hidi, the scorpion Skrevet 18. januar 2010 Skrevet 18. januar 2010 Med en IQ i nærheten av 70, vil man vanligvis ha omfattende lærevansker. Skolegang og oppvekst vil generelt kunne bli ganske vanskelig, og likeens tilpasning til arbeidsliv. Med svært god tilrettelegging/oppfølgning underveis er mye mulig å få til - men det er ikke gitt at denne oppfølgningen vil bli gitt. Tror forøvrig du undervurderer både hva som kreves av en snekker - og hvor glupe mange av dem er. ''Tror forøvrig du undervurderer både hva som kreves av en snekker - og hvor glupe mange av dem er.' Og jeg tror du overvurderer noen... Finnes mange mennesker med lav IQ _og_ EQ, de er en svært spesiell gruppe. Mange av dem oppfatter seg som helt normale, er ekstremt opptatt av frivillige organisasjoner, og forteller alle hvor gode de er... Baksiden, er løgner for å skjule hvor dårlige de er, overdrive egen aktivitet i forhold til å hjelpe mennesker, overdrive stort sett alle egne handlinger, mens andres er minimal. Jeg har daglig kontakt med en slik person. Hvordan behandler man slike best mulig? 0 Siter
Dorthe Skrevet 18. januar 2010 Skrevet 18. januar 2010 Siden jeg skrev på psykiatriforumet, burde jeg ha unngått å bruke betegnelsen borderline. Ordet har imidlertid også vært en del brukt i forbindelse med individer som har dårlige evneforutsetninger, som f.eks. med IQ mellom 70-85. Er det de jeg kaller sakte? 0 Siter
frosken Skrevet 18. januar 2010 Skrevet 18. januar 2010 ''Tror forøvrig du undervurderer både hva som kreves av en snekker - og hvor glupe mange av dem er.' Og jeg tror du overvurderer noen... Finnes mange mennesker med lav IQ _og_ EQ, de er en svært spesiell gruppe. Mange av dem oppfatter seg som helt normale, er ekstremt opptatt av frivillige organisasjoner, og forteller alle hvor gode de er... Baksiden, er løgner for å skjule hvor dårlige de er, overdrive egen aktivitet i forhold til å hjelpe mennesker, overdrive stort sett alle egne handlinger, mens andres er minimal. Jeg har daglig kontakt med en slik person. Hvordan behandler man slike best mulig? Jeg skjønner ikke helt det du skriver her. Hvorfor tenker du at jeg overvurderer noen? 0 Siter
frosken Skrevet 18. januar 2010 Skrevet 18. januar 2010 Hm, ok... Tror ikke jeg undervurderer hvor glupe håndverkere kan være... men det blir en annen form for intelligens enn intellektuell intelligens. Uten at jeg opphøyer noen form for intelligens av den grunn; ofte er det ikke behov for intellektuell intelligens av typen matematikk på høyt nivå eller avansert filosofi. Broren min er siv.ing i industriell økonomi. De fleste av barndomskameratene hans er håndverkere. I følge broren min er det kun en forskjell på ham og de som valgte praktiske yrker; nemlig tålmodighet.... Gjennomsnittlig IQ blandt akademikerne er sikkert høyere enn gjennomsnittet hos håndverkerne, men jeg tror at dersom man hadde testet så ville man blitt overrasket over hvor mange håndverkere som har høy IQ. Mye av det som skjer på en byggeplass krever stor evne til abstrakt tenkning å få gjennomført. 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 18. januar 2010 Skrevet 18. januar 2010 Broren min er siv.ing i industriell økonomi. De fleste av barndomskameratene hans er håndverkere. I følge broren min er det kun en forskjell på ham og de som valgte praktiske yrker; nemlig tålmodighet.... Gjennomsnittlig IQ blandt akademikerne er sikkert høyere enn gjennomsnittet hos håndverkerne, men jeg tror at dersom man hadde testet så ville man blitt overrasket over hvor mange håndverkere som har høy IQ. Mye av det som skjer på en byggeplass krever stor evne til abstrakt tenkning å få gjennomført. Broren din mener altså at han har større tålmodighet enn håndverkerne? 0 Siter
