Gjest Istapp Skrevet 19. januar 2010 Skrevet 19. januar 2010 Jeg kan bare snakke for egen del, men når jeg ikke er helt i slaget, eller når jeg tror jeg er i "super-slaget" så føler jeg at jeg kan påvirke hendelser ved å tenke riktig hardt på at noe skal skje. En kan kanskje kalle denne innstilling til sine egne evner og anlegg for vrangforestillinger? At troen på sine egne mentale krefter grenser til "storhetsfantasier". Jeg er litt usikker på alt dette, men dette er i alle fall responser som jeg har høstet når tema har vært oppe med dem jeg kommuniserer slike ting med. Da jeg ble utredet på TOP-prosjektet så var de ganske interesserte i dette med magisk tenkning. Jeg forsto det slik at det var et symptom. Jeg har hatt, og tidvis har, mange slags magiske tanker. Jeg husker spesielt en forferdelig opplevelse av at jeg trodde jeg hadde forårsaket en venninnes selvmord. Det var grusomt og jeg slet med det i lang tid. Kjenner igjen alt du skriver om her,men jeg forstår ikke at det trenger å være sykt. Jeg tror vi har mye makt selv,og jeg tror at tankene skaper virkeligheten...sammen med følelser og handlinger. Er det ikke slik da? Det er jo lett å gjøre seg selv syk,da må det vel være like lett å gjøre seg selv frisk? Men jeg føler jeg trenger et "avbrekk" fra alt dette nå,det får meg til å føle at jeg ikke strekker til. Vil få det til å fungere,har oppskriften også,får begynne i det små..positive endringer teller jo også. Og jeg vil så gjerne. 0 Siter
Gjest Istapp Skrevet 19. januar 2010 Skrevet 19. januar 2010 Dette fant jeg ved litt googling: Tidlige tegn kan forutsi psykose: • Underlige trosoppfatninger eller magisk tenkning som influerer på atferden, og som ikke er i tråd med de kulturelle normer som for eksempel overtro, tro på clairvoyance, telepati, opplevelse av å ha en «sjette sans» eller «at andre kan føle hva jeg føler» eller selvhenføring • Uvanlige perseptuelle opplevelser, for eksempel gjentatte illusjoner, eller at man føler at en kraft eller person som ikke er til stede, er til stede Det er virkelig interessant å lese denne oppramsingen. Jeg har flere venninner som er erklært dønn friske men som tror på allskens ting som ramses opp her. De møter engler, gamle avdøde bestemødre, spøkelser, leser andres tanker og har det travelt med telepatisk aktivitet. Hadde disse venninnene jeg tenker på vært med på TOP-prosjektet så hadde de nok vært kraftig medisinert i dag *s* Er det bare fordi det er allmenne kulturelle oppfatninger at det er greit? Da vil jo vrangforestillinger og magisk tenkning være relativt i forhold til den kulturen man lever i. Kanskje hadde min form for magisk tenkning vært fullt akseptert og regelrett main stream hvis jeg hadde levd i en liten jungelstamme i Sør-Amerika? Hvem vet? Det er jo akseptert mange plasser,men blir du dårlig i tilegg? Jeg tror man må være sterk i nervene for å holde på med "magiske ting",det er vel naturlig..men vi har lært å glemme det. Har man sterke nerver blir man ikke livredd,man ser på det som en del av hverdagen. Jeg tror hvis det skjer for mye "magisk" kan nervene bryte sammen,da havner man i psykiatrien uansett. 0 Siter
Gjest Istapp Skrevet 19. januar 2010 Skrevet 19. januar 2010 Godt å vite at vi er to *s* ! Da trenger vi kanskje bare en til for å kunne være innenfor et lite og normalt trosamfunn ) Kanskje SMIR vil være med? Jeg er med :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.