eller om jeg trenger hjelp.

Helsen min er skral (hele året') pga en bindevevssykdom, og jeg er mye verre om vinteren. Blant annet en enda vondere, stiv kropp, mye eksem osv. Jeg har nylig hatt en hard influensa, var helt slått ut i to uker. Magen min slo seg vrang etter en smittsom omgangssyke, har hatt diaré i snart to måneder nå. Har gått ned 5 kg. Venter på svar på avføringsprøve. Lekker, har fått hemorroider osv. Beklager detaljerte oppl., men vil tro det er relevant.

Jeg har en "fortid" som mishandlet av min daværende mann, mange ettervirkninger av det, bl.a PSTD. Min nåverende kjæreste har et psykisk sykt barn, som manipulerer alle rundt seg. Jeg reagerer meget sterkt på det, da h*n har mange fellestrekk med min eksmann. (Andre reagerer også på dette, og kan "få nok" etter en halvtime med dette barnet/snart ungdom).

Katten min som vi har hatt i 10 år ble påkjørt og døde for en måned siden, og hunden min er syk, jeg vet ikke hvordan det går, om det går bra.

Jeg føler jeg blir gal. Jeg vil bare reise langt avgårde. Orker ingenting, ikke engang omgang med kjæresten. Pga hans barn vet jeg ikke om jeg makter å være i forholdet lenger. Må ha en tenkepause. Jeg er ikke i jobb, og har således mulighet til å reise bort i lang tid. Vil det være lurt av meg, eller bør jeg heller oppsøke psykiater, som kan gi meg terapi og/eller medsiner slik at jeg takler alt dette bedre?

Jeg gråter lett nå. Er det normalt pga sorgen over pusen, og redselen for å miste hunden også? Pluss alt som faktisk foregår i kroppen min og rundt meg? Eller ville du bedt meg om å skjerpe meg..? ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest LilleYanha
Skrevet

Kan kanskje supplere med at jeg hadde kyssesyken for 3/4 år siden, og tok en stor operasjon for snart et år siden. Alt dette har gjort meg (forhåpentligvis midlertidig) svak.

Skrevet

Med tanke på kyssesyka, ptsd og alle triggere du har i livet ditt nå. Så bør du få en vurdering på kronisk utmattelse, eller at det er i startfasen.

Bare kyssesyka i seg selv kan føre til ( kronisk ) utmattelse, har du traumer, ptsd, stress og mye sånt i tillegg. Så kan du jo selv tenke deg at kroppen din ivertfall ikke har det bra akkurat nå.

Hele den pakka der gjør jo også kroppen din mer motagelig for infeksjoner, pågrunn av at immunforsvaret får seg en knekk.

Det å leve i en situasjon som daglig minner deg om traume situasjoner er jo overhodet ikke heldig for deg i lengden.

hvis du føler det er riktig å reise bort og ta en pause. Vurdere forholdet og sånt. Så bør du gjøre det.

Du trenger å fokusere på selv nå, finne ut hva har du behov for videre i livet. Kroppen din sier jo tydelig ifra at dette er ikke bra for deg.

Det å prate med en psykolog eller noen utenfor tror jeg kunne vært en god ide. En person som er nøytral, ser ting utenfra og ikke er påvirket av noens holdninger.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Å reise bort kan ofte være en god løsning. Først må du imidlertid bli ferdig med utredningene for dine somatiske plager. Ikke dra før fastlegen vet hva du feiler og har gitt deg virksom behandling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...