Gå til innhold

Angst/sceneskrekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Mann 47) Problemet er at jeg har voldsom sceneskrekk, angst for å snakke i store forsamlinger, stemmen skjelver, jeg blir tørr i munnen, svært høy puls, svette, og klarer rett og slett ikke å konsentrere meg. Jeg har i den anledning vurdert å gå til anskaffelse av betablokker i forbindelse med et foredrag om ca 1 mnd. Er dette en bra løsning, og hvordan går jeg frem? Jeg går ut i fra at dette krever en resept.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Noen har nytte av betablokkere i slike sammenhenger.

Medisiner (resept) får du hos fastlegen. Jeg anbefaler at du prøver det ut i forkant.

Det du lider av er sosial fobi (fremføringstype).

Gjest Niccola
Skrevet

Har det nøyaktig som deg. Betablokkere demper ikke angst, men gjør at hjertet ikke raser avgårde.

Det hjalp meg fordi problemet mitt utviklet seg til å like mye være angst for at andre skulle se hvor nervøs jeg var - ikke bare nervøsitet for å stå foran andre, om du skjønner. Jeg ble minst like nervøs for å bli nervøs.

Betablokkere fjernet en del av kroppens reaksjoner, noe som gjorde at andre ikke så lett kunne se min nervøsistet - og dermed ble jeg også roligere.

Det eneste ubehaget jeg opplevde var da jeg etter et foredrag løp for å rekke bussen - pulsen økte ikke, og jeg ble uvel.

Håper inderlig betablokkere hjelper deg også, da fremføringsangst er et fryktelig problem.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Har det nøyaktig som deg. Betablokkere demper ikke angst, men gjør at hjertet ikke raser avgårde.

Det hjalp meg fordi problemet mitt utviklet seg til å like mye være angst for at andre skulle se hvor nervøs jeg var - ikke bare nervøsitet for å stå foran andre, om du skjønner. Jeg ble minst like nervøs for å bli nervøs.

Betablokkere fjernet en del av kroppens reaksjoner, noe som gjorde at andre ikke så lett kunne se min nervøsistet - og dermed ble jeg også roligere.

Det eneste ubehaget jeg opplevde var da jeg etter et foredrag løp for å rekke bussen - pulsen økte ikke, og jeg ble uvel.

Håper inderlig betablokkere hjelper deg også, da fremføringsangst er et fryktelig problem.

Meget bra svar - godt forklart :-)

Gjest Niccola
Skrevet

Meget bra svar - godt forklart :-)

Truls Mørk bruker det i forbindelse med konserter og visstnok Leif Ove Andsnes også - så vi er i godt selskap :-)

Skrevet

Truls Mørk bruker det i forbindelse med konserter og visstnok Leif Ove Andsnes også - så vi er i godt selskap :-)

Takk for fint svar. Dette stemmer veldig bra med hvordan jeg har det. Kan du si noe om hvordan du bruker det? Må det tas over en lengre periode, eller kun den dagen det gjelder? Tar det lang tid før det virker osv..

Gjest Niccola
Skrevet

Takk for fint svar. Dette stemmer veldig bra med hvordan jeg har det. Kan du si noe om hvordan du bruker det? Må det tas over en lengre periode, eller kun den dagen det gjelder? Tar det lang tid før det virker osv..

Det er lenge siden sist jeg brukte det så jeg husker ikke dose, men tok det bare samme dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...