frosken Skrevet 18. januar 2010 Skrevet 18. januar 2010 Broren din mener altså at han har større tålmodighet enn håndverkerne? Han mener at han hadde tålmodighet til å sitte på forelesninger og lesesaler i fem-åtte år mer enn kompisene gadd. I følge ham var det ikke forskjell i intelligensnivå som var avgjørende...*s* 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 20. januar 2010 Skrevet 20. januar 2010 Basert på det du vet om denne diagnosen, lurer jeg på om du kan si noe om håp og prognosene mht bedring av depresjon, livskvalitet og fremtid. Om det er et poeng i å starte opp med terapi, med tanke på at psykiatriens ressurser.som fra før er stram. Og om det finnes behandlere som vil bruke tid på oss. S: Prognosen i forhold til depresjon påvirkes ikke av dette. Ei heller livskvalitet og fremtid. Diagnosen sier noe om hvilke yrker en bør satse på og hvilke en bør unngå. Forutsatt riktig veivalg her, burde en kunne ha det like bra som alle andre. Selvsagt vil behandlere og psykiatrien bruke like mye ressurser på en person med denne diagnosen som på alle andre. I psykoterapi vil en tilpasse terapien til tilstanden. Er det mulig å trene opp intelligensen selv? Har jo f.eks sett bøker som omhandler hjernetrim. Og så har man kryssord. Eller blir dette noe helt annet? 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 20. januar 2010 Skrevet 20. januar 2010 '' Da får man jobbe hardere... '' Nå synes jeg du utviser usedvanlig lite empati. Mennesker som ligger i denne borderlinegruppen med IQ mellom 70 og 85 har både nå for tiden - og historisk sett - ofte hatt svært vanskelige liv. Kanskje du kan si noe om det går an å trene opp intelligensen på noen måter? Har jo sett bøker om hjernetrim f.eks. Sikkert et dumt spørsmål, men.. Hadde vært kjekt å vite :-) 0 Siter
Gjest gakken den andre Skrevet 20. januar 2010 Skrevet 20. januar 2010 Er det mulig å trene opp intelligensen selv? Har jo f.eks sett bøker som omhandler hjernetrim. Og så har man kryssord. Eller blir dette noe helt annet? Ja, det er mulig. Hjernetrim er en bra greie. Du må konse som bare rakker`n, rette fokus på noe som er helt og holdent utenfor deg selv og ikke minst (veldig viktig) lærer man å trene på det å øve. Det fine, syns jeg, med slike programmer er at her kan jeg få så mye bekreftelse jeg bare vil uten å føle på at jeg "tapper andre". Maskina/programmet blir aldri lei, for det styres jo ikke av følelser! Det er også en bra greie å få direkterespons der en erfarerer at "ok, det gikk ikke fullt så bra som man hadde håpet", men at tilslutt "wow, så mye bedre jeg er nå!". På en kjekk måte kan en lære seg ferdigheter i å holde ut det å føle ikke å mestre. Også ser at det er noe i det ordtaket "øvelse gjør mester". En lærer seg etterhvert at "ok, i dag gjorde jeg det dårligere enn i går, men i dag er jeg også litt groggi i hue". Så neste dag hopper man over "rykket ned et trappetrinn" og er der man klarte komme. Det er kjempemange måter å trene hjernen på. Gi hjernen "føde", oppgaver som er nødvendig for at den utvikle seg. Eks. kan man faktisk trene opp egne leseferdigheter. Jo mer man leser, jo mer stimulans ("føde"). Dessverre er det mange, spesielt med dårlig selvtillit, som tror at slikt er noe stabilt, uforanderlig. Eks. man føler man er en sinke til å lese og at sånn er "tingenes tilstand". Det bare er sånn og det er ikke noe å gjøre med. Det er lett å tenke at man bare er et offer for den kjipe statusen man mener man har. Sånn er det heldigvis ikke:) Sjekk eks. www.hurtiglesing.no 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.