Gå til innhold

Magisk tenkning...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Når en ber til en Gud, deler en sin magiske tenkning med så mange andre at det er definert som normalt.

hidi, the scorpion
Skrevet

Når en ber til en Gud, deler en sin magiske tenkning med så mange andre at det er definert som normalt.

Takk Gud for det;))

Skrevet

Ok, jeg må med andre ord få med meg en aldri så liten gjeng medsammensvorne for at min magiske tenkning skal ansees som normalt :o)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ok, jeg må med andre ord få med meg en aldri så liten gjeng medsammensvorne for at min magiske tenkning skal ansees som normalt :o)

Korrekt. Og gjerne et Mekka.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Hva er forskjellen på magisk tenkning og bønn?''

Bønn blir vel som oftest forbundet med å tro på Gud, mens magi er noe dine egne tanker må ordne opp i?

Gjest barns tankesett
Skrevet

Magisk tenkning er vel først og fremst knyttet til barn. At de kan tro at noe har skjedd fordi de har ønsket det. Jeg har snakket med mange barn som har stor skyldfølelse fordi de har tenkt noe "slemt" og så har det skjedd og de tror det er deres skyld.

Gjest barns tankesett
Skrevet

Nja, dette er et psykiatriforum, og "for oss innvidde" er det mer snakk om psykoserelatert tenkning.

ok ;)

Skrevet

Magisk tenkning er vel først og fremst knyttet til barn. At de kan tro at noe har skjedd fordi de har ønsket det. Jeg har snakket med mange barn som har stor skyldfølelse fordi de har tenkt noe "slemt" og så har det skjedd og de tror det er deres skyld.

Det er helt riktig. Det er nettopp normalt for barn å kunne tenke på slike måter.

Hos voksne er det derimot et umodent trekk, men som i alle fall schizofrene og kanskje også andre med psykoseproblematikk opplever fra tid til annen.

Jeg lurer imidlertid litt på hvor grenseoppgangene mellom magisk tenkning og vrangforestillinger går. Kanskje er det glidende overganger...eller kanskje ikke en gang så viktig :o/ Jeg bare lurer på dette akkurat nå.

Har andre noen tanker omkring dette?

Gjest balansekunstneren
Skrevet

jeg har hørt at det må være minst tre medlemmer for å bli registrert som et livsynssamfunn. Har lest om flere som har gjort det tidligere for å slippe militæret.

Skrevet

Det er helt riktig. Det er nettopp normalt for barn å kunne tenke på slike måter.

Hos voksne er det derimot et umodent trekk, men som i alle fall schizofrene og kanskje også andre med psykoseproblematikk opplever fra tid til annen.

Jeg lurer imidlertid litt på hvor grenseoppgangene mellom magisk tenkning og vrangforestillinger går. Kanskje er det glidende overganger...eller kanskje ikke en gang så viktig :o/ Jeg bare lurer på dette akkurat nå.

Har andre noen tanker omkring dette?

Ja hvor går grensene?

Godt spørsmål,men det spørs om det har noen fasit..alt er relativt.

Skrevet

Ja hvor går grensene?

Godt spørsmål,men det spørs om det har noen fasit..alt er relativt.

Jeg kan bare snakke for egen del, men når jeg ikke er helt i slaget, eller når jeg tror jeg er i "super-slaget" så føler jeg at jeg kan påvirke hendelser ved å tenke riktig hardt på at noe skal skje.

En kan kanskje kalle denne innstilling til sine egne evner og anlegg for vrangforestillinger? At troen på sine egne mentale krefter grenser til "storhetsfantasier". Jeg er litt usikker på alt dette, men dette er i alle fall responser som jeg har høstet når tema har vært oppe med dem jeg kommuniserer slike ting med.

Da jeg ble utredet på TOP-prosjektet så var de ganske interesserte i dette med magisk tenkning. Jeg forsto det slik at det var et symptom.

Jeg har hatt, og tidvis har, mange slags magiske tanker. Jeg husker spesielt en forferdelig opplevelse av at jeg trodde jeg hadde forårsaket en venninnes selvmord. Det var grusomt og jeg slet med det i lang tid.

Skrevet

Dette fant jeg ved litt googling:

Tidlige tegn kan forutsi psykose:

• Underlige trosoppfatninger eller magisk tenkning som influerer på atferden, og som ikke er i tråd med de kulturelle normer som for eksempel overtro, tro på clairvoyance, telepati, opplevelse av å ha en «sjette sans» eller «at andre kan føle hva jeg føler» eller selvhenføring

• Uvanlige perseptuelle opplevelser, for eksempel gjentatte illusjoner, eller at man føler at en kraft eller person som ikke er til stede, er til stede

Det er virkelig interessant å lese denne oppramsingen.

