Gå til innhold

Intelligens

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen mennesker er psykisk utviklingshemmet, de har veldig lav IQ.

Men hva med de som ikke har så lav IQ at de er psykisk utviklingshemmet, men likevel har et intelligensnivå som gjør at de må anstrenge seg for å forstå/utføre ting som for folk flest gjør med letthet?

Finnes det noen diagnose for dem?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det finnes en diagnose som heter "Marginal intellektuell funksjon" og dekker området 70-85.

Skrevet

Hvorfor skal alt måtte ha en diagnose da? For å slippe å ta ansvar? Ikke alle har like lett for å lære seg ting, IQ'en har en grense for når man er psykisk utviklingshemmet, hvis man har IQ over dette, er man bare ikke så intelligent som gjennomsnittet, men man kan ikke skylde på noen sykdom. Da får man jobbe hardere...

Skrevet

Ja, det finnes en diagnose som heter "Marginal intellektuell funksjon" og dekker området 70-85.

Æsj, søren - da ble det ikke noe hold i svaret mitt - men jeg lar meg fortsatt forundre over at alt skal måtte ha en diagnose.

Skrevet

Kan du si litt mer om diagnosen Marginal intellektuell funksjon?

Skrevet

Hvorfor skal alt måtte ha en diagnose da? For å slippe å ta ansvar? Ikke alle har like lett for å lære seg ting, IQ'en har en grense for når man er psykisk utviklingshemmet, hvis man har IQ over dette, er man bare ikke så intelligent som gjennomsnittet, men man kan ikke skylde på noen sykdom. Da får man jobbe hardere...

'' Da får man jobbe hardere...

''

Nå synes jeg du utviser usedvanlig lite empati. Mennesker som ligger i denne borderlinegruppen med IQ mellom 70 og 85 har både nå for tiden - og historisk sett - ofte hatt svært vanskelige liv.

Gjest en av dem
Skrevet

Basert på det du vet om denne diagnosen, lurer jeg på om du kan si noe om håp og prognosene mht bedring av depresjon, livskvalitet og fremtid. Om det er et poeng i å starte opp med terapi, med tanke på at psykiatriens ressurser.som fra før er stram. Og om det finnes behandlere som vil bruke tid på oss.

Gjest en av dem
Skrevet

''

Nå synes jeg du utviser usedvanlig lite empati. Mennesker som ligger i denne borderlinegruppen med IQ mellom 70 og 85 har både nå for tiden - og historisk sett - ofte hatt svært vanskelige liv.

hvor står det noe om borderline?

Gjest Niccola
Skrevet

Æsj, søren - da ble det ikke noe hold i svaret mitt - men jeg lar meg fortsatt forundre over at alt skal måtte ha en diagnose.

En diagnose betyr ikke nødvendigvis at vedkommende er syk på noen måte.

Fra wikipedia: ''Det er viktig å ikke glemme, særlig når det gjelder psykiatri, at diagnose ikke er identisk med lidelse. Diagnosen er en språklig størrelse, noe som illustreres godt om vi tenker på at homofili for ikke så mange årene siden var en egen psykiatrisk diagnose. Selv om diagnosen nå er borte, er mennesker fortsatt homofile.''

Skrevet

Tuller du? :-)

En person med IQ på 80 kan da være en like god snekker som en med IQ på 120. Er det ikke bare på det intellektuelle plan man vil se noen forskjell?

De fleste oppgaver her i samfunnet er ikke så intellektuelle.

Ok, sorry - jobbe med å lære seg ting da - jeg snakket ikke om alle praktiske oppgaver i livet. Selvfølgelig kan en med lav IQ være en like god snekker (om ikke bedre), ikke alt krever høy IQ, men de må jo gjennom samme 10-åringe skolegang (minst), det var egentlig det jeg snakket om...

Skrevet

''

Ja, det var sikkert feil bruk av ord, men jeg synes faktisk det er en så utbredt bruk av diagnostikk i samfunnet - alt skal forklares med en sykdom...

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, det var sikkert feil bruk av ord, men jeg synes faktisk det er en så utbredt bruk av diagnostikk i samfunnet - alt skal forklares med en sykdom...

Støtter deg der, Bookworm;)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Basert på det du vet om denne diagnosen, lurer jeg på om du kan si noe om håp og prognosene mht bedring av depresjon, livskvalitet og fremtid. Om det er et poeng i å starte opp med terapi, med tanke på at psykiatriens ressurser.som fra før er stram. Og om det finnes behandlere som vil bruke tid på oss.

S: Prognosen i forhold til depresjon påvirkes ikke av dette. Ei heller livskvalitet og fremtid. Diagnosen sier noe om hvilke yrker en bør satse på og hvilke en bør unngå. Forutsatt riktig veivalg her, burde en kunne ha det like bra som alle andre.

Selvsagt vil behandlere og psykiatrien bruke like mye ressurser på en person med denne diagnosen som på alle andre. I psykoterapi vil en tilpasse terapien til tilstanden.

Gjest tiramisu
Skrevet

''

borderlinegruppe?

Skrevet

borderlinegruppe?

Borderline betyr direkte oversatt grenselinje - og det har vært brukt som betegnelse også i forbindelse med den gruppen mennesker som har IQ innenfor det spekteret som her er angitt. Det har ingenting å gjøre med personlighetsforstyrrelser å gjøre i denne sammenhengen.

Gjest kinelle
Skrevet

borderlinegruppe?

Borderline som i grenseland tror jeg frosken mente. Ikke borderline personlighetsforstyrrelse.

Skrevet

En person med IQ på 80 kan da være en like god snekker som en med IQ på 120. Er det ikke bare på det intellektuelle plan man vil se noen forskjell?

Med en IQ i nærheten av 70, vil man vanligvis ha omfattende lærevansker. Skolegang og oppvekst vil generelt kunne bli ganske vanskelig, og likeens tilpasning til arbeidsliv. Med svært god tilrettelegging/oppfølgning underveis er mye mulig å få til - men det er ikke gitt at denne oppfølgningen vil bli gitt.

Tror forøvrig du undervurderer både hva som kreves av en snekker - og hvor glupe mange av dem er.

Skrevet

hvor står det noe om borderline?

Siden jeg skrev på psykiatriforumet, burde jeg ha unngått å bruke betegnelsen borderline. Ordet har imidlertid også vært en del brukt i forbindelse med individer som har dårlige evneforutsetninger, som f.eks. med IQ mellom 70-85.

Gjest the super woman
Skrevet

Nei du misforstår noe her. For å bli snekker så må du ha evner til å organisere, planlegge og koordinere øye og hånd. Intelligense dreier seg ikke bare om akademiske evner eller evnen til å tenke abstrakt.

Gjest the super woman
Skrevet

Ok, sorry - jobbe med å lære seg ting da - jeg snakket ikke om alle praktiske oppgaver i livet. Selvfølgelig kan en med lav IQ være en like god snekker (om ikke bedre), ikke alt krever høy IQ, men de må jo gjennom samme 10-åringe skolegang (minst), det var egentlig det jeg snakket om...

Det er en misforståelse. IQ på 70 er bare en grense. Det er ikke stor forskjell på en person med 69 og en annen med 71. Håndverkere trenger intelligense for å utføre sitt håndverk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...