Jeg har flere venninner som er erklært dønn friske men som tror på allskens ting som ramses opp her.

De møter engler, gamle avdøde bestemødre, spøkelser, leser andres tanker og har det travelt med telepatisk aktivitet.

Hadde disse venninnene jeg tenker på vært med på TOP-prosjektet så hadde de nok vært kraftig medisinert i dag *s*

Er det bare fordi det er allmenne kulturelle oppfatninger at det er greit? Da vil jo vrangforestillinger og magisk tenkning være relativt i forhold til den kulturen man lever i.

Kanskje hadde min form for magisk tenkning vært fullt akseptert og regelrett main stream hvis jeg hadde levd i en liten jungelstamme i Sør-Amerika?

Hvem vet?

Gjest hypnotika
Skrevet

Dette fant jeg ved litt googling:

Tidlige tegn kan forutsi psykose:

• Underlige trosoppfatninger eller magisk tenkning som influerer på atferden, og som ikke er i tråd med de kulturelle normer som for eksempel overtro, tro på clairvoyance, telepati, opplevelse av å ha en «sjette sans» eller «at andre kan føle hva jeg føler» eller selvhenføring

• Uvanlige perseptuelle opplevelser, for eksempel gjentatte illusjoner, eller at man føler at en kraft eller person som ikke er til stede, er til stede

Det er virkelig interessant å lese denne oppramsingen.

Jeg har flere venninner som er erklært dønn friske men som tror på allskens ting som ramses opp her.

De møter engler, gamle avdøde bestemødre, spøkelser, leser andres tanker og har det travelt med telepatisk aktivitet.

Hadde disse venninnene jeg tenker på vært med på TOP-prosjektet så hadde de nok vært kraftig medisinert i dag *s*

Er det bare fordi det er allmenne kulturelle oppfatninger at det er greit? Da vil jo vrangforestillinger og magisk tenkning være relativt i forhold til den kulturen man lever i.

Kanskje hadde min form for magisk tenkning vært fullt akseptert og regelrett main stream hvis jeg hadde levd i en liten jungelstamme i Sør-Amerika?

Hvem vet?

Vil opplyse om at vi ihvertfall er to :-). Trenger vel bare en til da? :-)

Jeg må legge til at sykdom nok er det å lide/ha det vondt. Jeg hadde det ikke så bra før jeg fikk medisiner :-)

Gjest hypnotika
Skrevet

Korrekt. Og gjerne et Mekka.

Så hvis alle med sånne "tendenser" slår seg sammen og danner et Mekka blir vi erklært friske? Halleluja :-)

Skrevet

Vil opplyse om at vi ihvertfall er to :-). Trenger vel bare en til da? :-)

Jeg må legge til at sykdom nok er det å lide/ha det vondt. Jeg hadde det ikke så bra før jeg fikk medisiner :-)

Godt å vite at vi er to *s* !

Da trenger vi kanskje bare en til for å kunne være innenfor et lite og normalt trosamfunn :o)

Kanskje SMIR vil være med?

Gjest hypnotika
Skrevet

Godt å vite at vi er to *s* !

Da trenger vi kanskje bare en til for å kunne være innenfor et lite og normalt trosamfunn :o)

Kanskje SMIR vil være med?

Ja, vi kan invitere Smir :-). For å være helt ærlig så har jeg etter endel medisiner mye mindre av denne tenkningen. Den har faktisk ikke streifet meg på endel uker. Hva kan det bety? At det ikke er sant, eller at medisinen blokkerer for det som egentlig er der?

Skrevet

Ja, vi kan invitere Smir :-). For å være helt ærlig så har jeg etter endel medisiner mye mindre av denne tenkningen. Den har faktisk ikke streifet meg på endel uker. Hva kan det bety? At det ikke er sant, eller at medisinen blokkerer for det som egentlig er der?

Tør jeg spørre hvilken vidunderkur du går på?

Jeg bruker Zyprexa.

Gjest hypnotika
Skrevet

Jeg bruker Zyprexa.

Jeg bruker nå trilafon og litt truxal for å få sove. Etter at jeg gikk over på injeksjoner hver 14.dag ser det ut til å bli tilnærmet perfekt. Eller så mye jeg kan håpe på, men jeg ser jo at jeg fortsatt tåler lite. Håper ting kommer seg mer og mer :-).

Når jeg brukte zyprexa spiste jeg "gardiner" og det som var :-). Den virket jo kjempebra da, har alltid hatt god effekt av ap av en eller annen grunn :-), men jeg skjønner dette selv og da kan det jo ikke være så ille? :-)

Gjest hypnotika
Skrevet

Jeg bruker Zyprexa.

Jeg har ikke schizofreni så det er sagt :-).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...